منابع طبیعی امانتی از آیندگان نزد ما است

هم‌زمان با هفته منابع طبیعی گردهمایی روحانیون و ائمه جماعت مساجد شهرستان نجف‌آباد به‌منظور تنویر افکار عمومی در حمایت و حراست از منابع طبیعی در مجموعه فرهنگی ورزشی شهید کاظمی نجف‌آباد برگزار شد.

منابع طبیعی امانتی از آیندگان نزد ما است

هم‌زمان با هفته منابع طبیعی گردهمایی روحانیون و ائمه جماعت مساجد شهرستان نجف‌آباد به‌منظور تنویر افکار عمومی در حمایت و حراست از منابع طبیعی در مجموعه فرهنگی ورزشی شهید کاظمی نجف‌آباد برگزار شد.
در این مراسم که با حضور جمعی از مسئولان اداره کل منابع طبیعی استان و امام‌جمعه نجف‌آباد همراه بود ابتدا رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نجف‌آباد در سخنانی با اشاره به مساحت کل شهرستان اظهار داشت: مساحت شهرستان نجف‌آباد در دو بخش مرکزی و مهردشت 285 هزار هکتار است که حدود 260 هزار هکتار را عرصه‌های ملی دربرمی گیرد و 164 هزار هکتار از آن را مراتع تشکیل می‌دهند. وی در ادامه به اهمیت حفظ منابع طبیعی از دیدگاه مقام معظم رهبری اشاره کرد وگفت: با توجه به فرمایش معظم له، حفظ منابع طبیعی از قبیل جنگل‌ها و مراتع یک مسئله حیاتی است و از اولویت‌های توسعه پایدار به‌حساب می‌رود، پس باید در مراقبت ویژه از این موهبت الهی و جلوگیری از تصرف بیجای آن توسط سودجویان و متصرفین تلاش کنیم. بابک حقیقی با تأکید بر اینکه منابع طبیعی یک سرمایه ملی است و باید از دو جنبه اقتصادی و حیاتی موردتوجه قرار گیرد خاطرنشان کرد: منابع طبیعی امانتی از آیندگان نزد ماست و همگان وظیفه‌داریم در تحویل آن به نسل‌های بعدی بکوشیم لذا انتظار می‌رود روحانیت معظم در تنویر افکار عمومی در راستای مشارکت مردم بیشتر از گذشته منابع طبیعی را یاری کنند تا بتوان دست سودجویان و فرصت‌طلبان که چشم طمع به این نعمت الهی دوخته‌اند را کوتاه کرد. رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نجف‌آباد در ادامه به وظایف دولت در حفاظت از منابع طبیعی در موقعیت کنونی که همان حفظ وضعیت موجود است اشاره و تصریح کرد: آگاهی دادن و آموزش و مردم، سازمان‌دهی آن‌ها در غالب تشکل‌های رسمی و محلی، پشتیبانی و حمایت حقوقی و اعتباری ازجمله مهم‌ترین وظایف دولت برای حفظ وضع موجود است.

  • همه وظیفه‌داریم جنگل‌ها و مراتع کشور را حفاظت کنیم
نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه نجف‌آباد نیز در این همایش گفت: منابع طبیعی خاستگاه حیات معنوی است و از طریق آن می‌توانیم هم حیات مادی وهم حیات آخرت را تأمین کنیم. حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی حسناتی افزود: وقتی یک درخت قطع می‌شود گویی یک انسان نابود می‌شود پس در حال حاضر که جمعیت تراکم یافته، همه ما وظیفه‌داریم جنگل‌ها و مراتع کشور را حفاظت کنیم.
  • روحانیت در ترویج فرهنگ مشارکت از منابع طبیعی نقش مؤثری دارد
مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در این گردهمایی اظهار داشت: مشارکت مردم راه‌حل مدیریت صحیح بر عرصه‌های منابع طبیعی است و روحانیت در ترویج فرهنگ مشارکت از این منابع نقش مؤثری دارد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر عسگری اضافه کرد: منابع طبیعی یک بحث فرامرزی و فرا نسلی است که در آموزه‌های دینی به آن توجه شده است. وی پیشنهاد کرد روحانیون، مردم و بهره‌برداران را تشویق کنند تا با استفاده از ظرفیت ماده 3 قانون حفاظت از منابع طبیعی، در مناطق پرباران اقدام به کاشت بادام دیم کنند. مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در ادامه به میزان اراضی و منابع طبیعی استان اشاره کرد و گفت: 5/9 میلیون هکتار از اراضی استان مربوط به منابع طبیعی است و 17 هزار هکتار جنگل‌های در دست کاشت داریم. وی اضافه کرد: 3/6 میلیون هکتار از مراتع استان مورد تعلیف دام‌هاست و 43 هزار خانواده بهره‌بردار از مراتع استان استفاده می‌کنند. عسگری میزان تولید علوفه از مراتع استان در فصل چرای دام‌ها را 4 هزار و 200 تن اعلام و خاطرنشان ساخت: در استان اصفهان 30 درصد از اراضی بیابانی است و 16 کانون بحرانی داریم که به مراتع خسارت وارد می‌کنند.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار