بجای اشتغال برای خارجی‌ها از صنعت داخلی حمایت شود

ماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس گفت: نباید به نحوی عمل شود که برای خارجی‌ها کار تولید کنیم و از این طریق صنعت داخلی و اشتغال موجود کشور با چالش مواجه شود.

کاشان-اصفهان امروز: نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس گفت: نباید به نحوی عمل شود که برای خارجی‌ها کار تولید کنیم و از این طریق صنعت داخلی و اشتغال موجود کشور با چالش مواجه شود.

سید جواد ساداتی نژاد در گفتگو با فارس اظهار داشت: ما در مجلس به دنبال این هستیم که عملکرد شرکت فولاد مبارکه و فولاد خوزستان را در حوزه اشتغال و به عبارتی در حوزه بیکاری موردبحث و بررسی قرار دهیم.

وی با تأکید بر اینکه دولت باید نقش این دو شرکت مهم دولتی را در حوزه بیکاری در صنایع پایین‌دستی موردبررسی قرار دهد و بررسی کند افزود: درهرصورت امسال سال اشتغال و تولید است که در این میان یکی از اهدافی که دولت اعلام کرده ایجاد اشتغال جدید است.

بیکاری در صنایع پایین‌دستی

نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به‌هرحال بخشی از این امر حفظ اشتغال موجود است. اکنون نوع عملکردی که فولاد خوزستان و فولاد مبارکه انجام می‌دهند، موجب بیکاری در صنایع پایین‌دستی شده است؛ آن‌هم به دلیل عدم تأمین مناسب و صحیح مواد اولیه. لذا این موضوع باید موردبررسی قرار گیرد.

ساداتی نژاد ادامه داد: درخواست من از دولت و رئیس‌جمهور این است که کمیته‌ای را تعیین کرده و در آن از وزیر صنعت، معدن و تجارت بخواهد بررسی کند که چه دلیلی دارد که سیاست‌های دو صنعت فولاد مبارکه و فولاد خوزستان برخلاف سیاست اعلام‌شده دولت تغییر کرده است؟ این‌ها در حقیقت باید به حوزه اشتغال داخلی کمک کنند.

سیاست‌های نادرست

وی با تشریح نرخ شمش فولاد با ابراز تأسف،‌ عنوان کرد: امروز نرخ شمش فولاد خوزستان در بورس برای تولید به قیمت 2150 تومان ارائه‌شده است؛ این یعنی هر تُن شمش فولادی که خوزستان ارائه می‌کند، به نرخ امروز روی تابلو برای تولیدکنندگان صنایع داخلی ما حدود 570 دلار محسوب می‌شود و مبلغ را هم باید به‌روز واریز کنند و 2 یا 3 ماه دیگر فولاد خوزستان به این‌ها شمش می‌دهد.

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی اضافه کرد: اما اکنون فولاد خوزستان شمش را به خارج صادر می‌کند به نرخ 505 دلار و پول آن را سه ماه دیگر می‌گیرد این چه سیاستی است که فولاد خوزستان که متولی این امر است چنین رویه‌ای داشته باشد؟

ما با صادرات مخالف نیستیم

"ما با صادرات مخالف نیستیم. صادرات باید صورت گیرد، اما اولویت اشتغال داخل و صنعت نورد داخلی است که مواد اولیه آن باید تأمین شود و مازاد آن صادر شود."ساداتی نژاد بابیان این مطلب یادآور شد: نمی‌شود که ما برای خارجی‌ها کار تولید کنیم آنگاه صنعت داخلی و اشتغال موجود با چالش مواجه شوند.

سیاست‌هایی که باعث بیکاری شده

وی خاطرنشان کرد: اکنون سیاست‌هایی که در حوزه فروش داخل، صادرات و صنایع بالادستی و مادر مانند فولاد خوزستان و فولاد مبارکه وجود دارد،‌ عامل بیکاری محسوب می‌شود و این سیاست‌ها بعضاً نقش ضد اشتغال دارند که دولت باید تمهیدی برای آن بی اندیشد.

نماینده مردم کاشان در مجلس ادامه داد: در حدود 6 ماه مذاکرات فشرده و مکرری را با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته‌ایم. در کمیسیون رفع موانع تولید مجلس هم جلساتی با حضور وزیر صنعت برگزار شد و با مدیران صنایع هم‌صحبت‌هایی صورت گرفت، اما متأسفانه تا به امروز علی‌رغم توافقات انجام‌شده در مجلس، هنوز گام مثبتی در این راستا برداشته نشده است.

تداوم مشکل کارگران

ساداتی نژاد تصریح کرد: خوشبختانه آقای شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور بسیاری خوبی در این زمینه داد که با نرخ ۸۹ درصد قیمت میلگرد، شمش فولاد را به بازار عرضه شود، اما متأسفانه فولاد خوزستان این را رعایت نکرده و علی‌رغم جلسات متعدد بخش معاونت معدنی می‌گوید باید توافقات جدید شکل گیرد و این مسئله زمان‌بر بوده و باعث ادامه یافتن مشکل کارگران بیکار شده می‌شود. وی در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: بنابراین نیاز به یک اقدام عاجل از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت است که این مسئله را به‌سرعت حل کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار