جنون زرد و سرخ

امشب حال و هوای شمال اصفهان از جنس دیگری خواهد بود. ترافیک شدید، هیاهوی اتوبوس‌های مملو از هوادار و خودروهای شخصی که پرچم‌های زرد را به پرواز درآورده‌اند رنگ و بوی آن منطقه از شهر را کاملاً دگرگون می‌کند.

امیرحسین احتشامی- اصفهان امروز : امشب حال و هوای شمال اصفهان از جنس دیگری خواهد بود. ترافیک شدید، هیاهوی اتوبوس‌های مملو از هوادار و خودروهای شخصی که پرچم‌های زرد را به پرواز درآورده‌اند رنگ و بوی آن منطقه از شهر را کاملاً دگرگون می‌کند. پیش‌تر یعنی در یک دوره 10 ساله که ورزشگاه نقش‌جهان در مرحله توقف و بازسازی قرار داشت این شور و حال در جنوب غربی اصفهان منتهی به شهر فولادشهر بر پا بود. اما بدون شک امشب بیابان‌های خشک و تفتیده اطراف ورزشگاه نقش‌جهان که چند لکه آسفالت بیشتر ندارد انبوهی از جمعیتی را نظاره‌گر خواهند شد که به هر شکل ممکن می‌خواهند وارد استادیوم به‌ظاهر 75 هزارنفری کلان‌شهر اصفهان شوند. ورزشگاهی که دسترسی به آن حداقل در چنین شبی که قرار است سپاهان میزبان پرسپولیس باشد را باید عبور از هفت‌خوان رستم تفسیر کرد. دو تیم قدیمی و پر هوادار شهرهای اصفهان و تهران در تمام سال‌هایی هایی که به مصاف هم رفته اند، همواره رقابت‌هایی هیجان‌انگیز و البته پرحاشیه را رقم‌زده‌اند و بازی امشب هم نمی‌تواند خالی از همین قیل‌وقال‌ها باشد. همان‌گونه که بازی‌های پیشین این دو تیم هم به‌شدت در حال و هوایی پرتنش و غبارآلود برگزار شد و تا مدت‌ها تمام اخبار ورزشی داخلی را به سمت این بازی معطوف کرد. در اصفهان هم هر زمان بازی این دو تیم فرارسیده حداقل نیمی از مردم شهر همان روز بازی درگیر بازی شده‌اند و پچ و پچ های درگوشی، گاهی به صحبت‌های بلند و حتی دادوبیداد هم کشیده شده است. در سال‌های اخیر این دیدار تا اندازه بزرگ و پراهمیت شده که به ال کلاسیکوی ایران شهرت یافته است. بازی تیم‌هایی که حتی پیش از برگزاری لیگ حرفه‌ای هم کری خوانی‌ها خودشان را داشتند و خیابان‌های منتهی به ورزشگاه‌های تختی و 22 بهمن که در دهه‌های گذشته میزبانی این دیدار را بر عهده داشتند تا مدت‌ها متأثر از حال و هوای این بازی بودند.

تقابل تاریخی کلان‌شهرها با پایتخت‌نشینان

اصفهان هم همچون چند کلان‌شهر دیگر یعنی تبریز، اهواز، مشهد و شیراز و حتی آبادان مردمانی به‌شدت فوتبالی دارد به‌گونه‌ای فوتبال بازندگی آنها عجین شده است. در دهه گذشته تولد باشگاه‌هایی که پرچم فوتبال اصفهان را هم در دست گرفته‌اند مزید بر علت شده تا نبرد تیم‌های اصفهانی با دو تیم پرطرفدار پایتخت از جنبه ورزشی تا حدودی خارج‌شده و به میدانی برای عرض‌اندام و خارج شدن شهرستانی‌های از زیر سایه تهرانی‌ها تبدیل شود. البته این موضوع ویژه اصفهان نبوده و نیست و دیگر کلان‌شهرها هم‌تیم‌های که هویت خودشان را دارند چنین تقابلی را رقم‌زده‌اند. تبریزی‌ها با تراکتورسازی، مشهدی‌ها با ابومسلم، خوزستانی‌ها با نفت آبادان، شیرازی‌ها با برق و پس‌ازآن فجر سپاسی با مصاف پرسپولیس و استقلال رفتند و با شکست این دو تیم به شهرشان هویت فوتبالی خاصی دادند.

دست‌پر سپاهانی‌ها برای کری خوانی

بازی سپاهان و پرسپولیس نبردی از جنس دیگر است؛ دیداری تمام حیثیتی که در لیگ حرفه‌ای اوج گرفته است. تقابل این دو تیم در همین هفده دوره‌ای که لیگ باشگاه‌های کشور عنوان حرفه‌ای را به خود اختصاص داده است ازآنجا اهمیت دوچندانی پیدا کرد که سپاهانی‌ها در پنج دوره ‌این مسابقات موفق شدند عنوان قهرمانی را تصاحب کنند و رقیب تهرانی را کنار بزنند. این در حالی است که پرسپولیسی‌ها تاکنون تنها سه بار بر این جام بوسه زده‌اند و هنوز دو قهرمانی از زردپوشان اصفهانی کمتر دارند. البته پرسپولیسی‌ها چهار بار جام آزادگان را فتح کرداه اند و سه قهرمانی جام تخت جمشید که پیش از انقلاب برگزار می‌شد هم در کلکسیون افتخاراتشان دیده می‌شود اما همانگونه که اشاره شد در لیگ برتر باشگاه‌های کشور که به نام جام خلیج‌فارس از سال 80 پایه‌گذاری شد از رقیب اصفهانی عقب‌مانده‌اند و همین موضوع بهانه کافی را برای هواداران سپاهان فراهم کرده تا برای پرسپولیسی‌ها خط و نشان بکشند. البته رسیدن به فینال جام باشگاه‌های آسیا و حضور در جام باشگاه‌های جهان هم مزید بر علت شده تا طرفداران سپاهان با دست پُر وارد کری خوانی با هواداران دیگر تیم‌های و به‌ویژه سرخ پوشان پایتخت شوند.

دوئلی تمام کُروات

بازی امشب تیم‌های سپاهان با پرسپولیس در یک مقطع زمانی خاص برگزار می‌شود و به‌طور طبیعی مختصات خاص خودش را دارد. نخستین موضوع به نیمکت‌های مربیگری دو تیم بازمی‌گردد جایی که دو مربی کُروات سرشناس هدایت سپاهان و پرسپولیس را بر عهده دارند. مربیانی که از مکتب فوتبالی یوگسلاوی سابق که پس از فروپاشی به چند کشور تقسیم شد و کرواسی به شاخص‌ترین کشور صاحب سبک فوتبال شهرت یافت جایی است که برانکو و کرانچار را به دنیای مربیگری معرفی کرد. اما موضوع جالب‌توجه این است که ظاهراً سرنوشت این دو مربی 63 و 60 ساله با فوتبال ایران عجین شده است. هر دو زمان طولانی از سابقه کاریشان در فوتبال ایران سپری‌شده و شیوه مربیگری آنها هم به مذاق مدیران باشگاه‌ها، بازیکنان و هواداران سازگار شده است. حالا برانکو و کرانچار در شرایطی کاملاً متفاوت باید باهم پنجه در پنجه شوند و البته برتری هرکدام دیگری را در یک موقعیت کاملاً شکننده قرار می‌دهد. البته وضعیت کرانچار با برانکو کاملاً متفاوت است چراکه اگر او در بازی خانگی امشب نتیجه نگیرد به‌شدت مغضوب هواداران خواهد شد و برعکس اگر بتواند برانکو را مغلوب کند تا حدود زیادی از زیر فشار خارج می‌شود. در آن‌سوی میدان برانکو که فصل پیش با پرسپولیس قهرمان شد و حالا هم شرخپوشان تهرانی را به مرحله نیمه‌نهایی جام باشگاه‌های آسیا رسانده است موقعیت کاملاً مستحکمی دارد، هرچند شکست مقابل پیکان عصبانیت این مرد کُروات را به دنبال داشت.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار