بازار اجاره‌بهای مسکن در اصفهان رونق گرفت

با نزدیک شدن به فصل پاییز، بنگاه‌های املاک روزهای شلوغ‌تری را تجربه می‌کنند و مراجعه مستأجران برای اجاره واحدهای مسکونی افزایش‌یافته است، ضمن آنکه نگرانی از بابت قیمت‌ها، مستأجران را آزار می‌دهد ولی تا بازگشایی مدارس زمان زیادی باقی نمانده و پیدا کردن یک سقف و مأمن برای زندگی مهمترین نیاز این روزهای برخی از مردم است.

مهناز احمدی - اصفهان امروز: با نزدیک شدن به فصل پاییز، بنگاه‌های املاک روزهای شلوغ‌تری را تجربه می‌کنند و مراجعه مستأجران برای اجاره واحدهای مسکونی افزایش‌یافته است، ضمن آنکه نگرانی از بابت قیمت‌ها، مستأجران را آزار می‌دهد ولی تا بازگشایی مدارس زمان زیادی باقی نمانده و پیدا کردن یک سقف و مأمن برای زندگی مهمترین نیاز این روزهای برخی از مردم است. در این میان قیمت‌های سرسام‌آور رهن و اجاره باعث شده که توان مستأجران کاهش پیدا کند و از سویی مالکان هم به دلیل افزایش تورم حاضر نیستند قیمت‌ها را پایین بیاورند و تنها راه درآمدزایی خود را دریافت اجاره‌بها می‌دانند. برخی از مالکان هم تنها به‌منظور سودطلبی بیشتر، قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند و ازآنجاکه نیاز چندانی به دریافت اجاره ندارند، ترجیح می‌دهند در بلندمدت، مستأجری را بیابند که حاضر به پرداخت اجاره‌بهای بالای آنها باشد. درواقع تورم موجود در کشور باعث شده که بازار اجاره‌بها روزهای گرانی را تجربه کند و مستأجران با نگرانی بیشتری به سراغ بنگاه‌های املاک بروند، زیرا با شرایط کنونی مستأجران گاهی باید مبلغی نزدیک به دو برابر سال قبل اجاره بپردازند تا بتوانند در منطقه قبلی سکونت کنند.
افزایش 15 درصدی اجاره‌بها در اصفهان
وحید بلوچی یکی از مستأجران ساکن در منطقه شمال اصفهان دراین‌باره به خبرنگار اصفهان امروز، گفت: سال گذشته باقیمت 55 میلیون تومان رهن، واحدی 120 متری را در خیابان اشراق اجاره کردیم، اما امسال مالک رقم اجاره را به 80 میلیون تومان افزایش داده است. وی عنوان کرد: وضعیت گرانی به‌جایی رسیده که وقتی با 50 میلیون تومان پول وارد بنگاه املاک می‌شویم، طوری با ما برخورد می‌شود که گویا اصلاً قرار نیست مبلغی برای رهن بپردازیم و منازلی پر از ایراد به ما معرفی می‌شود. این مستأجر بابیان اینکه اگر بخواهیم رهن کمتری بپردازیم، مجبور به پرداخت اجاره‌بها هم هستیم، افزود: وقتی میانگین حقوق یک کارمند حدود یک و نیم میلیون تومان است، چطور می‌تواند علاوه بر خرج زندگی اجاره هم بپردازد؟ اسدالله محقق یکی از بنگاه‌داران مسکن در منطقه جنوب اصفهان نیز روزهای کنونی را اوج شلوغی بازار اجاره و رهن منازل برشمرد و گفت: با توجه به‌قرار گرفتن در روزهای پایانی فصل تابستان و فرارسیدن فصل سرما و بازگشایی مدارس، مستأجران مجبور به یافتن سرپناه هستند و معمولاً مالکان درصدی افزایش بر روی مبالغ رهن و اجاره در نظر می‌گیرند که میانگین این افزایش در مناطق مختلف شهر حدود 15 درصد است، اما ممکن است برخی از مالکان به‌طور سلیقه‌ای بیشتر از این میزان هم خواهان افزایش اجاره‌بها و رهن باشند. وی بازار کنونی خریدوفروش را بسیار راکد دانست و گفت: می‌توان گفت هیچ خرید و فروشی انجام نمی‌شود و بازار در سکوت مطلق به سر می‌برد. همچنین رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان در گفتگو با این رسانه اذعان داشت: به‌طور طبیعی بازار رهن و اجاره‌بها با فرارسیدن فصل پاییز جنب‌وجوش بیشتری به خود می‌گیرد و به‌ویژه افرادی که دارای فرزند مدرسه‌ای هستند، این روزها به‌شدت پیگیر یافتن سرپناهی متناسب با درآمد خود هستند.
تعرفه خاصی برای تعیین اجاره‌بها وجود ندارد
رسول جهانگیری یادآور شد: ممکن است در برخی از مناطق مالکان به‌دلخواه مبلغ رهن یا اجاره‌بها را افزایش داده باشند، چون تعرفه خاصی در این زمینه وجود ندارد، ولی بنا بر شواهد موجود معمولاً حدود 15 تا 20 درصد افزایش رهن و اجاره‌بها در مناطق مختلف شهر مشاهده می‌شود. وی درباره بازار خریدوفروش مسکن تصریح کرد: بازار خریدوفروش مسکن کاملاً گرفتار رکود و بی‌رونقی است و گمان نمی‌رود در این چند روز باقی‌مانده از فصل تابستان هم خرید و فروشی صورت بگیرد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان همچنین قیمت مسکن در مناطق مختلف شهر را بدون افزایش دانست و بیان داشت: در تمام شهرهای کشور قیمت مسکن حدود یک درصد افت داشته است، اما در اصفهان هنوز مالکان حاضر به فروش منازل خود به قیمت ارزان‌تر نشده‌اند و متقاضیان مسکن هم همچنان چشم‌انتظار کاهش قیمت‌ها هستند که اگر وضعیت به همین منوال پیش برود گمان می‌رود در آینده نه‌چندان دور شاهد کاهش قیمت مسکن در سراسر شهر باشیم. جهانگیری ادامه داد: متأسفانه در اصفهان هرچه قیمت‌ها کاهش یابد، مردم بازهم منتظر ارزان‌تر شدن می‌مانند و اقدام به خرید نمی‌کنند که این مسئله باعث رکود و نابسامانی در بازار مسکن شده است. وی وضعیت شهرستان‌های اصفهان را هم تابع شهر اصفهان دانست و گفت: در شهرستان‌های اطراف اصفهان هم شاهد افزایش 15 درصدی نرخ رهن و اجاره‌بها هستیم و بازار خریدوفروش هم راکد مانده است.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار