ساخت سوئیت‌های دونفره برای زوج‌های سالمند بی‌بضاعت

گردهمایی سالانه اعضای هیات امنای موسسه خیریه امداد سالمندان نجف‌آباد در دهکده سالمندان همت‌آباد برگزار شد.

ساخت سوئیت‌های دونفره برای زوج‌های سالمند بی‌بضاعت
گردهمایی سالانه اعضای هیات امنای موسسه خیریه امداد سالمندان نجف‌آباد در دهکده سالمندان همت‌آباد برگزار شد. در این گردهمایی که با حضور اعضای هیات امنای موسسه، امام‌جمعه نجف‌آباد، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، بخشدار مرکزی و برخی از مسئولین ادارات شهرستان نجف‌آباد همراه بود ابتدا رئیس هیات مدیره انجمن خیریه امداد سالمندان در سخنانی به رشد جمعیت سالمندی کشور اشاره و اظهار کرد: در چند سال اخیر افزایش جمعیت سالمندی کشور سبب شده مسئولین نیز توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند. دکتر محمدحسین افلاکیان افزود: پدیده سالمندی به یکی از موضوعات مهم و مطرح کشور تبدیل‌شده و مسئولان نیز این معضل را به‌خوبی حس کرده‌اند که جای تشکر و امیدواری است. وی افزود: بر همین اساس شورای عالی سالمندی کشور فعال‌شده و مؤسسات هم سو نیز در حال رشد هستند. افلاکیان با اشاره به اینکه تا 25 سال آینده 25 درصد جمعیت کشور سالمند می‌شوند، تصریح کرد: باید بیش‌ازپیش نسبت به این موضوع اهمیت دهیم که خوشبختانه اکثر بخش‌ها و اقشار جامعه نسبت به این موضوع آگاهی لازم را پیداکرده‌اند. وی با تأکید بر اینکه علما و روحانیون نقش بسیار سازنده‌ای در آگاهی دادن به اقشار جامعه دارند، خاطرنشان کرد: در همین راستا جلسات مختلف برگزارشده و چندی پیش نیز اولین سرای سالمندان روحانیت در قم تشکیل شد و قرار است در همه استان‌ها شعباتی ایجاد شود.
  • ساخت سوئیت‌های دونفره برای زوج‌های سالمند بی‌بضاعت
در ادامه مدیرعامل موسسه خیریه امداد سالمندان نجف‌آباد گزارشی از عملکرد این موسسه در سالیان گذشته ارائه کرد وگفت: در سال 82 باهدف نگهداری از سالمندان بی‌بضاعت موسسه امداد سالمندان نجف‌آباد تشکیل شد و تاکنون توانسته خدمات قابل قبولی به این قشر از جامعه ارائه کند. حمید پور اسماعیلی افزود: در سال 84 جمعیت سالمندی شهرستان حدود 8/4 درصد بود والان این آمار به 2/11 رسیده است پس می‌طلبد حساسیت بیشتری داشته باشیم. وی اضافه کرد: در حال حاضر حدود 70 سالمند را پذیرش کرده‌ایم و بخش مردان دهکده نیز اواسط دی‌ماه سال جاری شروع به کارکرد. مدیرعامل موسسه خیریه امداد سالمندان نجف‌آباد به هزینه‌های بسیار زیاد این موسسه اشاره کرد وگفت: پس‌ازاینکه ساختمان دهکده توسط خیر نیک‌اندیش حاج‌آقا حق‌پرستی ساخته شد هزینه‌های زیادی برای تجهیز و نگهداری سالمندان بر عهده موسسه گذاشته شد که جهت روشن شدن اذهان عمومی لازم است نکاتی را به عرض مردم شریف شهرستان برسانم. وی اضافه کرد: تاکنون حدود 590 میلیون تومان هزینه تجهیز موسسه شده و برای نگهداری هر سالمند نیز ماهیانه 5/1 میلیون تومان هزینه می‌شود. پور اسماعیلی خرید دستگاه‌های لباسشویی با ظرفیت 400 نفر، ساخت رختشوی‌خانه و خرید تخت‌های سالمندان را ازجمله هزینه‌های تجهیز دهکده برشمرد وگفت: علاوه بر هزینه‌های دهکده سالمندان تاکنون حدود 733 میلیون تومان برای مهد سالمندان نیز در شرق نجف‌آباد هزینه شده و برای تکمیل آن حدود 760 میلیون تومان موردنیاز است تا بتوانیم روزانه پذیرای 200 سالمند در این مهد باشیم. وی در پایان با تأکید بر توجه هر چه بیشتر به سالمندان شهرستان اضافه کرد: برای رسیدگی و توجه به سالمندان یک عزم عمومی نیاز است زیرا اگر ما تمام ایده‌هایمان را پیاده کنیم تازه توانسته‌ایم 5 درصد از سالمندان شهرستان را پوشش دهیم. مدیرعامل خیریه امداد سالمندان از برنامه‌های آینده این موسسه نیز خبر داد وگفت: در فاز دوم دهکده سالمندان همت‌آباد در نظر داریم 35 هزار مترمربع زمین‌های اطراف دهکده را خریداری کنیم تا بتوانیم سوئیت‌های دونفره برای زوج‌های سالمند بی‌بضاعت بسازیم.
  • سالمندان مستجاب‌الدعوه هستند
امام‌جمعه نجف‌آباد که دیگر سخنران این جلسه بود ضمن تأکید بر ترحم به کودکان و گرامی داشتن بزرگان از دیدگاه روایات گفت: در دین مبین اسلام تأکید زیادی بر احسان و نیکوکاری شده و با توجه به دستورات قرآن و احادیث و روایات بزرگان دین باید با کودکان و بزرگان به مهربانی رفتار کنیم پس شما که با سالمندان سروکار دارید قدر خودتان را بدانید زیرا کارتان بسیار مهم و باارزش است و خیلی مواظب باشید کوچک‌ترین بی‌احترامی نسبت به آنان نکنید. حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی حسناتی به اهمیت مؤسسات خیریه در شهرستان نجف‌آباد اشاره و خاطرنشان کرد: اگر این مجموعه نبود معضلات و مشکلات مربوط به سالمندان خیلی زیادتر بود و مسئولان را با نگرانی و دغدغه بیشتری مواجه می‌کرد. وی افزود: احترام به انسانی که ناتوان است و کسی را ندارد خیروبرکت می‌آورد و در روایات نیز داریم که سالمندان مستجاب‌الدعوه هستند.
  • نجف‌آباد پایتخت خیریه‌های ایران است
نماینده مردم شهرستان‌های نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی از نجف‌آباد با عنوان پایتخت خیریه‌های ایران یادکرد وگفت:‌ در این شهرستان مؤسسات خیریه توانمند و صاحب نامی هستند که فعالیت‌های آنان با بسیاری از ادارات و سازمان‌ها یا چندین خیریه دیگر برابری می‌کند و توانسته‌اند در کمک به دولت گام‌های مؤثر و بزرگی را بردارند که در اکثر مواقع نه‌تنها کمک به آنان نمی‌کنند بلکه سنگ‌اندازی نیز می‌کنند اما درهرصورت ما به شما خیرین افتخار می‌کنیم. ابوالفضل ابوترابی به ساخت اولین دهکده سالمندان کشور در همت‌آباد نجف‌آباد اشاره کرد وگفت: درهمان اوایل کار بنده به‌اتفاق فرماندار و بخشدار مرکزی شهرستان نجف‌آباد مسئولیت ساخت‌وساز بدون تغییر کاربری و پروانه ساخت دهکده را به عهده گرفتیم و انصافاً با نگاه بسیار خوبی که بود مجموعه پیشرفت فراوانی داشت. وی با تأکید بر اینکه هرم جمعیتی به سمت سالمندی است، گفت: باید به فکر باشیم و برنامه‌ریزی کنیم تا در آینده مشکلات عدیده سالمندی نداشته باشیم.
  • هر سالمند ماهیانه حدود 5/1 میلیون تومان هزینه دارد
ارائه گزارش درمانی توسط دکتر حق‌پرستی معاون درمانی موسسه خیریه امداد سالمندان شهرستان نجف‌آباد از دیگر بخش‌های جلسه هیات امنای موسسه بود. دکتر حق‌پرستی در سخنان خود به تلاش و کمک کارکنان موسسه به سالمندان اشاره کرد و گفت: سعی می‌کنیم بهترین رسیدگی را به سالمندان داشته باشیم و ازنظر بهداشتی، خوراک و پوشاک بهترین امکانات را در اختیار آنان قرار دهیم. وی افزود: بر اساس استاندارد کشوری هر پدر یار یا مادر یار به 10 سالمند سرویس‌دهی می‌کند اما در این دهکده هر 5 نفر سالمند یک مددکار دارد لذا رسیدگی بیشتری صورت می‌گیرد که همین موضوع نیز باعث اعتراضاتی از سوی برخی افراد مبنی بر تعداد زیاد نیروهای موسسه شده است.
مدیر مالی دهکده نیز گزارشی از وضعیت هزینه‌های دهکده در طول 11 ماه گذشته ارائه کرد وگفت: از ابتدای سال جاری تاکنون یک میلیارد و 650 میلیون تومان هزینه‌های جاری موسسه بوده و می‌توان گفت هر سالمند به‌طور متوسط ماهیانه حدود 5/1 میلیون تومان هزینه دارد. صالحی افزود: از این میزان هزینه حدود 15٪ توسط خانواده‌ها، حدود 15٪ توسط اداره بهزیستی و 4٪ از سرمایه‌گذاری خود اعضا و مابقی آن از کمک‌های خیرین تأمین می‌شود. وی به نیاز مالی دهکده تا پایان سال جاری نیز اشاره و تصریح کرد: حدود 80 میلیون تومان کسری داریم که باید تا پایان سال تأمین شود.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار