نمایشگاه به گردشگری رونق می دهد
ساخت فاز نخست پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان که در شهریورماه سال 94، توسط وزیر امور خارجه، محمدجواد ظریف کلید زده شد، به دلایل زیاد در زمان تعیینشده به بهرهبرداری نرسید.
مهناز احمدی -اصفهان امروز : ساخت فاز نخست پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان که در شهریورماه سال 94، توسط وزیر امور خارجه، محمدجواد ظریف کلید زده شد، به دلایل زیاد در زمان تعیینشده به بهرهبرداری نرسید. مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان در این باره در نشست خبری شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان که با محوریت گزارش مجامع عمومی عادی و فوقالعاده شرکت در سال 96 و سند چشمانداز شرکت با حضور برخی از اصحاب رسانه برگزار شد، گفت: طبق برنامه تدوینشده شورای چهارم شهر اصفهان و جلسات مستمر هیئتمدیره شرکت نمایشگاه که با حضور سه نماینده از شهرداری اصفهان برگزار میشود، شهرداری اصفهان بهعنوان مسئول تأمین مالی پروژه نمایشگاه بزرگ تعیین شد. رسول محققیان اذعان داشت: مدیریت و برنامهریزی، طراحی، پیمانکار، کارفرما و تأمین مالی از پارامترهای مهم برای پیشرفت پروژه نمایشگاه بزرگ هستند. وی ادامه داد: از آغاز عملیات اجرایی پروژه نمایشگاه بزرگ تا نیمه سال 95، تکمیل این پروژه جزو اولویتهای اول تا پنجم شهرداری اصفهان بود، اما از نیمه دوم سال 95 با خروج پروژه نمایشگاه بزرگ از فهرست 5 اولویت شهرداری اصفهان،
عملیات اجرایی پروژه طولانیتر از روال برنامهریزیشده پیش رفت.
تزریق کند منابع مالی به پروژه نمایشگاه بزرگ
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان با تأکید بر اینکه اگر تزریق منابع مالی به پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان همچون روال نیمه نخست سال 95 پیش رفته بود، اکنون فاز نخست آن به بهرهبرداری میرسید، عنوان کرد: قرار بود پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان تا پایان سال 95، 35 میلیارد تومان افزایش سرمایه داشته باشد و شرکت نمایشگاه مجمع عمومی فوقالعاده خود را در اسفندماه 95 برگزار کند تا برای پروسه شش ماهه اول سال 96 برنامهریزی شود، اما این وعده در مردادماه 96 محقق شد و مجمع عمومی فوقالعاده در ششم شهریورماه سال جاری برگزار شد. محققیان اتمام پروژه نمایشگاه بزرگ را بسیار بااهمیت تلقی کرد و یادآور شد: این پروژه همانند دیگر پروژههای بزرگ اصفهان ازجمله مصلا، ورزشگاه نقشجهان یا مترو نیست که اگر بهمرورزمان تکمیل شود، خسارتی به وجود نیاید، بلکه به طول کشیدن تکمیل فاز نخست آن در مرحلهای که اکنون قرار دارد، خسارت هنگفتی برای شهر اصفهان به بار میآورد. وی تصریح کرد: اکنون فضای باز پروژه خاک کوبی شده و به مرحلهای رسیده که در صورت تکمیل نشدن و آغاز بارش باران، دچار فرسایش شدید خواهد شد و همچنین اگر محوطهسازی داخلی پروژه که اکنون 34 درصد پیشرفت فیزیکی دارد تا زمستان تکمیل نشود این میزان پیشرفت به صفر برمیگردد.
شهرداری اصفهان، بزرگترین سهامدار شرکت نمایشگاهها
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان برآورد اولیه برای هزینههای فاز نخست این پروژه را مبلغ 100 میلیارد تومان دانست و افزود: از این مبلغ تاکنون تامین 37 میلیارد تومان محقق شده است. محققیان با اشاره به جلسات مجمع عمومی عادی و فوقالعاده شرکت نمایشگاه اصفهان که در سال جاری برگزارشده است، توضیح داد: تفاوت مجمع امسال با سالهای گذشته در این بود که در سالهای قبل تعدادی خرده سهامدار از شرکتهای سهامی خاص یا تعاونیهای استان هم در مجمع حضور داشتند، اما امسال بیشتر سهام شرکت در اختیار دو سهامدار بزرگ یعنی شهرداری اصفهان با بیش از 62 درصد سهام و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اصفهان با 33 درصد قرار دارد. وی بابیان اینکه انگیزه حضور شهرداری در شرکت نمایشگاههای بینالمللی اصفهان به دلیل رسالت عمومی و ذاتی شهرداری در زمینه توسعه زیرساخت اشتغال و کسبوکار و عمل به خدمات شهری بوده است، بیان داشت: مجمع عمومی عادی امسال شرکت با حضور 8/99 درصد از سهامداران برگزارشده است. مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان ضمن اشاره به جلسات مذاکره با شهردار جدید منتخب و اعضای شورای پنجم شهر اصفهان گفت: درصورتیکه افزایش سرمایهای که در مجمع عمومی فوقالعاده امسال تصویبشده، توسط سهامداران بزرگ پروژه محقق شود، میتوان فاز نخست پروژه را در ابتدای سال 97 افتتاح کرد.
نمایشگاه فرصتی برای جذب گردشگر به شهر اصفهان
محققیان تأکید کرد: امروز پروژه نمایشگاه بزرگ به مرحلهای رسیده که اگر تأمین سرمایه نشود، بهراستی نابود خواهد شد، بنابراین از دست دادن فرصت به بهای واگذاری فضای نمایشگاهی به رقبا تمام میشود؛ چراکه برند اصفهان با تکمیل این پروژه مرتبط است. وی افزود: در حال حاضر کشورهایی همچون امارات متحده و ترکیه گوی سبقت را در صنعت نمایشگاه از ما ربودهاند، زیرا در سی سال گذشته غافل بودهایم و اکنون نیز شهر آفتاب پروژه رقیب اصفهان در این زمینه محسوب میشود که اگر پروژه نمایشگاه بزرگ کامل نشود شکستخورده محسوب میشویم. مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان خاطرنشان کرد: گردشگری در شهر زیرساخت توسعه است و اگر ماندگاری گردشگر در شهر کمتر از 48 ساعت باشد نهتنها سود و صرفه اقتصادی ندارد، بلکه ضرر هم در پی خواهد داشت؛ بنابراین لازم است پایداری گردشگر را به سه تا چهار روز برسانیم که به حتم نمایشگاه یکی از کارآمدترین ابزاری است که در تحقق این مهم مؤثر خواهد بود. محققیان با اشاره به حضور 27 هزار مشارکتکننده در نمایشگاههای اصفهان در پنج سال گذشته، اظهار داشت: اگر با حضور هر شرکت در نمایشگاه چهار نفر در غرفه حضورداشته باشند، بیش از 100 هزار نفر در نمایشگاههای استان اصفهان در پنج سال اخیر حضورداشتهاند که حدود 50 درصد مشارکتکنندگان هر نمایشگاه غیر اصفهانیاند، بنابراین با تعداد بیشماری گردشگر مواجه خواهیم بود که بیش از چهار روز در اصفهان حضور خواهند داشت.
برگزاری ده پاویون جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها
وی ادامه داد: در فضای کنونی محل برگزاری نمایشگاههای اصفهان یعنی 3 هزارو 500 مترمربع، استقبال از گردشگران صورت میگیرد که اگر محل برگزاری به پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان منتقل شود به فضای 8 هزار و 500 متر مربعی تبدیلشده و در نتیجه میتوانیم گردشگران بیشتری را به آن جذب کنیم. مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان بابیان اینکه نمایشگاه رویدادی است که نهتنها هزینه ندارد بلکه سود هم دارد، تصریح کرد: در سند چشمانداز شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان که در سال 89 برای 15 سال آینده در قالب سه پروسه پنج ساله تدوینشده است، تلاش کردهایم به رویکردی فرآیندمحور دستیابیم و با درک و شناخت درست از رقبای داخلی و رقبای خارجی وضعیت خود را تعریف کنیم. محققیان ادامه داد: در پروسه پنج ساله نخست این سند که سالهای 89 تا 94 بوده است، ثبت وقایع و فرآیندها، ایجاد بانک متمرکز اطلاعاتی و یکپارچهسازی اطلاعات، بررسی رقبا، آموزش نیروی انسانی و گسترش تحقیقات بازار در شرکت طبق برنامه محقق شد و ارتقای برند نمایشگاه بهعنوان یک برند معتبر کشوری و عضویت در سازمان UFI و توسعه برگزاری 10 پاویون جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها از نتایج آن بود. وی با اشاره به برنامه پروسه پنج ساله دوم شامل سالهای 94 تا 99 گفت: در این پروسه فاز نخست ساخت پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان کلنگ زده شد و قرار است فضای نمایشگاهی این پروژه در این پنج سال تکمیل شود و با توجه به بازاریابی بخش خارجی، بیش از 10 درصد از مشارکتکنندگان نمایشگاهها خارجی باشند.
تزریق کند منابع مالی به پروژه نمایشگاه بزرگ
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان با تأکید بر اینکه اگر تزریق منابع مالی به پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان همچون روال نیمه نخست سال 95 پیش رفته بود، اکنون فاز نخست آن به بهرهبرداری میرسید، عنوان کرد: قرار بود پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان تا پایان سال 95، 35 میلیارد تومان افزایش سرمایه داشته باشد و شرکت نمایشگاه مجمع عمومی فوقالعاده خود را در اسفندماه 95 برگزار کند تا برای پروسه شش ماهه اول سال 96 برنامهریزی شود، اما این وعده در مردادماه 96 محقق شد و مجمع عمومی فوقالعاده در ششم شهریورماه سال جاری برگزار شد. محققیان اتمام پروژه نمایشگاه بزرگ را بسیار بااهمیت تلقی کرد و یادآور شد: این پروژه همانند دیگر پروژههای بزرگ اصفهان ازجمله مصلا، ورزشگاه نقشجهان یا مترو نیست که اگر بهمرورزمان تکمیل شود، خسارتی به وجود نیاید، بلکه به طول کشیدن تکمیل فاز نخست آن در مرحلهای که اکنون قرار دارد، خسارت هنگفتی برای شهر اصفهان به بار میآورد. وی تصریح کرد: اکنون فضای باز پروژه خاک کوبی شده و به مرحلهای رسیده که در صورت تکمیل نشدن و آغاز بارش باران، دچار فرسایش شدید خواهد شد و همچنین اگر محوطهسازی داخلی پروژه که اکنون 34 درصد پیشرفت فیزیکی دارد تا زمستان تکمیل نشود این میزان پیشرفت به صفر برمیگردد.
شهرداری اصفهان، بزرگترین سهامدار شرکت نمایشگاهها
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان برآورد اولیه برای هزینههای فاز نخست این پروژه را مبلغ 100 میلیارد تومان دانست و افزود: از این مبلغ تاکنون تامین 37 میلیارد تومان محقق شده است. محققیان با اشاره به جلسات مجمع عمومی عادی و فوقالعاده شرکت نمایشگاه اصفهان که در سال جاری برگزارشده است، توضیح داد: تفاوت مجمع امسال با سالهای گذشته در این بود که در سالهای قبل تعدادی خرده سهامدار از شرکتهای سهامی خاص یا تعاونیهای استان هم در مجمع حضور داشتند، اما امسال بیشتر سهام شرکت در اختیار دو سهامدار بزرگ یعنی شهرداری اصفهان با بیش از 62 درصد سهام و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اصفهان با 33 درصد قرار دارد. وی بابیان اینکه انگیزه حضور شهرداری در شرکت نمایشگاههای بینالمللی اصفهان به دلیل رسالت عمومی و ذاتی شهرداری در زمینه توسعه زیرساخت اشتغال و کسبوکار و عمل به خدمات شهری بوده است، بیان داشت: مجمع عمومی عادی امسال شرکت با حضور 8/99 درصد از سهامداران برگزارشده است. مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان ضمن اشاره به جلسات مذاکره با شهردار جدید منتخب و اعضای شورای پنجم شهر اصفهان گفت: درصورتیکه افزایش سرمایهای که در مجمع عمومی فوقالعاده امسال تصویبشده، توسط سهامداران بزرگ پروژه محقق شود، میتوان فاز نخست پروژه را در ابتدای سال 97 افتتاح کرد.
نمایشگاه فرصتی برای جذب گردشگر به شهر اصفهان
محققیان تأکید کرد: امروز پروژه نمایشگاه بزرگ به مرحلهای رسیده که اگر تأمین سرمایه نشود، بهراستی نابود خواهد شد، بنابراین از دست دادن فرصت به بهای واگذاری فضای نمایشگاهی به رقبا تمام میشود؛ چراکه برند اصفهان با تکمیل این پروژه مرتبط است. وی افزود: در حال حاضر کشورهایی همچون امارات متحده و ترکیه گوی سبقت را در صنعت نمایشگاه از ما ربودهاند، زیرا در سی سال گذشته غافل بودهایم و اکنون نیز شهر آفتاب پروژه رقیب اصفهان در این زمینه محسوب میشود که اگر پروژه نمایشگاه بزرگ کامل نشود شکستخورده محسوب میشویم. مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان خاطرنشان کرد: گردشگری در شهر زیرساخت توسعه است و اگر ماندگاری گردشگر در شهر کمتر از 48 ساعت باشد نهتنها سود و صرفه اقتصادی ندارد، بلکه ضرر هم در پی خواهد داشت؛ بنابراین لازم است پایداری گردشگر را به سه تا چهار روز برسانیم که به حتم نمایشگاه یکی از کارآمدترین ابزاری است که در تحقق این مهم مؤثر خواهد بود. محققیان با اشاره به حضور 27 هزار مشارکتکننده در نمایشگاههای اصفهان در پنج سال گذشته، اظهار داشت: اگر با حضور هر شرکت در نمایشگاه چهار نفر در غرفه حضورداشته باشند، بیش از 100 هزار نفر در نمایشگاههای استان اصفهان در پنج سال اخیر حضورداشتهاند که حدود 50 درصد مشارکتکنندگان هر نمایشگاه غیر اصفهانیاند، بنابراین با تعداد بیشماری گردشگر مواجه خواهیم بود که بیش از چهار روز در اصفهان حضور خواهند داشت.
برگزاری ده پاویون جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها
وی ادامه داد: در فضای کنونی محل برگزاری نمایشگاههای اصفهان یعنی 3 هزارو 500 مترمربع، استقبال از گردشگران صورت میگیرد که اگر محل برگزاری به پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان منتقل شود به فضای 8 هزار و 500 متر مربعی تبدیلشده و در نتیجه میتوانیم گردشگران بیشتری را به آن جذب کنیم. مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان بابیان اینکه نمایشگاه رویدادی است که نهتنها هزینه ندارد بلکه سود هم دارد، تصریح کرد: در سند چشمانداز شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان که در سال 89 برای 15 سال آینده در قالب سه پروسه پنج ساله تدوینشده است، تلاش کردهایم به رویکردی فرآیندمحور دستیابیم و با درک و شناخت درست از رقبای داخلی و رقبای خارجی وضعیت خود را تعریف کنیم. محققیان ادامه داد: در پروسه پنج ساله نخست این سند که سالهای 89 تا 94 بوده است، ثبت وقایع و فرآیندها، ایجاد بانک متمرکز اطلاعاتی و یکپارچهسازی اطلاعات، بررسی رقبا، آموزش نیروی انسانی و گسترش تحقیقات بازار در شرکت طبق برنامه محقق شد و ارتقای برند نمایشگاه بهعنوان یک برند معتبر کشوری و عضویت در سازمان UFI و توسعه برگزاری 10 پاویون جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها از نتایج آن بود. وی با اشاره به برنامه پروسه پنج ساله دوم شامل سالهای 94 تا 99 گفت: در این پروسه فاز نخست ساخت پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان کلنگ زده شد و قرار است فضای نمایشگاهی این پروژه در این پنج سال تکمیل شود و با توجه به بازاریابی بخش خارجی، بیش از 10 درصد از مشارکتکنندگان نمایشگاهها خارجی باشند.