چهار زمان‌سنج ساده که باید بر روی کامپیوتر خود نصب کنید

چه پشت کامپیوتر خود مشغول انجام کارهای روزانه و چه مشغول طی مراحل طولانی یک بازی ویدیویی جذاب باشید، باید حواس‌تان باشد که به‌صورت منظم و هرچند کوتاه استراحت کنید. این استراحت می‌تواند کمی قدم زدن نوشیدن قهوه و یا کمی حرکات کششی باشد.

چه پشت کامپیوتر خود مشغول انجام کارهای روزانه و چه مشغول طی مراحل طولانی یک بازی ویدیویی جذاب باشید، باید حواس‌تان باشد که به‌صورت منظم و هرچند کوتاه استراحت کنید. این استراحت می‌تواند کمی قدم زدن نوشیدن قهوه و یا کمی حرکات کششی باشد.

این کار باعث می‌شود تا ناراحتی‌های چشم و مشکلات مرتبط با آسیب ‌فشار تکراری (که با انجام و در دفعات زیاد یک فعالیت خاص در طول روز ایجاد می‌شود) به مراتب کاهش یابد و همچنین احساس خوبی پیدا کنید. در مطالعه‌ای که توسط دانشگاه ایلینوی در شهر اوربانا-شامپین صورت گرفت مشخص شد که این استراحت‌های کوتاه حتی منجر به افزایش بهره‌وری و کارایی خواهد شد که این موضوع به‌علت افزایش تمرکز کاربران روی می‌دهد.

بنابراین ایده خوبی است تا هر از گاهی و به صورت منظم به خودتان استراحت بدهید. اما در بسیاری از مواقع به علت حجم کار بالا و یا سرگرم‌کننده بودن بازی‌ها، یادمان می‌رود که این موضوع را رعایت کنیم. خوشبختانه چند زمان‌سنج ساده وجود دارند که این مشکل را به آسانی برطرف می‌کنند. برخی از آن‌ها با نمایش اعلان‌های مختلف به شما هشدار می‌دهند و برخی دیگر این‌کار را با یک آلارم صوتی انجام می‌دهند. در این مطلب قصد داریم چهار نمونه از این زمان‌سنج‌ها را به شما معرفی کنیم تا از این پس کار با رایانه خود را بهتر مدیریت کنید.

زمان‌سنج Big Stretch Reminder (ویندوز): یک ابزار قابل تنظیم با اعلان‌ها و پاپ‌آپ‌ها

بیگ استرچ ریمایندر یک ابزار ساده اما تقریبا بی‌نقص در این زمینه محسوب می‌شود. ابزاری سبک، مجانی و با قابلیت‌ سفارشی‌سازی بسیار بالا که به‌صورت پیش‌فرض هر 20 دقیقه به شما یک اعلان ساده را نمایش می‌دهد.


ایده طراحی این برنامه این است که وقتی کاربر اعلان را مشاهده کرد بلند شده و کمی حرکات کششی انجام دهد. شما می‌توانید نرخ نمایش اعلان‌ها و بازه‌های استراحت را براساس نیازتان تغییر دهید.


شما همچنین می‌توانید تنظیمات را به گونه‌ای تغییر دهید که اعلان‌ها در پنجره‌های کوچکی تحت عنوان Micro-Break نمایش داده شوند. این پنجره‌ها در هر قسمتی که مشغول انجام کار هستید (مانند نرم‌افزارها و بازی‌های مختلف) ظاهر شده و شمارش معکوس را آغاز می‌کند.


این قابلیت بسیار عالی است، خصوصا اگر احساس می‌کنید با دیدن اعلان‌های ساده سریع آن‌ها را می‌بندید و یا به آن‌ها توجه نخواهید کرد. به‌صورت پیش‌فرض این برنامه نکاتی را در مورد آسیب فشار تکراری یا RSI در اعلان‌ها و پنجره‌های نمایش داده شده، ارائه می‌دهد. اما شما می‌توانید جملات انگیزشی و یا حتی پیام‌های مخصوص خودتان را در برنامه وارد کنید.

زمان‌سنج WorkRave (ویندوز و لینوکس): سه نوع استراحت مختلف

وُرک‌ریو یک ابزار متن‌باز است که پیچیدگی بیشتری نسبت به برنامه قبلی دارد. این زمان‌سنج سه نوع متفاوت از استراحت‌ها را ارائه می‌دهد که شامل micro-break (وقفه کوتاه)، rest break (وقفه‌ای برای استراحت) و محدودیت روزانه است.


هر کدام از این سه نوع وقفه را انتخاب کرده باشید، پس از عبور از زمان مشخص شده یک پنجره پاپ‌آپ ظاهر می‌شود که به شما توصیه به استراحت و یا اگر تمایل داشته باشید، شما را اجبار به استراحت می‌کند!


وقفه‌های کوتاه در واقع یادآوری‌های کوتاهی هستند که به شما نشان می‌دهند وقتش است کمی چشمان خود را از صفحه مانیتور جدا کرده و به اطراف نگاه کنید. همچنین اگر به سلامتی خودتان اهمیت می‌دهید می‌توانید کمی حرکات کششی حتی در حالی که بر روی صندلی نشسته‌اید انجام دهید. وقفه‌های استراحت در مدت زمان بیشتری ظاهر می‌شوند که به‌صورت پیش‌فرض هر 10 دقیقه هستند. شما می‌توانید تمام این بازه‌های زمانی را در تنظیمات برنامه تغییر دهید.


نصب برنامه در ویندوز بسیار ساده بوده و به راحتی انجام می‌شود، اما کاربران لینوکس باید ابزار مدیریت پکیج خود را بررسی کنند. در اوبونتو کار ساده بوده و دستور sudo apt install workrave کار را انجام خواهد داد. اما باید حواس‌تان باشد که از کدام توزیع استفاده می‌کنید تا از دستور متناسب با همان توزیع بهره ببرید.

زمان‌سنج Stretchly (ویندوز، مک، لینوکس و FreeBSD): ابزاری برای همه

اِستِرچی ابزاری خاص در لیست چهارتایی ما است که تقریبا در هر پلتفرم دسکتاپی اجرا می‌شود که این امر به لطف استفاده از فریم‌ورک Electron میسر شده است. در این برنامه هر 10 دقیقه پیامی را مشاهده خواهید کرد که شما را به استراحت حداقل 20 دقیقه‌ای تشویق می‌کند.


هر 30 دقیقه این نرم‌افزار به شما می‌گوید که از کامپیوتر فاصله گرفته و در 5 دقیقه استراحت خود چند قدمی راه بروید.


شما می‌توانید مدت زمان بین باز‌ه‌های هشدار را تنظیم کرده و همچنین میزان استراحت در هر کدام از هشدارها را نیز براساس نیازتان تغییر دهید. همچنین در تنظیمات برنامه می‌توانید تم رنگی و صوتی دلخواه خودتان را انتخاب نمایید.


استفاده از این نرم‌افزار بسیار ساده است.

زمان‌سنج Awareness (ویندوز و مک): انتخاب مینیمالیست‌ها

اِورنِس با تمام ابزارهایی که تا این لحظه معرفی کردیم متفاوت است چرا که چیزی با عنوان اعلان یا پیغام هشدار در آن پیدا نمی‌کنید. در واقع این نرم‌افزار وظیفه خود را با پخش یک صدا در بازه‌های زمانی مشخص شده انجام می‌دهد که به‌صورت پیش‌فرض هر 1 ساعت است. این ابزار برای کاربرانی که می‌دانند استراحت و زمان‌های وقفه چقدر اهمیت دارد، بسیار عالی است، چرا که این کاربران به اندازه کافی آگاهی دارند و نیازی به مداخله و ظاهر شدن ناگهانی یک پیغام هشدار بر روی صفحه وجود ندارد.

اِورنِس همچنین به شما نشان می‌دهد که چه مدتی با کامپیوتر خود کار کرده‌اید. این زمان در سیستم عامل مک در قسمت نوار منو و در ویندوز در بخش پایین سمت راست (Tray) قابل مشاهده است.


پس از گذشت هر ساعت شما صدایی مشابه صدای کاسه آواز تبتی می‌شنوید. پنج دقیقه از کامپیوتر فاصله بگیرید و استراحت کنید تا زمان‌سنج دوباره صفر شود. اگر این کار را انجام ندهید، تایمر صفر نشده و به‌طور پیوسته به شما نشان می‌دهد چه مدت است که بدون وقفه و استراحت پشت سیستم نشسته‌اید. این موضوع باعث می‌شود بیشتر به ایجاد وقفه و استراحت کردن تشویق شوید و حس اجبار و مداخله نرم‌افزار برای انجام این‌کار به شما دست نمی‌دهد.

تنظیمات گسترده‌ای در این نرم‌افزار در نظر گرفته نشده و موارد موجود تنها شامل بازه‌های زمانی بین دو وقفه، مدت زمان استراحت و میزان صدا می‌شود.


راه‌حلی جایگزین: روش پومودورو

پومودورو یک فلسفه بهره‌وری است که در بازه‌های کاری 25 دقیقه‌ای کاربر را به داشتن وقفه 5 دقیقه‌ای برای استراحت تشویق می‌کند. شاید این شیوه ایجاد وقفه از نظر برخی از کارشناسان زیاده‌روی محسوب شود، اما اگر احساس می‌کنید این نوع استراحت مناسب حال‌تان است می‌توانید از ابزارهای زمان‌سنج مختلفی که براساس این شیوه کار می‌کنند استفاده نمایید. برنامه‌هایی مانند Be Focused برای مک و یاFlowtime برای کروم انتخاب‌های خوبی محسوب می‌شوند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار