پرسپولیس هم شکست

تا پیش از پایان هفته پنجم لیگ تنها نام دو تیم بی‌شکست به چشم می‌خورد و این دو تیم هم پرسپولیس و پارس جنوبی جم بودند. دو تیمی که ازنظر اعتبار و جایگاه کاملاً باهم متفاوت هستند.

امیر حسین احتشامی - اصفهان امروز : تا پیش از پایان هفته پنجم لیگ تنها نام دو تیم بی‌شکست به چشم می‌خورد و این دو تیم هم پرسپولیس و پارس جنوبی جم بودند. دو تیمی که ازنظر اعتبار و جایگاه کاملاً باهم متفاوت هستند. پرسپولیس نزدیک به نیم‌قرن سابقه را پشت سرخود می‌بیند و در نقطه مقابل تیم جنوبی تنها عمری 10 ساله دارد. پرسپولیسی‌ها عنوان پرطرفدارترین تیم باشگاهی فوتبال ایران را سال هاست که یدک می کشدند اما نام پارس جنوبی جم تنها از دو ماه پیش یعنی زمان آغاز لیگ هفدهم بر سر زبان‌ها افتاد. تیمی که از شهری 30هزارنفری به لیگ برتر راه پیداکرده و حالا عنوان صدرنشینی لیگ را در اختیار دارد! اما باقی ماندن پارس جنوبی جم بر جایگاه نخست جدول لیگ به بازی یکشنبه‌شب سرخ‌پوشان تهرانی با پیکان وابسته بود. اگر شاگردان برانکو موفق به شکست حریف می‌شدند صدر جدول را از تیم پارس جنوبی پس می‌گرفتند و در پایان هفته ششم بالاترین رتبه جدول را تصاحب می‌کردند. از سوی دیگر پیکانی ها که در رتبه سیزدهم جدول جای گرفته بودند و برای صعود به 3 امتیاز این دیدار نیاز داشتند. اما پرسپولیسی‌ها با 13 امتیاز پشت سر حریف جنوبی حرکت می‌کردند و باید خودروسازان تهرانی را از پیش رو برمی‌داشتند تا به صدر می‌رسیدند، آنها که هفته گذشته جواز حضور در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورده بودند با اطمینان خاطری که رگه‌هایی از غرور هم در آن خودنمایی می‌کرد به مصاف شاگردان جلالی آمدند.

ریسک برانکو جواب نداد

برانکو برای بازی با پیکان، تیمش را با ترکیبی دگرگون‌شده نسبت به دیدار با الهلال راهی میدان کرد. نیمکت نشین کردن علی علیپور، وحید امیری و محسن مسلمان از این تغییرات بود. برانکو که تیمش هنوز از فشار بازی با الهلال در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا خارج نشده بود شایان مصلح، بشار رسن و سیامک نعمتی را به میدان فرستاد تا به مهره‌های کلیدی تیمش استراحت دهد. از سوی دیگر مجید جلالی مربی کهنه‌کار پیکان هم از ترکیبی احتیاط‌آمیز استفاده کرده و تاکتیک تیمش را بر اساس دفاع- ضد حمله طراحی کرده بود. این دیدار در همان دقیقه 4 با گلزنی مرتضی آقاخان برای برانکو به کابوسی بزرگ تبدیل شد چراکه شاگردان این مربی کُروات در همان نخستین دقایق بازی با گلی غافلگیرکننده از قالب تاکتیک موردنظر سرمربی خارج شدند و تلاش‌های برانکو برای بازگرداندن شاگردانش به بازی هم در عمل بی‌نتیجه ماند. پیکانی‌ها که خیلی زود به هدف از پیش طراحی‌شده خودشان رسیده بودند به طور کامل به لاک دفاعی فرورفتند تا زمان زیادی را با دفاع از گل زده خودشان بپردازند. کاری که سربلند از آن خارج شدند و حتی در پنج دقیقه وقت اضافه هم همچون مردان جنگی ذره‌ای پا پس نکشیدند تا سه امتیاز شیرین را از دل‌شیر درآوردند.

تعویض‌های بی‌حاصل برانکو

برانکو تا دقایق ابتدایی نیمه دوم هم امیدوار بود شاگردانش گل خورده را جبران کنند تا او نقشه‌هایش برای زدن گل پیروزی را به مرحله اجرا درآورد؛ اما همان 13 دقیقه ابتدایی نیمه دوم کافی بود که سرمربی پرسپولیس دو بازیکن اصلی تیمش را که نیمکت نشین کرده بود وارد بازی کند. محسن مسلمان و وحید امیری به‌جای بشار رسن و سیامک نعمتی وارد میدان شدند تا بلکه چرخ ماشین کند پرسپولیسی‌ها روان‌تر حرکت کند و انتظارها برای به ثمر رساندن گل تساوی بخش زودتر به پایان برسد. با حضور این دو بازیکن اگرچه شرایط اندکی بهتر شد اما به‌گونه‌ای نبود که دروازه پیکان باز شود. آخرین تیر برانکو هم‌بازی گرفتن از علی علیپور بود که او هم در دقیقه 71 جانشین شایان مصلح شد. همه این تغییرات تاکتیکی با دفاع منسجم و بی‌نقص مدافعان پیکان و در رأس آنها حجت حق وردی مدافع فصل پیش ذوب‌آهن بی‌ثمر ماند تا پرسپولیس در حضور 20 هزار هوادار سرخ‌پوش با شکست زمین‌بازی را ترک کند.

نیازمند برگ برنده جلالی

بی‌شک پیام نیازمند چهره نخست دیدار تیم‌های پرسپولیس و پیکان بود. دروازه‌بان جوان پیکان که در دقیقه 90 جایگزین رحمان احمدی مصدوم شد و توانست به ترکیب اصلی تیمش راه پیدا کند. مجید جلالی روی دروازه‌بان جوانش ریسک بزرگی کرد و او را مقابل پرسپولیس به بازی گرفت و این گلر نیز با بازی خوبش پاسخ مناسبی به اعتماد سرمربی تیمش داد. این دروازه‌بان جوان که در فصل جاری زیر نظر داوود فنایی تمرین می‌کند، با خروج‌های به‌موقع و تسلط روی توپ‌های بلند، مهاجمان پرسپولیس را ناکام گذاشت. هرچند نیازمند در یک صحنه نیز خوش‌شانس بود و بعدازاینکه از علی علیپور دریبل خورد، تیر دروازه به دادش رسید و نگذاشت سرخ‌پوشان به گل برسند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار