علویجه بستر لازم برای رونق گردشگری را دارد

عضو شورای شهر علویجه با اشاره به آثار تاریخی موجود در این شهر گفت: آثار تاریخی و گویش‌های محلی به همراه موقعیت جغرافیایی و آب‌وهوای این منطقه، علویجه را مستعد سرمایه‌گذاری به‌ویژه در حوزه گردشگری کرده است و می‌توان گفت که این شهر بستر لازم برای رونق گردشگری را دارد.

سویا رضایی- اصفهان امروز: عضو شورای شهر علویجه با اشاره به آثار تاریخی موجود در این شهر گفت: آثار تاریخی و گویش‌های محلی به همراه موقعیت جغرافیایی و آب‌وهوای این منطقه، علویجه را مستعد سرمایه‌گذاری به‌ویژه در حوزه گردشگری کرده است و می‌توان گفت که این شهر بستر لازم برای رونق گردشگری را دارد. علویجه شهری در 40 کیلومتری شاهین‌شهر، یکی از شهرهای شهرستان نجف‌آباد در بخش مهردشت است. نقطه سبز در میان دشتی خاکی یکی از شاخصه‌های این شهر توتستان آن است و در این رابطه جشنواره‌هایی نیز هرساله برگزار می‌شود. علویجه دارای بزرگترین بافت تاریخی در شهرستان نجف‌آباد و دارای قطب کشاورزی که از بزرگترین و پربازده‌ترین قطب‌های کشاورزی استان به‌ویژه در تولید گندم و ذرت است و همچنین شهری با ظرفیت‌های بالای سرمایه‌گذاری دلایلی بود که گفت‌وگویی با سیدهادی حسینی علویجه یکی از اعضای شورای اسلامی شهر انجام دهیم.

آثار تاریخی و جذابیت‌های گردشگری

عضو شورای شهر علویجه یادآور شد: در شهر علويجه آثار تاريخي زيادي وجود دارد که کاروانسراي عباسي (متعلق به دوره صفويه)، خرابه‌هاي معابد زرتشتيان (معروف به قلعه سنگي)، قلعه معروف نادري (متعلق به دوره افشاريه)، قلعه کهنه و قلعه پايين و مسجد بزرگ از مهمترین اين آثار است. وی ادامه داد: در ادوار تاريخي احتمالاً دوره افشاريه به‌منظور امنيت ساکنين و نيز استقرار نيروهاي نظامي براي جلوگيري از حمله مهاجمين قلعه‌اي معروف به قلعه نادري ساخته شد که بقاياي آن در بافت قديمي شهر علويجه موجود است. سپس در جوار آن قلعه‌هاي ديگري به نام‌هاي قلعه کهنه و قلعه پايين بنا شد. این عضو شورای شهر علویجه اظهار داشت: در حال حاضر در این شهر حدود 10 هزار نفر ساکن هستند و دارای گویش محلی و اصیلی که به گویش‌های گلپایگان و خمین شباهت دارد، هستند. زبان علویجه ریشه زرتشتی و با عربی تلفیق‌شده است. وی در رابطه با آب‌وهوای این منطقه اظهار داشت: با توجه به موقعیت جغرافیایی درجه هوا در این منطقه 5 تا 6 درجه خنک‌تر از اصفهان و شاهین‌شهر است، منبع تأمین آب از کوهرنگ و شش قنات اصلی شهر است و در پی بحران آب طی سال‌های اخیر تعدادی از قنات‌ها نیز خشک‌شده‌اند که در پی این اتفاق برنامه‌هایی برای بهینه‌سازی قنات‌ها و لایروبی آنها در نظر داریم.

ظرفیت‌های بی‌شمار سرمایه‌گذاری در علویجه

حسینی بیان داشت: با توجه به موقعیت جغرافیایی این شهر که در مرکز شهرهای کلیدی استان قرار دارد دارای پتانسیل‌های زیادی ازجمله غار طبیعی سنگ‌ریز است که در 5 کیلومتری علویجه قرار دارد و دارای قدمتی در حدود 100 میلیون سال است و با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسب می‌تواند مکانی برای احداث مجتمع تفریحی با خودروهای آفروید و موتور کراس باشد. وی به دیگر ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری این شهر اشاره کرد و گفت: در این شهر مکانی به نام چهار کوه وجود دارد که یکی از زیبایی‌ها و مناطق تفریحی محسوب می‌شود و در پایین این منطقه 12 هکتار توتستان قرار دارد که با یک سرمایه‌گذاری مناسب می‌توان یکی از جاذبه‌های گردشگری محسوب شود. این عضو شورا با اشاره به منطقه صنعتی این شهر تصریح کرد: از دیگر ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری، شهرک صنعتی است که می‌توان برای توسعه و احداث فاز سوم آن اقدام کرد. وی اظهار داشت: امامزاده شمس‌الدین محمد یکی دیگر از ظرفیت‌های شهر در بحث صنعت گردشگری است که در آن منطقه موزه مردم‌شناسی نیز از قدمت این شهر حکایت دارد.

ثبت میراث فرهنگی سه خانه سنتی علویچه

حسینی یادآور شد: خانه‌های طاق چشمه‌ای قدمتی چند صدساله دارند و در روزهای سرد زمستان، گرم و در روزهای گرم تابستان، خنک اند و برای همین موضوع سه خانه به ثبت میراث فرهنگی رسیده است. البته خانه‌های بسیار دیگری در این شهر قرار دارند که به علت‌های مختلف در حال تخریب می‌باشند و باید بستر مناسب برای ترمیم آنها را ایجاد کنیم.

ساخت کلینیک

این عضو شورا خاطرنشان کرد: در این شهر خیرین فعالیت خیرخواهانه بسیاری انجام می‌دهند و برای آبادانی شهر تلاش می‌کنند ازجمله این اقدامات می‌توان به ساخت کلینیک اشاره کرد که برای رفع نیازهای مردم شهر بسیار لازم است.

علویجه قطب توت استان اصفهان

وی به جشنواره توت و توتستان این شهر اشاره کرد و گفت: برگزاری جشنواره توت یکی از برنامه‌های برندسازی شهر است که معرفی شهر را در پی دارد و این باغ و این شهر قطب توت استان است. ما برای برندسازی این شهر برنامه‌های داریم و معتقدیم که برگزاری جشنواره‌های محلی و مناسبتی می‌تواند در معرفی شهر بسیار تأثیرگذار باشد. وی بابیان اینکه انتخاب شهردار نیز بر همین اساس صورت گرفته است که راهکارهایی برای درآمد پایدار در شهر ایجاد شود گفت: ما به فکرهای نو و جوان‌گرایی روی آورده‌ایم و اعتماد کردیم که همگام با پیشرفت صنعت و فناوری شهر را به سمت درآمدهای پایدار هدایت کنیم. وی با اشاره توانمندی هنرمندان این شهر افزود: جوانان علویجه با ثبت اختراع و کارآفرینی توانسته‌اند نام شهر را بالا نگه‌دارند و علاقه‌مندان به هنر سنگ و دیگر هنرها را آموزش دهند و با این هنرشان چند محصول به صنایع‌دستی کشور اضافه‌شده است.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار