میانگین عمر مدارس استان اصفهان ۲۵ سال است

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان اصفهان میانگین عمر مدارس استان را ۲۵ سال عنوان کرد و گفت: اکنون ۸ هزار و ۵۳۴ کلاس وجود دارد که ۳ هزار و ۵۹۲ کلاس بازسازی شده و حدود ۴ هزار کلاس درس دیگر موجود است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان اصفهان میانگین عمر مدارس استان را ۲۵ سال عنوان کرد و گفت: اکنون ۸ هزار و ۵۳۴ کلاس وجود دارد که ۳ هزار و ۵۹۲ کلاس بازسازی شده و حدود ۴ هزار کلاس درس دیگر موجود است.

به گزارش ایمنا، محمدحسین سجاد درباره مدارس غیردولتی و مشکلات فرسودگی این مدارس اظهار کرد: در بخش مدارس غیردولتی همچنان مشکلات باقی است و به دلیل استقبال این مدارس از خانه‌های مسکونی، ساختمان‌های ناامن در محل‌های نامناسب، بن‌بست‌ها و کوچه‌های کم عرض این مشکلات ادامه داشته و هنوز نتوانستیم برای آن راه حل مناسبی پیدا کنیم، حدود هزار مدرسه غیرانتفاعی در شهرستان اصفهان موجود است که ۱۵.۶ درصد دانش‌آموزان یعنی ۱۵۵ هزار دانش‌آموز در این مدارس تحصیل می‌کنند.

وی افزود: دولت باید به این امر توجه نشان دهد، به نظر می‌رسد چنانچه دولت بخواهد بخش خصوصی را توسعه دهد، باید به این بخش زمین اختصاص دهد برای زمین مناسب باید تسهیلات با سود مناسب در اختیار موسسین قرار بگیرد، علاوه بر این نزدیک به هزار آموزشگاه آزاد تک درس وجود دارد که در ساختمان‌های نامطلوب‌تر از مدارس غیردولتی مستقر هستند.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان اصفهان درباره قانون جدید مدارس غیر دولتی اذعان کرد: قانون جدید مدارس غیردولتی به تصویب رسیده که نیاز به ۶ آیین نامه دارد که باید مصوب شوند و در بخش آیین‌نامه‌ها مطابق قانون تسهیلاتی برای موسسین این مدارس در نظر گرفته می‌شود، برای شروع این کار اولین گام زمانی بود که زمین‌های مجموعه شهید کشوری را تحویل گرفتیم .

وی توضیح داد: حدود ۱۰ درصد از مساحت این زمین‌ها در قالب زمین‌های آموزشی غیرانتفاعی با مساحتی حدود ۱۵۰۰ متر مجزا شدند و پیشنهاد ساخت مدارس غیردولتی از طریق اداره آموزش و پرورش با رعایت نیازها، ضوابط و اولویت‌ها بین موسسین تقسیم شد، در صورتی که این رویه ادامه پیدا کند، می‌توانیم امیدوار باشیم که در آینده مدارس در مکان‌های مناسب‌تری احداث شود.

۵۵ درصد مدارس استان دارای فضای نامطلوبی هستند

سجاد در مورد امکانات نمازخانه‌ای مدارس استان می‌گوید: همه مدارس برخوردار از مکانی برای نماز هستند، بخشی از این نمازخانه‌ها دارای فضای مطلوبی بوده که ۴۵ درصد مدارس را در بر می‌گیرد و ۵۵ درصد مدارس هم دارای فضای نامطلوبی هستند، یعنی حدود ۲ هزار و ۷۰۰ مدرسه فاقد یک مکان مناسب از نظر ویژگی‌های ساختمانی و معماری مورد نیاز برای نماز هستند .

وی با تاکید بر این نکته که در معماری مدارس سعی بر این بوده که فضاهای مناسبی را برای دانش‌آموزان ایجاد کنیم، اظهار کرد: برای ایجاد مکان مناسب برای دانش‌آموزان در معماری مدارس تلاش کردیم که این فضاها را فراهم کنیم در مدارس دخترانه با ایجاد یک لابی بزرگ و و سالن ورزشی فضاهای امن مهیا شده و این سیاست همچنان برای آینده هم ادامه خواهد داشت، به این دلیل که تغییر و تحول نظام آموزشی دارای یک زیرنظام است و همین زیرنظام فضا و تجهیزات ما را مکلف کرده که برای تمام مدارس در تمام مقاطع تحصیلی سالن ورزشی ایجاد کنیم .

مشارکت خیرین استان از ۳۲ درصد به ۷۴ درصد رسیده است

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان اصفهان در مورد مدارس مسکن مهر تصریح کرد: اکنون با اقداماتی که انجام می‌پذیرد، نیاز اولیه ۷۵ درصد مدارس در استان برطرف می‌شود، بخشی از مدارس مسکن مهر به بافت‌های شهری نزدیک بوده و می‌توانند از مدارس شهری استفاده کنند، تعدادی از مدارس مسکن مهر در فولادشهر، بهارستان و مجلسی است .

وی در مورد هوشمندسازی مدارس اظهار داشت: تقسیم کاری بین سازمان نوسازی و آموزش و پرورش در مورد هوشمندسازی مدارس وجود دارد و باید آموزش و پرورش مدارس نوساز و موجود را به عنوان تجهیزات جایگزین انتخاب کند و همه مدارس نوسازی که تحویل داد می‌شود در حد اعلام شده هوشمندسازی می‌شوند .

سجاد در زمینه تعامل و مشارکت خیرین استان اصفهان یادآوری کرد: سال گذشته و امسال مشارکت خیرین در ساخت مدارس با نوسازی استان بالاترین آمار مشارکت بوده و این آمار از ۳۲ درصد به ۷۴ درصد رسیده است که آمار رو به رشدی است، در بخش مشارکت با خیرین استان هم تلاش می‌کنیم که ساخت مدارس برای مقاطع تحصیلی و جنسیت مدارس را سازمان نوسازی تعیین کند .

وی با اذعان به این نکته که دولت به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند، گفت: اعتقاد ما بر این است که مردم با منابعی که در اختیار دارند و خواهان صرف این منابع در مسیر فعالیت‌های خیر هستند، ساخت مدارس را سرلوحه کارشان قرار دهند و خوشبختانه در استان اصفهان در تعامل با خیرین در مسیری رو به رشد هستیم و بیشترین مشارکت‌های خیرین را در پروژه‌های ناحیه چهار آموزش و پرورش داشته‌ایم و این امر حاکی از آن است که توسعه مناطق محروم‌تر، حاشیه‌نشین و مدارس فرسوده و بازسازی این مدارس از اولویت‌های اصلی است که در این مناطق مورد استفاده قرار می‌گیرد .

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان اصفهان میانگین عمر مدارس استان را ۲۵ سال دانست و اظهار کرد: اکنون ۸ هزار و ۵۳۴ کلاس وجود دارد که ۳ هزار و ۵۹۲ کلاس بازسازی شده و حدود ۴ هزار کلاس درس دیگر موجود است.

وجود ۱۸ نوع مدرسه و انتخاب سلیقه‌ای دانش‌آموزان

وی با اذعان به این نکته که در سرویس‌دهی دانش‌آموزان در استان با سرویس‌های مدارس با مشکلاتی روبه‌رو هستیم، بیان کرد: سال گذشته هفت هزار سرویس مدرسه در اصفهان حدود ۳۵ هزار دانش‌آموز را جابه‌جا می‌کردند و پدیده بسیار نامطلوب ترافیک، آلودگی هوا و گرفتاری‌های دیگر را شاهد بودیم و حدود ۶۰ میلیارد تومان از جیب خانواده هزینه سرویس مدارس می‌شد .

سجاد ادامه داد: امسال این رقم به تعداد هشت هزار و ۹۰۰ سرویس رسیده و به یقین با این تعداد سرویس مدرسه هزینه‌ها بیشتر شده و حجم ترافیک و آلودگی هوا تشدید می‌شود که نبود مدرسه در محل‌های مورد نیاز و تعدد و تنوع مدارس دلیل بروز این امر در شهر است که دانش‌آموز را ترغیب می‌کند که در مدارس دیگر به تحصیل بپردازد، در واقع در آموزش و پرورش ۱۸ نوع مدرسه موجود است و همین امر موجب می‌شود که مردم بر حسب سلیقه به انتخاب مدرسه و سرویس اقدام کنند .

وی گفت: در کشور ۳۰ درصد مدارس نیازمند مقاوم‌سازی و بازسازی هستند اما در استان این عدد به ۳۴ درصد می‌رسد و نسبت به کل کشور ۴ درصد وضعیت نامطلوب‌تری دارد، آمار مدارس تخریبی هم نشان می‌دهد که بخشی از این مدارس در اختیار دوره ابتدایی است و بنابراین بر مبنای اقتضای موجود باید بخش بیشتری از منابع را به سمت مدارس ابتدایی و هنرستان‌ها اختصاص دهیم .

استانداردسازی ۶۵ درصد از مدارس استان از نظر گرمایشی

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان اصفهان افزود: بیشتر مدارس تخریبی در مناطق روستایی هستند و به ندرت در مناطق شهری و شهرستان‌ها وجود دارند، این مدارس تخریبی در شهر اصفهان بیشتر در ناحیه چهار آموزش و پرورش وجود دارد، در یک فرجه یک ماهه تعدادی از این مدارس تخلیه شدند و تعدادی هم در نوبت دوم سایر مدارس جایگزین شدند، نواحی یک و سه شهری اصفهان فاقد مدارس دو نوبته هستند اما ۲۱ منطقه و ناحیه مدارس دو نوبته دارند و این امر پراکندگی قابل توجهی است .

سجاد خاطرنشان کرد: سیستم گرمایشی مدارس در فصول سرد سال همواره دغدغه مهم اولیا و مسئولان بوده و از سال ۹۲ تا سال ۹۵ موفق به استاندارد کردن ۶۵ درصد از مدارس استان از نظر گرمایشی شدیم و حدود ۲۸ درصد مدارس قبل از طرح استاندارد نبودند و فاقد تجهیزات کافی بودند، از سال ۹۲ تا کنون حدود ۱۰ هزار کلاس درس به سیستم شوفاژ مجهز شده و ۹ هزار کلاس باقی مانده هم باید استاندارد شوند که در یک برنامه سه ساله می‌توانیم کل مدارس استان را از نظر گرمایشی استاندارد کنیم.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار