2 معدن گچ در اصفهان تعطیل شدند

کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: در خصوص معادن گچ که بخش عمده آلودگی را ایجاد می‌کردند، با پیگیری‌های قضایی انجام شده، 2 واحد تعطیل شده و 2 معدن دیگر هم در دست بررسی است.

کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: در خصوص معادن گچ که بخش عمده آلودگی را ایجاد می‌کردند، با پیگیری‌های قضایی انجام شده، 2 واحد تعطیل شده و 2 معدن دیگر هم در دست بررسی است.

به گزارش فارس، سمیه اسکندری صبح امروز در نشست امنیت غذایی و سلامت که در محل فرمانداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: برنامه‌ای جهت مقابله با پدیده گرد و غبار در اصفهان تدوین شده است، کارگروه مقابله با پدیده و گرد و غبار تشکیل شده است و 12 جلسه استانی، 12 جلسه شهرستانی و 3 جلسه کارشناسی برگزار شده است.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه ساماندهی صنایع مولد گرد و غبار ادامه داد: فعالیت‌های بیابان زدایی با محوریت اداره کل حفاظت از محیط زیست، کارگروه ساماندهی تأمین پساب مورد نیاز آبیاری نهال‌های بیابانی و تشکیل کارگروه کارشناسی بررسی کوره‌های آجرپزی از جمله اقدامات ما بوده است.

نماینده اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان مطرح کرد: در تاریخ اول تیر ماه 94 برنامه مقابله با ریزگردهای استان اصفهان تدوین شد و در 21 تیرماه همان سال تائید و نسخه نهایی و جزئیات در 17 خرداد 95 آماده شد که اقدامات مربوط به هر دستگاه در این برنامه لحاظ شده است.

وی با بیان این که این برنامه با تشکیل جلسات کارشناسی در محل اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تهیه شد، بیان کرد: نظرات و پیشنهاد‌ها هر دستگاه در خصوص این برنامه دریافت شد، با نهایی شدن پیشنهاد‌های، این برنامه تدوین شده برای دستگاه‌های اجرایی ارسال شد، این برنامه 8 محور اساسی دارد که در قالب محورهای پیشگیری و مقابله با پدیده گرد و غبار است.

اسکندری در خصوص محورهای این برنامه تشریح کرد: محورهای این برنامه شامل پیشگیری و مقابله با پدیده گرد و غبار ناشی از فعالیت‌های انسانی، فعالیت‌های صنعتی، فعالیت‌های شهری و فعالیت‌های بیوکشاورزی است، کنترل و سازش‌پذیری در خصوص مقابله با ریزگردها از دیگر محورهای این برنامه است.

وی افزود: در این برنامه 29 دستگاه اجرایی و همکار، مسؤولیت اجرای آن را بر عهده دارند؛ سازمان جهاد کشاورزی استان، سازمان دامپزشکی، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، سازمان راه و شهرسازی، سازمان منابع طبیعی، سازمان هواشناسی، شرکت ادارات آب و برق منطقه‌ای از جمله دستگاه‌های همکار هستند.

کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان عنوان کرد: محدوده اجرای این طرح، همان محدوده مرکزی آمایش سرزمینی استان اصفهان است و قرار داشتن بخش عمده کانون‌های ایجاد گرد و غبار در این محدوده است، محدوده مرکزی استان اصفهان شامل 9 شهرستان از جمله شهرستان اصفهان، شاهین‌شهر، میمه و برخوار است.

وی با بیان این که یک اعمال محدودیت در خصوص صنایع از نظر توسعه و گسترش فعالیت در 5 منطقه مرکزی استان اصفهان انجام شده است، تصریح کرد: از ابزارهای قانونی برای برخورد با واحدهای تولید گچ و سیمان مؤثر در آلاینده‌ها استفاده کردیم، تصمیماتی در خصوص واحدهای آجرپزی آلاینده گرد و غبار اتخاذ کردیم، در خصوص معادن گچ که بخش عمده آلودگی را ایجاد می‌کردند، با پیگیری‌های قضایی انجام شده، 2 واحد تعطیل و 2 معدن دیگر هم در دست بررسی است.

اسکندری در پایان گفت: علاوه بر این که این برنامه را در ناحیه مرکزی استان تهیه کردیم در بقیه بخش‌ها نیز برنامه‌های متناسب با آن ناحیه در دست تدوین و اجرا است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار