تشکیل 51 هزار و ۵۷۳ پرونده در دادگستری لنجان

معاون قضائی رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان در آیین تکریم و معارفه دادستان عمومی و انقلاب دادگستری شهرستان لنجان گفت: با تلاش‌های صورت گرفته شاهد برگزاری انتخاباتی آرام و بدون کوچکترین حاشیه در شهرستان لنجان بودیم و امروز نیز شاهد احساس آرامش مثال‌زدنی در بین مردم این شهرستان هستیم و امیدواریم با زحمات مسئولان شهرستان و قوه قضائیه این آرامش استوار و پایدار باشد.

حامد سلیمیان-اصفهان امروز: معاون قضائی رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان در آیین تکریم و معارفه دادستان عمومی و انقلاب دادگستری شهرستان لنجان گفت: با تلاش‌های صورت گرفته شاهد برگزاری انتخاباتی آرام و بدون کوچکترین حاشیه در شهرستان لنجان بودیم و امروز نیز شاهد احساس آرامش مثال‌زدنی در بین مردم این شهرستان هستیم و امیدواریم با زحمات مسئولان شهرستان و قوه قضائیه این آرامش استوار و پایدار باشد. سید محسن بنیمی ادامه داد: یکی از وظایف مهمی که قانون اساسی بر عهده قوه قضائیه نهاده است نظارت بر حسن اجرای قوانین و حُسن اجرای امور است و در حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و مسئولان قوه‌ی قضائیه و رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور فرمودند در قانون اساسی تصریح‌شده است که نظارت بر حُسن اجرای قوانین و نظارت بر حسن اجرای امور بر عهده‌ی قوه‌ی قضائیه است و دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور به‌عنوان دو بازوی اصلی قوه، مسئولیت این دو وظیفه‌ مهم را بر عهده‌دارند. وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر استفاده‌ قوه‌ قضائیه از ظرفیت‌های قانونی، تأکید کردند احیا و استیفای حقوق عامه و حمایت از آزادی‌های مشروع مردم از وظایف مهم قوه‌ قضائیه است و این قوه باید پرچم‌دار این موضوعات باشد و با مخالفان و معارضان حقوق عمومی در هر جایگاهی، مقابله کند.

امنیت پایدار و مثال‌زدنی

معاون قضائی رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان تصریح کرد: مردم میهن اسلامی انتظارات و مطالباتی را از حکومت دارند که محوریت آن با ولایت‌فقیه بوده و هرکدام از ما در هر یک از قوای سه‌گانه حول محور ولایت‌فقیه به انجام‌وظیفه مشغول هستیم. وی خاطرنشان کرد: اگر فعالیت و انجام‌وظیفه ما مسئولان حول محور ولایت‌فقیه و طبق قانون اساسی انجام گیرد آنچه برآیند این انجام‌وظیفه به وجود خواهد آمد رضایتمندی مردم خواهد بود و امروز به برکت مسئولان دلسوز و همدلی و همکاری و تعامل در عین حفظ استقلال قوا و در سایه اجرای عدالت و همراه با قضاوت عادلانه، خردمندانه و قاطعانه قضات امروز شاهد امنیت پایدار و مثال‌زدنی در استان اصفهان و کشور هستیم. بنیمی اضافه کرد: باید توجه داشت آنجایی که قانون به‌درستی اجراشده است همه‌چیز روال عادی و صحیح خود را طی کرده و شاهد افزایش رضایتمندی مردم بوده‌ایم ازاین‌رو باید گفت در نظامی که بر پایه ولایت‌فقیه، ایمان و تقوی و مبنای والای دینی و شرعی استوار است قوه قضائیه وظیفه سنگین و خطیری را عهده‌دار است. وی وجود احساس آرامش در بین مردم را مسئله‌ای مهم دانست و عنوان کرد: بر اساس اصل 156 قانون اساسی اجرا و گسترش عدالت از وظایف قوه قضائیه بوده و همگان طالب اجرای آن به معنای واقعی کلام بوده و تحقق آن را از این قوه انتظار دارند.

برخورد با هنجارشکنان و متخلفان

معاون قضائی رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان بیان کرد: لازمه زندگی اجتماعی ایجاد، تدوین و تصویب قانون است، قانونی که در آن حقوق مردم را به‌صورت کامل در چهارچوب خود دیده باشد و بر همین اساس در قانون نظام مقدس جمهوری اسلامی این مهم به‌خوبی مدنظر قرارگرفته است و ما در دستگاه قضائی مجری و اجراکننده قانون اساسی هستیم. وی متذکر شد: باید در دستگاه قضائی به‌درستی با هنجارشکنان و متخلفان برخورد کنیم و بر همین اساس رهبر معظم انقلاب اسلامی لازمه‌ی پیشرفت کارها در دستگاه قضائی و ایجاد تلقی عمومی از قوه‌ی قضائیه به‌عنوان مجموعه‌ای «نجات‌بخش، امیدبخش و آرامش‌بخش» را برخورد جدی با تخلفات دانستند و این نکته‌ای مهم و قابل‌تأمل است که باید همواره موردتوجه قرا گیرد. بنیمی با اشاره به برخی انتظارات و منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) از دستگاه قضائی خاطرنشان کرد: استمرار برخورد جدی با فساد، اشرار و متخلفان و کسانی که با هنجارشکنی امنیت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند و همچنین تلاش باهدف جلب رضایت عمومی از مهم‌ترین انتظارات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) از دستگاه قضائی بوده و خوشبختانه در دستگاه قضائی استان با تلاش جهاد گونه قضات و کارکنان آن، اهداف در این مسیر معطوف شده است. وی یادآور شد: با تلاش‌های صورت گرفته شاهد برگزاری انتخاباتی آرام و بدون کوچکترین حاشیه در شهرستان لنجان بودیم و امروز نیز شاهد احساس آرامش مثال‌زدنی در بین مردم این شهرستان هستیم و امیدواریم با زحمات مسئولان شهرستان و قوه قضائیه این آرامش استوار و پایدار باشد.

تلاش برای کاهش آمار تشکل پرونده در دادگستری لنجان

در ادامه رئیس دادگستری شهرستان لنجان اظهار کرد: در هر نظام سیاسی و حاکمیتی ازجمله نیازهای ضروری و اساسی آن کشور داشتن قانون اساسی است تا بتواند پیش‌بینی نیازهای آتی و تأمین نیازهای فعلی آن کشور را مهیا و حقوق دولت و ملت را به‌خوبی تعریف کند. جمشید رضایی با اشاره به عملکرد دستگاه قضائی شهرستان لنجان افزود: طی یک سال گذشته ۵۱ هزار و ۵۷۳ پرونده در دادگستری شهرستان لنجان تشکیل شد و بیش از ۵۱ هزار و ۲۹۹ پرونده منتهی به صدور رأی شدند. وی تصریح کرد: رسیدگی به ۵۱ هزار و ۲۹۹ پرونده افتخار به‌حساب نمی‌آید بلکه باید تدابیری اندیشیده شود تا کاهش این آمار را شاهد باشیم و این مهم تنها با کمک مردم میسر است. رئیس دادگستری شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: با تلاش همکاران بنده در قوه قضائیه شهرستان لنجان متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌های موجود در سال ۹۴، ۲۵۵ روز بوده است که این مسئله در سال ۹۵ این میانگین به ۱۹۹ روز کاهش یافت. وی اضافه کرد: ارائه خدمات الکترونیک قضائی، از طرح‌های بزرگ و مهم دستگاه قضائی هست که موردتوجه و تأکید مدیران عالی دستگاه قضائی است و امروزه آمادگی الکترونیک مردم و نیز ارتقای سطح دسترسی آنان به امکانات و تسهیلات فناوری اطلاعات و ارتباطات نسبت به گذشته، امکان کاهش مراجعات مردم به مراجع قضائی را تسهیل کرده است و آنها می‌توانند جهت طرح دعوا بدون مراجعه به محاکم یا دادسراها به‌صورت الکترونیکی اقدام کنند.

سامانه ابلاغ الکترونیکی

رضایی ادامه داد: سامانه ابلاغ، سامانه‌ای الکترونیکی است که بر بستر شبکه قابل‌دسترسی و استفاده برای طرفین دعوا، نماینده قانونی آنان، دفاتر خدمات قضائی، کارشناسان، ضابطان قضائی و سایر اشخاص مرتبط جهت ابلاغ اوراق قضائی و نشر آگهی به‌صورت الکترونیکی است و بر اساس سامانه مذکور کلیه ابلاغ‌های صادره به اشخاص و پیوست‌های آن از طریق این درگاه به‌حساب کاربری مخاطب ارسال می‌شود. رئیس دادگستری شهرستان لنجان ابلاغ الکترونیک را انقلابی در سیستم فعالیت‌های دادگستری خواند و بیان کرد: یکی از اهداف اجرای این طرح، خدمات‌رسانی آسان و بهتر به مردم و کاهش اطاله دادرسی است، همچنین احترام به حریم خصوصی افراد از مزایای مهم این طرح است؛ درگذشته مأمور ابلاغ بالباس فرم برای ارائه اوراق به منزل اشخاص مراجعه می‌کرد اما امروز بدون نیاز به مراجعه حضوری، افراد می‌توانند بر روی گوشی تلفن همراه اوراق خود را دریافت کنند. وی عنوان کرد: کاهش هزینه یکی دیگر از مزایای اجرایی شدن طرح ابلاغ الکترونیکی است و در این خصوص هم در هزینه دستگاه قضائی و هم طرف دعوی صرفه‌جویی خواهد شد و همچنین از حواشی و لغزش‌های احتمالی در فرایند ابلاغ کاسته می‌شود.

تودیع و معارفه

رضایی خاطرنشان کرد: همه ما اگر زندگی خود را مورد بررسی قرار دهیم، تاریخچه‌ای برای زندگی خودخواهیم داشت و در حوزه مسئولیتی که به عهده‌داریم و درگذشته عهده‌دار آن بودیم این هم بخشی از تاریخچه زندگی ما مسئولان به شمار می‌آید. وی اذعان کرد: همه ما در تاریخچه محل خدمت خود جزئی از تاریخ آن مکان به‌حساب می‌آییم و آنچه اهمیت دارد آن است که در این تاریخچه ما چه عملکردی را از خود به نمایش گذاشته و آن را به ثبت رسانده‌ایم چراکه همه ما در حال حاضر و آینده مورد قضاوت مردم قرار خواهیم گرفت و امیدواریم نام نیکی از ما در تاریخچه شهرستان لنجان بجای بماند. گفتنی است؛ در این آیین از زحمات محمدجواد منصوری گندمانی قدردانی و مصطفی مظاهری به‌عنوان دادستان عمومی و انقلاب دادگستری شهرستان لنجان معرفی شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار