روضه اباعبدالله الحسین(ع) باید روضه توام با بصیرت افزایی باشد

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان گفت: روضه اباعبدالله حسین (ع)، دانشگاه اباعبدالله حسین(ع) است که مستمعین جلسه عزاداری ابا عبدالله حسین (ع) باید با آمادگی کامل جهت فراگیری معارف امام حسین (ع) در جلسات حضور پیدا کنند چراکه امام حسین(ع) خودش، حرکتش و نمازش در واقعه عاشورا، سیاسی بود.

حجت الاسلام داود صائبی در گردهمایی بزرگ مسئولان هیئت های مذهبی و مداحان شهرستان لنجان اظهار کرد: مجالس اباعبدالله الحسین باید برگرفته از شعور حسینی باشد و باید توجه داشت که شور و شعور حسینی در کنار هم تکمیل کننده‌ مراسم هیئت‌های دینی خواهند بود .


وی افزود: سخنران، مداح، شعر حماسی، سبک مداح، مدیر هیئت، مستمعین از عوامل مهم در کیفیت بخشی به مجالس عزاداری امام حسین (ع) محسوب شده که باید به این مسائل توجه ویژه‌ای شود .

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان با بیان اینکه سخنران باید مسلط به تاریخ اسلام باشد، تصریح کرد: سخنران یکی از ارکان اصلی هیئت های مذهبی به شمار می‌رود که برای انتخاب این فرد در تبیین واقعه عاشورا باید دقت بیشتری صرف کرد از سوی دیگر یکی از آسیب های اصلی مراسمات عزاداری نوع مداحی و اشعاری است که به کار برده میشود و همه ی مدیران هیئت های مذهبی باید توجه داشته باشند که اشعار مداحی باید در سبک های حماسی باشد نه برگرفته از ترانه ها و سبک های غربی بنابر این نگاه سخنران و مداح، مدیر و اعضای هیئت نباید تنها معطوف به ظواهر و شور هیئت ها باشد.


صائبی ادامه داد: روضه اباعبدالله حسین (ع)، دانشگاه اباعبدالله حسین(ع) است که مستمعین جلسه عزاداری ابا عبدالله حسین (ع) باید با آمادگی کامل جهت فراگیری معارف امام حسین (ع) در جلسات حضور پیدا کنند چراکه امام حسین(ع) خودش، حرکتش و نمازش در واقعه عاشورا، سیاسی بود البته باید به این موضوع هم عنایت داشت که این سیاست عین دیانت بود .

وی اضافه کرد: اینکه بگوییم روضه امام حسین(ع) هیچ نکته سیاسی ندارد و یا نباید داشته باشد حرف غلطی است ولی نباید از مجالس عزاداری امام حسین (ع) سوء استفاده سیاسی شود چراکه روضه امام حسین (ع) است که زمینه‌ساز به وجود آمدن نظام مقدس جمهوری اسلامی شده و با تبیین مسائل مختلف و بصیرت‌افزایی در این مراسمات است که به درجاتی از معرفت می‌رسیم .

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان شعار هیهات منا الذله را یکی از مهم‌ترین پیام‌های کربلا دانست و عنوان کرد: زیر بار ظلم رفتن به خاطر چیزی یا کاری، مغایر با فرهنگ کربلا بوده و پیروان امام حسین(ع) باید از این اصول تبعیت کنند .

وی با تأکید بر لزوم پیروی سیاست‌مداران از رهبر معظم انقلاب یادآور شد: با نگاه به گذشته می‌بینیم که سیاست‌مداران ما زمانی که از رهبری پیروی کردند پیروز شدند و هر زمان که مخالفت کردند یا بی‌تفاوت بودند شکست خوردند لذا باید گفت ولایت مداری و تبعیت محض از امام زمان سبب رستگاری و موفقیت در امور می شود و همه ما شاهدیم که در عاشورا آنهایی که از امام زمان خود تبعیت کردند سرافراز شدند .


صائبی یاداور شد: تقارن دهه اول محرم و هفته دفاع مقدس، فرصت خوبی برای تبیین ارزش‌های اسلامی است لذا باید توجه داشت تقارن این ایام نشان دهنده این است که مکتب امام حسین(ع) مکتب آزادگی، شهادت و دفاع است و از سوی دیگر دفاع مقدس نیز دفاع از ارزش ها بود .

وی متذکر شد: باید توجه داشت که حقانیت سیدالشهدا یکی از دلایل مهم جاودانگی نهضت عاشوراست چراکه امام حسین(ع) عاشق خدا بود و همه هستی خود را در راه احیای دین خدا بخشید و خدا نیز تمام کائنات را به سیدالشهدا اعطا کرد .

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان تاکید کرد: رمز جاودانگی نهضت سیدالشهدا که باید برای همه ما درس باشد و در مسیر زندگی، جامعیت صفات ایشان است و اولین صفت برجسته امام حسین (ع) توجه به خداوند متعال است از این رو باید گفت ماه محرم فرصت طلایی برای رشد معنویت و انسانیت است.

وی افزود: قیام امام حسین (ع) درس و مشی آزادی، آزادگی و ایستادگی در برابر ظلم و ستم و ناحق گویی است از سوی دیگر اقامه نماز و امر به معروف و نهی از منکر سرآمد پیام مکتب عاشورای حسینی است لذا عزاداری برای شهادت و مظلومیت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به ویژه سالار شهیدان و سرور آزادگان اباعبدالله الحسین (ع) بسیار اجر و پاداش معنوی و اخروی دارد، ولی توجه به فلسفه حادثه عظیم کربلا بسیار مهم و تاثیر گذار است .


صائبی با بیان این که ماه محرم فرصت گران قیمت رشد معنویت و انسانیت است، گفت: قیام امام حسین (ع) درس و مشی آزادی و آزادگی و ایستادگی در برابر ظلم و ستم و ناحق گویی است و اباعبدالله الحسین(ع) در ظهر عاشورا و هنگامی که سفیر تیر و نیزه‌ های دشمن به سمت باقی مانده لشکریان فداکار امام روانه بود نماز را به جا آورد تا نشان دهد در هنگام دشوارترین لحظات ممکن محبوب خود را فراموش نکرده است .

وی در ادامه با اشاره به لزوم ثبت نام هیئت های مذهبی در سامانه طوبی، گفت: طوبی، سامانه‌ای بر خط ویژه ثبت اطلاعات تشکل‌های مذهبی، مداحان، کانون‌ها و ... است که هدف از ایجاد آن ثبت و درج منظم تمام اطلاعات مرتبط به تشکل‌های مذهبی، مبلغان و مداحان، کیفیت کار آن‌ها، توانمندی‌هایشان و سایر موارد موردنیاز است تا بتوانیم با استفاده از این بانک اطلاعاتی جامع نسبت به ارتقای تشکل‌های مذهبی اقدام کنیم.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان تصریح کرد: سه رویکرد حمایت، هدایت و نظارت بر تشکل‌های مذهبی سابقاً توسط سامانه‌ای غیر برخط و توسط مراکز استان‌ها صورت می‌گرفت که این امر امروز به‌صورت برخط و برای استفاده تمام هیئت‌های مذهبی طراحی‌شده است و مکانیزه کردن فعالیت‌ها، تسریع، تسهیل و کاهش خطا ازجمله مزایای سامانه طوبی است .


وی ادامه داد: سازمان تبلیغات موظف به هدایت نظارت و پشتیبانی هیئت ها و تشکل های دینی و مصون سازی این گروه ها از انحرافات و بدعت ها در موضوعات مختلف شکلی و محتوایی است .

صائبی اضافه کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی تخصصی برای اقشار مختلف زیر مجموعه اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان، تقویت ارتباطات تشکل های میان تخصصی کانون مداحان و شعرای آیینی شهرستان با مسئولان شهرستان را در دستور کار دارد از سوی دیگر رویکرد ما در شهرستان تخصص مداری است تا تشکل ها بتوانند در حوزه های تخصصی بیشتری نقش آفرینی کنند و از حمایت های سازمان تبلیغات اسلامی بهرمند شوند .

وی عنوان کرد: تقویت بنیان خانواده، ترویج عفاف و حجاب، مبارزه با عرفان های نوظهور، نقش آفرینی در جنگ نرم از جمله مواردی است که باید به آنها توجه داشت از این رو نخبگان فرهنگی_مذهبی باید به مردم نشان بدهند که گرگ های شبیخون فرهنگی و تهاجم های فرهنگی تا اتاق های خواب خانه هایمان آمده اند و باید حرکتی شود و این از دغدغه های رهبری است که باید با تلاش در عرصه فرهنگی به این نتیجه برسیم .


رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان گفت: ۱۸۵ هیئت مذهبی در شهرستان لنجان ثبت شده و مجوز فعالیت خود را اخذ کرده اند از این رو دیگر هیئت های مذهبی شهرستان نیز باید با ثبت نام در سامانه طوبی مجوز لازم را اخذ کنند تا در آینده دچار چالش نشوند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار