جذب 19 میلیون دلار سرمایه خارجی در اصفهان

سرمایه خارجی عامل پیشرانی است که در دوران تحریم، ایران از آن محروم بود و حال با لغو تحریم‌های بین‌المللی شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور فراهم‌شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در راستای جذب هرچه بیشتر سرمایه خارجی اقدام به تدوین برنامه راهبردی برای جذب هرچه بیشتر سرمایه خارجی کرده است.

احمدرضا منزه - اصفهان امروز: سرمایه خارجی عامل پیشرانی است که در دوران تحریم، ایران از آن محروم بود و حال با لغو تحریم‌های بین‌المللی شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور فراهم‌شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در راستای جذب هرچه بیشتر سرمایه خارجی اقدام به تدوین برنامه راهبردی برای جذب هرچه بیشتر سرمایه خارجی کرده است. در این برنامه سه شرط برای سرمایه‌گذاران خارجی قرار داده‌شده است که در این خصوص می‌توان به الزام سرمایه‌گذاران بر صادرات 30 درصدی کالاهایی که در ایران تولید می‌شود، اشاره کرد. تولید کالای رقابتی یکی دیگر از شروط این وزارتخانه برای سرمایه‌گذاران خارجی محسوب می‌شود و بر اساس سومین شرط نیز شرکت‌های خارجی ملزم شده‌اند تا بخشی از سرمایه خود را در بخش تحقیقات و توسعه در ایران باهدف انتقال فناوری و دانش فنی صرف کنند. پایبندی به این شروط به سرمایه‌گذاران خارجی این امکان را می‌دهد تا از مزایای قانون سرمایه‌گذاری خارجی در ایران بهره‌مند شوند و طبق این قانون با سرمایه‌گذار خارجی مثل سرمایه‌گذار ایرانی برخورد می‌شود.

ورود 19 میلیون دلار سرمایه خارجی در سه‌ماهه نخست امسال به اصفهان

بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، افغانستان با داشتن شش طرح در سه ماه نخست سال جاری جایگاه نخست را ازنظر تعداد طرح‌هایی که مجوز سرمایه‌گذاری در ایران را دریافت کرده‌اند به خود اختصاص داده است. هرچند که افغانستان بیشترین طرح‌های سرمایه‌گذاری را در اختیار داشته، اما به لحاظ ارزشی، هلند تنها با ثبت یک طرح توانسته رکورد سرمایه‌گذاری در فصل بهار را بشکند. بر اساس آمار اعلامی، حجم کل سرمایه‌گذاری خارجی افغانستان و هلند در ایران به ترتیب بیش از 6 میلیون دلار و 102 میلیون دلار گزارش‌شده است. بر اساس لیست طرح‌های صنعتی، معدنی و تجاری مصوب در هیئت سرمایه‌‌گذاری خارجی طی سه‌ماهه اول سال‌ جاری، از 16 طرح مصوب از سوی هیئت سرمایه‌گذاری خارجی باارزشی نزدیک به 275 میلیون دلار، «خراسان رضوی» با پنج قرارداد، جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. در این استان درمجموع بیش از پنج میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی محقق شده است. پس‌ازآن سه استان «تهران، اصفهان و مرکزی» نیز هرکدام با دو قرارداد در جایگاه دوم سرمایه‌گذاری در کشور قرارگرفته‌اند. بر اساس آمارهای اعلام‌شده در استان تهران بیش از 130 میلیون دلار، در استان اصفهان نیز بیش از 19 میلیون دلار و در استان مرکزی سه میلیون دلار سرمایه خارجی جذب‌شده است. همچنین استان‌های مازندران، فارس، البرز، خراسان جنوبی و هرمزگان هم با داشتن یک قرارداد در جایگاه بعدی این لیست جای گرفته‌اند.

آشتی سرمایه‌گذاران با بخش صنعت

آمارها حاکی از آن است که در استان اصفهان دو طرح مصوب شده که طرح «تولید انواع پین فلزی، گل نرده درب و مصنوعات غیر سازه‌ای و انواع حفاظ» از سوی افغانستان انجام‌شده و در طرح دیگر، افزایش سرمایه‌گذاری خارجی از سوی سوئیس صورت گرفته است. از طرفی، با رفع تحریم‌های بین‌المللی شاهد آشتی سرمایه‌گذاران با بخش صنعت هستیم. در کنار سرمایه محقق شده برای پروانه‌های بهره‌برداری صادره در خردادماه شاهد رشد 67 درصدی سرمایه پیش‌بینی‌شده برای جوازهای تأسیس صادره نیز بوده‌ایم. بر اساس آمارهای اعلام‌شده در سه‌ماهه نخست سال جاری، درمجموع هزار و 183 فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی در کشور صادرشده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد نزدیک به پنج‌درصدی را تجربه کرده است.

بر اساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت‌زمان موردبررسی درمجموع سه هزار و 829 فقره جواز تأسیس در کشور صادرشده است.

رشد صورت گرفته در صدور پروانه‌ بهره‌برداری صنعتی و جواز تأسیس در حالی رقم خورده است که در مدت‌زمان موردبررسی سرمایه پیش‌بینی‌شده برای این دو بخش افت را تجربه کرده است. بر اساس آمارهای اعلام‌شده در سه‌ماهه اول سال 96، درمجموع بیش از 56 هزار و 733 میلیارد ریال سرمایه برای پروانه بهره‌برداری صنعتی صادره محقق شده است که این رقم در مقایسه با سرمایه محقق شده در مدت مشابه سال قبل افت 18 درصدی داشته است.

علاوه بر سه ماه نخست سال جاری، سرمایه محقق شده برای پروانه بهره‌برداری صنعتی صادره در خرداد نسبت به اردیبهشت سال جاری نیز با تغییراتی همراه بوده است؛ تغییراتی که نشان می‌دهد صدور پروانه‌ بهره‌برداری صنعتی در مدت‌زمان موردبررسی با رشد نزدیک به 105 درصدی همراه بوده است. روندی که نشان می‌دهد برخلاف مجموع سرمایه‌گذاری محقق شده در سه ماه نخست سال جاری، در خردادماه پروانه‌های بهره‌برداری صادره به صنایع بزرگ اختصاص داشته و این امر جهش صادراتی در خردادماه را به همراه داشته است. از سوی دیگر با توجه به آمار مذکور می‌توان گفت جوازهای تأسیس صادره در خردادماه نیز رشد نزدیک به 21 درصدی پیش‌بینی سرمایه‌گذاری داشته‌اند که این امر را نیز می‌توان به صدور جواز برای صنایع بزرگ تعبیر کرد.

صدور بیشترین تعداد پروانه بهره‌برداری صنعتی در اصفهان

آمارهای صدور پروانه بهره‌برداری صنعتی و جوازهای تأسیس در سه ماه منتهی به خردادماه از رشد اشتغال محقق شده و پیش‌بینی‌شده حکایت دارد؛ به‌طوری‌که برای هزار و 183 فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی صادره 16 هزار و 104 نفر شغل محقق شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی 20 درصدی را به همراه داشته است.

همچنین آمارها نشان می‌دهد در خردادماه نسبت به اردیبهشت سال جاری نیز اشتغال پیش‌بینی‌شده رشد پنج‌درصدی داشته، به‌طوری‌که در این مدت ایجاد 34 هزار و 97 نفر شغل برای جواز تأسیس پیش‌بینی‌شده است.

در این میان، آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت بیانگر این است که طی سه‌ماهه ابتدای سال جاری بیشترین تعداد پروانه بهره‌برداری صنعتی صادره در بین استان‌های کشور مربوط به استان «اصفهان» با 116 فقره است.

علاوه بر آن بالاترین اشتغال ایجادشده را استان اصفهان با دو هزار و 536 نفر به خود اختصاص داده است.

امیدواری به اقتصاد اصفهان

در این شرایط و با بررسی وضعیت عمومی اقتصاد کشور و استان اصفهان درمی‌یابیم اوضاع اصفهان در جذب سرمایه‌گذاران خارجی و ارائه مجوزهای صنعتی با کمک سرمایه‌گذاران، آنچنان هم بد نیست، البته درست است که با نقطه دلخواه فاصله بسیار است اما همچنان می‌توان امید داشت با روند رو به رشدی که در فضای اقتصادی استان البته با توجه به آمارهای ارائه‌شده، مشاهده می‌شود، شاهد چشم‌انداز روشن‌تری در فضای اقتصادی استان باشیم.

نباید فراموش کرد که بر اساس تحقیقات شکل‌گرفته، میزان آمار بیکاری استان همچنان از متوسط بیکاری کشور بالاتر است، از طرفی طرح‌های بسیاری در سطح استان نیمه‌تمام هستند و واحدهای فراوانی با رکود دست‌وپنجه نرم می‌کنند، چند واحد بزرگ صنعتی و تولیدی استان در شرایط بدی به سر می‌برند و البته همچنان عده‌ای برچسب برخورداری بر پیشانی اصفهان می‌زنند، در این شرایط انتظار می‌رود مسئولان استان، آستین همت بالا بزنند و با تلاش و همدلی بیشتر در راستای رفع مشکلات اقتصادی استان که می‌تواند افزایش سطح رفاه عمومی را نیز در برداشته باشد، حرکت کنند.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار