تعصب دشمن موسیقی

یکی از مزیت‌های اصفهان نسبت به شهرهای دیگر، این است که شهرداری آن، از برنامه‌های هنری حمایت می‌کند و این باعث می‌شود شهر زیبا و ‫کم تنش باشد. شهرداری اصفهان می‌بایست جشنواره‌های موسیقی خیابانی اجرا کند و حتی من طرح دادم که چنین جشنواره‌ای، عید نوروز درجاهایی مثل سی‌وسه‌پل، پل خواجو و میدان نقش‌جهان اجرا شود، ولی شهرداری مجوز این کار را نداد.

اصفهان امروز- نبیل یوسف شریداوی:

یکی از مزیت‌های اصفهان نسبت به شهرهای دیگر، این است که شهرداری آن، از برنامه‌های هنری حمایت می‌کند و این باعث می‌شود شهر زیبا و ‫کم تنش باشد. شهرداری اصفهان می‌بایست جشنواره‌های موسیقی خیابانی اجرا کند و حتی من طرح دادم که چنین جشنواره‌ای، عید نوروز درجاهایی مثل سی‌وسه‌پل، پل خواجو و میدان نقش‌جهان اجرا شود، ولی شهرداری مجوز این کار را نداد، چون چنین کاری به مجوز نهادهایی مثل اداره کل اماکن عمومی، اداره فرهنگ و ارشاد، دفتر امام‌جمعه و استانداری نیاز دارد.

کسانی در اصفهان به شکل خیابانی، نی‌انبان می‌زنند، ولی خیلی حرفه‌ای نیستند. یک‌بار در روسیه دیدم که یک دانشجوی دکترای موسیقی در خیابان ساز می‌زد و او می‌گفت دولت روسیه به هرکسی اجازه اجرای موسیقی در خیابان نمی‌دهد، ولی در ایران، افراد گاه نمی‌توانند سازشان را کوک کنند، کنسرت بدهند و در گروه‌های موسیقی کار کنند و به همین دلیل به سراغ موسیقی خیابانی می‌روند.

در جلفا، فردی به نام علی نجفی نی‌انبان می‌زند و کرمانی‌ها، بختیاری‌ها، لرها و کردها هم موسیقی خود را اجرا می‌کنند. در تهران هم این اجرا به شکل فردی و گروهی و با گیتار، پرکاشن و سیستم صوتی اجرا می‌شود، اما در اصفهان شرایط مناسب نیست و حتی با کسانی هم که زیر پل خواجو آواز سنتی می‌خوانند، برخورد می‌شود. یک‌بار در پارک دف می‌زدم، گو اینکه دف یک ساز عرفانی است اما می‌خواستند مرا به خاطر این کار دستگیر کنند. این اتفاقات به خاطر ناآگاهی مسئولان اصفهان است.

فضای خاص مردم اصفهان، نسبت به شهرهایی مثل شیراز باعث چنین اتفاق‌هایی می‌شود. این در حالی است که قشر فرهنگی در ایران زیاد است و از برنامه‌های هنری حمایت می‌کنند. برای حل چنین مشکلاتی باید به افراد متعصب آگاهی داد.

هنرمند موسیقی
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار