خانه آمار؛ خارج کردن جامعه از انحصار آماری

با آغاز دوباره جریان سرشماری نفوس و مسکن در ایران، پاسخ به این پرسش نیاز به فضای شفاف‏تری دارد که چگونه سرشماری‏ها بر جوامع تأثیرگذار خواهد بود. همچنین اینکه مباحث آماری تا چه اندازه از سوی شهروندان مهم تلقی می‏شود و در کسب و کارها و نیز برنامه‏های زندگی‏شان محلی از اعراب دارد. خانه آمار اصفهان، یک نهاد غیر دولتی است و با توسعه، فرهنگ‏سازی و عمومی سازی آمار می‏تواند جامعه را به سوی بهره‏برداری بیشتر و خروج از انحصار آماری یاری دهد.

زینب دبیری/اصفهان امروز: سرشماری‏های 10 ساله در همه جای دنیا از جمله ایران حائز اهمیتی فراوان است. این سرشماری‏ها و نیز مباحث آماری در کلیت خود برای برنامه ریزی، شناخت تغییرات و گرایش‏های جامعه مهم‏ترین شاخص به حساب می‏آید، با این همه تلاش برای عمومی سازی و در دسترس قرار گرفتن آمار کلیدی نیز در جوامع شایان توجه است و حال آنکه در ایران بسیاری از آمارهای مرتبط با مسائل اجتماعی، بهداشتی و حتی اقتصادی به عنوان یک تابو هیچگاه در دسترس عموم قرار نمی‏گیرد، و دسترسی افکار عمومی به آن‏ها تا حد بسیاری محدود است.
حال در ایران تأسیس یک نهاد غیر دولتی، خانه آمار در اصفهان تلاش دارد تا به عمومی سازی مباحث آماری در شهر اصفهان و ترویج این علم در میان مردم بپردازد.
خانه آمار اصفهان، نخستین خانه آمار ایران است که به مناسبت سال جهانی آمار در سال 2013 و پیشنهاد خانه ریاضیات تاسیس شد، در حال حاضر این خانه در شهر علم اصفهان تحت حمایت شهرداری اصفهان و زیر نظر انجمن آمار ایران فعالیت می‌کند.
خانه آمار از بخش‌های متعدد آموزش، مرکز مشاوره آماری، کانون دانش‌آموختگان آمار استان اصفهان و ... تشکیل شده است که از مهمترین برنامه‌های اجرا شده در این خانه از زمان تاسیس تاکنون می‌توان به برگزاری کارگاه‌های متعدد مانند کارگاه «آمار، احتمال و شگفتی» در تابستان 94، کارگاه پروژه مدل‌سازی در زمستان 94 و ... و همایش‌هایی مانند نخستین گردهمایی دانش‌آموختگان آمار استان اصفهان، آموزش آمار و احتمال در دوره متوسطه آموزش و پرورش و...، برگزاری مسابقات مختلف مانند مسابقه دانش‌آموزی «بهترین پروژه درس آمار ومدل سازی» ویژه دانش‌آموزان پایه‌های دوم رشته ریاضی و انسانی و دانش‌آموزان پایه سوم رشته تجربی و مسابقه طراحی نشانه اشاره کرد.
به گفته دکتر نصرالله ایران‌پناه، مدیر خانه آمار اصفهان، خانه آمار با هدف اشاعه دانش آمار و ایجاد بستری مناسب برای آموزش‌های ضمنی و جانبی، آگاهی از اهمیت و جایگاه علم آمار و کاربردهای آن در زندگی روزمره، صنعت و برنامه‌ریزی کشور و آشنایی نوجوانان با مسائل مختلف علوم آماری از طریق آموزش، پژوهش، تعامل نزدیک و همفکری دانش‌آموزان، دانشجویان، دبیران، اساتید و کارشناسان آمار ایجاد شده است.
به این ترتیب، هدف اصلی خانه آمار عمومی کردن آمار، آشنایی جوانان و نوجوانان با علم آمار و کاربردهای آن و نیز گسترش فرهنگ صحیح اطلاع‌رسانی و تحقیق گروهی در میان آنان است. آنچه می تواند بن بست انحصارگرایی آماری در جامعه را به چالش بکشد.
خانه آمار اصفهان به منظور ارتقای کمی و کیفی دانش و کاربرد آمار، بهبود روش‌ها و انجام پژوهش‌های علمی کاربردی، استفاده بهینه از توانمندی‌های جوانان، مهیا کردن زمینه تعامل و بروز خلاقیت‌های فردی و گروهی، به روز رسانی اطلاعات معلمان در تمام مقاطع و استعدادیابی دانش‌آموزان و ایجاد همکاری با صنعت در زمینه آمار، اقدام به برگزاری کارگاه‌های مختلف پژوهشی، نرم‌افزار و حل مسئله و بازی و سرگرمی کرده است.
خانه آمار همچنین با انجام آشنایی دانش‌آموزان با کارگروهی، مفاهیم پایه‌ای علم آمارو احتمال، آشنایی با لزوم دانستن و فراگیری علم آمار و احتمال، و آشنایی با چندین روش حل مسئله، بازدیدهای علمی از صنایع و کارخانه‌ها، آموزش چگونگی انجام پروژه آماری و... برای شکوفایی این دست استعدادها در تلاش هستیم.
در خانه آمار اصفهان کانون دانش‌آموختگان آمار نیز تشکیل شده است. این کانون پایگاه منسجم اجتماعی برای تمام دانشجویان و تمام افرادی است که با دارا بودن دانش آکادمیک و تخصص آماری در سطح جهان به ویژه کشور ایران و در شهر اصفهان در جهت بسط فرهنگ و دانش و ارائه خدمات آماری تلاش می‌کنند و ارائه راهبردها و راهکارهای هماهنگ به اعضا برای رسیدن حق و حقوق حرفه‏ای و صنفی، از اهداف اصلی این کانون است.
همچنین دکتر وحید نکوخو، دبیر کانون دانش آموختگان آمار استان با اشاره به ماه آبان و روز نخست آن که به نام روز آمار و برنامه‌ریزی نام‌گذاری شده است، گفت: اهمیت نام‌گذاری این روز شناخت علم آمار و اهمیت آن در برنامه‌ریزی‌های خرد و کلان کشور است.
وی با انتقاد از عدم فراگیر شدن سهم آمار در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های علمی کشور، اظهارکرد: کانون دانش‌آموختگان آمار استان اصفهان به عنوان نخستین کانون دانش‌آموختگی آمار در کشور در بهار سال جاری تاسیس شده است که مهمترین رسالت آن ایجاد بستری مناسب برای اتحاد دانش‌آموختگان این رشته است.
نکوخو افزود: کانون دانش‌آموختگان آمار معتقد است افرادی که سال‌ها برای تحصیل این علم تلاش کرد‌ه‌اند حق دارند تا جایگاهی مناسب‏تر از آنچه هست داشته باشند، علاوه بر اینکه جامعه نیز با استفاده از این افراد می‌تواند بیشتر از گذشته با این علم آشنا شده و بهره بیشتری از آمار ببرد که این کار تنها با یکپارچگی دانشجویان آمار تحقق می‌یابد.
وی در مورد دستاوردهای خانه آمار اصفهان گفت: همکاری با دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی برای طراحی کتاب آمار و احتمال در دوره دوم متوسطه آموزش وپرورش، میزگرد «آموزش آمار و احتمال در دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش» چاپ آنلاین نخستین کتاب خانه آمار اصفهان با همکاری انجمن آمار ایران با عنوان ترفندها و سواد آماری، و در نهایت تالیف کتاب درسی سال دهم و در آینده نزدیک تالیف کتاب سال یازدهم با همکاری آموزش و پرورش و خانه آمار، و انجام دوره بازآموزی برای دبیران و معلمان ریاضی سال‌های اول تا دوازهم از مهمترین دستاوردهای این خانه در این دو سال است.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار