رخدادی در گیرودار آزمون و خطا

اصفهان با سابقه درخشان صنایع دستی و استعداد هنری، چندگاهی است تلاش‏هایی را برای متمرکز ساختن تلاش‏های کمتر حرفه‏ای و پراکنده و بیشتر خانگی در این زمینه را فراهم آورده است. تلاش‏هایی که می‏تواند با سازماندهی بهتر به یک رخداد مردمی کارآمد بدل شود.

سعید آقایی/اصفهان امروز: هوا سرد بود و در لابلای سردی و تاریکی شب، نور امید و نشاط در چهره های جوانانی دیده می شد که ساخته های دست و اندیشه خود را به معرض نمایش و فروش گذاشته بودند. البته هوای خرید و فروش هم سرد و بی رونق بود. به قول برخی از هنرمندان، بس نواجوانمردانه!
راهروهای مجتمع فرهنگی فرشچیان شاهد برگزاری یکی دیگر از مجموعه اتفاق رخداد با گرایش صنایع دستی و دست سازه‏ها بود. در این مجموعه عده ای از جوانانی که فعالیتی در یکی از رشته های صنایع دستی و دست سازه ها داشتند، میزی اجاره کرده بودند و به عرضه کالای خود می پرداختند.
از اسفند ماه سال 92 بود که صدای پای بازآرت‎، از مجموعه فرشچیان اصفهان به گوش رسید و می‌شد از دست‎بند و کیف و گل سر گرفته تا لیوان و جاموبایلی و جاشمعی خاص و متفاوت هنری در آن دید. این اولین بار بود که چنین بازارچه منسجمی در اصفهان برگزار می‎شد و سازندگان دست‎ساخته‎های سنتی می‎توانستند محصولات‎شان را بدون واسطه به دست مشتری برسانند. الناز رجبیان، ایده‎پرداز اصلی این بازارچه هنری، ایده راه ‎انداختن بازآرت در اصفهان را از جمعه بازار تهران گرفته بود و مثل آن، پوستر بازآرت را در کافه‎ها و مراکز هنری اصفهان پخش و در شبکه‎های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام هم تبلیغ می‎کرد. حال چند ماهی است که اهالی «رخداد» جای بازآرتی‌ها را گرفته‌اند.
در رخداد اخیر، جمعه 21 آبان، گلایه عمومی صاحبان میزهای مختلف، چیزی جز کم شدن
بازدید کننده و خریدار نبود. البته آنها دلایل مختلفی را عنوان می کردند و شاید مهمترین دلایل آنها عدم اطلاع رسانی کافی به ویژه همراه اول را در برگزاری این رویداد بیان کردند، این در حالی است که در رخدادهای گذشته، همراه اول این اتفاق را پوشش داده بود. برخی از ارائه کنندگان محصولات، اشاره ای به نمایشگاه پل شهرستان داشتند و گمانشان بر این بود که عده ای از مخاطبان و خریداران به آن نمایشگاه رفته اند و این ها باعث شده بود تا تقریبا اکثر شرکت کنندگان، فروش جمعه را به هیچ وجه خوب و کافی نمی دانستند. این تعبیر را می توان حتی در
صحبت های شرکت کننده ای که برای نخستین بار میزی را برای ارائه محصولش در اختیار داشت نیز شنید. صبا راستی، مدیر رخداد نیز بر کاهش بازدیدکنندگان و حضور مردم تاکید داشت و در کنار عواملی که صاحبان میزها اعلام کرده بودند چند عامل دیگر را نیز اضافه کرد: عواملی چون کم شدن ساعت بازدید در شب از ساعت 11 به 8 و سرد شدن هوا را می‏شد دلایل این کم رونقی دانست. راستی از رخداد به عنوان اتفاقی که هر دو هفته یک بار اتفاق می افتد و در آن صاحبان صنایع دستی و
دست سازه ها با محوریت کارآفرینی شرکت دارند، یاد کرد. وی پیش از این نیز مدیریت مجموعه های مشابه از جمله در سیتی سنتر را بر عهده داشته است.
استفاده از راهروهای مجتمع فرشچیان البته ایده خوب و پسندیده ای بود که می تواند بستری هر چند کوچک برای ارائه آثار علاقمندان به کارهای صنایع دستی کوچک باشد. با این همه معماری معیوب مجموعه، برای این کار نیز در برخی از نقاط پاسخگو نبود. چنانچه رخداد بخواهد ظرفیت بیشتری را پاسخگو باشد، مکان مناسب تری را لازم دارد. مکانی که حرمت کارآفرین فرهنگی حفظ شود و نگاه دستفروشی به او نشود. مخاطب بیشتر کارها البته کاملا درست و بجا برای خانم ها طراحی و ارائه شده بود. البته برخی از کارها که کاربرد تزیینی خانگی داشت ولی باز نیز این خانم ها بودند که باید انتخاب می کردند در آن طرف هم، بیشتر فروشنده ها، خانم بودند و آقایان سهم چندانی از رخداد را به خود اختصاص نداده بودند. از سویی برای جلب مشتری و فروش آثار، قیمت ها به شدت پایین بود و این چند پیامد منفی را می تواند در بر داشته باشد. تولید کننده برای این که بتواند با قیمت کمتری محصولش را ارائه کند ناچار از کیفیت و ماندگاری اثر کم می گذارد، دوم آنکه بیشتر محصولات به سمت کارهای بسیار کوچک پیش می رود و سوم آنکه جایگاه ارزش افزوده اثر هنری در ذهن مخاطب و جامعه پایین می آید.
در آخرین رخداد آبان امکان خرید بسیاری از محصولات تنها با 5000 تومان فراهم شده بود. نتیجه این امر، عدم حضور کارهای با کیفیت بیشتر که البته قیمت بالاتری دارند را ایجاد می کند و در نهایت رخداد نمی تواند به معنای واقعی جریانی برای صنایع دستی و هنر اصفهان به حساب آید. البته بماند که با همین قیمت نیز برخی از همشهریان، حاضر به خرید نبودند جالب این است که همین مخاطبان برای آمدن به این مکان و بازدید گاهی بیشتر از این قیمت را پرداخت کرده بودند.
مدیر رخداد از امکان ثبت نام در سایت این مجموعه توسط همه علاقمندان و دارای آثار کارآفرینی و با کیفیت خبر داد. به گفته او هم اکنون کرایه هر میز بین 50 تا 60 هزار تومان است. رخداد نیازمند یک سیاست گذاری کلان و اطلاع رسانی وسیع است. ورود محصولات دست ساخته و فرهنگی که به نظر می رسد در آینده نگاه جهانی به آن شاهد تحولات مثبتی خواهد بود، در زندگی هر ایرانی باید ممکن شود. خانه های ایرانیان با دست ساخته ایرانی، جلوه ایرانی به خود می گیرند و زیبایی آن، با نیاز زیباشناختی مخاطب آن همخوان و هماهنگ است. از سویی رخداد باید برای گردشگران و مکان های بازدید آن ها، بیشتر آماده شود این در حالی است که مجموعه فرشچیان چنین ظرفیتی را ندارد. با همه این داستان ها، ایجاد همین ظرفیت نیز جای امیدواری است و می تواند کمکی در ارائه آثار برخی از تولیدکنندگان داشته باشد. تنها نویسنده داستانی که کتابش را ارائه می کرد، نمکِ رخداد بود. برخی از تولید کنندگان کارهایشان را در خانه هایشان ساخته بودند و هیچ کارگاه و محل ارائه دیگری جز رخداد نداشتند.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار