خواب بازار خودروی اصفهان طولانی شد

بازار خودرو یکی از بازارهای به کما رفته در سال‌های اخیر است. بازاری پرفرازونشیب که فعالان خود را ناامید کرده و سرنوشت مشخصی ندارد. بازاری که تولیدکنندگان، فروشندگان و خریداران آن، ‌همه ناراضی هستند و نمی‌توانند هیچ آینده روشنی را برای آن متصور شوند.

مهناز احمدی- اصفهان امروز : بازار خودرو یکی از بازارهای به کما رفته در سال‌های اخیر است. بازاری پرفرازونشیب که فعالان خود را ناامید کرده و سرنوشت مشخصی ندارد. بازاری که تولیدکنندگان، فروشندگان و خریداران آن، ‌همه ناراضی هستند و نمی‌توانند هیچ آینده روشنی را برای آن متصور شوند. گرانی غیرمنطقی خودرو در کشور ما مسئله‌ای است که سال‌ها مورد اعتراض مردم بوده و فریادرسی ندارد و این روزها این نابسامانی تا جایی پیش رفته که حتی نمایشگاه داران خودرو هم‌زبان به شکوه گشوده و برخی از آنها به طور کل از شغل خود کناره‌گیری کرده‌اند. دریافت مالیات از فعالان این بازار باعث شده تا ادامه کار برای برخی از نمایشگاه داران به‌صرفه نباشد و تعدادی از نمایشگاه‌های فروش خودرو جای خود را به مغازه فروش مواد غذایی، فروش میوه و یا فست فود فروشی‌ها داده‌اند.

اعتراض نمایشگاه داران خودرو به کسادی بازار

محمدرضا حسینی، یکی از فعالان بازار خودرو در این مورد به اصفهان امروز می‌گوید: بازار خودرو راکد است و علاوه بر این، به دلیل برخی پرداخت‌های اجباری، هزینه نمایشگاه داری بالا رفته است و مجبور هستیم، علاوه بر پرداخت مالیات مشاغل، مالیات بر ارزش‌افزوده را نیز بپردازیم. وی بیان می‌کند: این در حالی است که مالیات بر ارزش‌افزوده خودرو درزمانی که خودرو توسط کارخانه به فروش می‌رسد، محاسبه می‌شود و در این وضعیت مسئولان می‌گویند که نمایشگاه داران باید بابت حق کمیسیون فروش خودرو هم مالیات بپردازند. این نمایشگاه دار خودرو عنوان کرد: نمایشگاه داران باید هزینه بیمه کارکنان خود را نیز پرداخت کنند و از طرفی اگر بخواهیم از مردم بابت فروش ماشین صفر حق کمیسیون بگیریم، میزان تقاضا برای خرید خودرو پایین خواهد آمد و به همین دلیل نمایشگاه داران برای انجام معامله در رقابت شدید هستند. احمدرضا احمدی، یکی از متقاضیان خرید خودرو که به گفته خود فعلاً منتظر ثبات قیمت‌ها است می‌گوید: به نظر من بازار خریدوفروش خودرو آنچنان هم راکد نیست، بلکه مردم به‌جای مراجعه به بنگاه‌ها خود به‌طور مستقیم وارد عمل شده و از طریق سایت‌های مختلف اینترنتی خریدوفروش خود را انجام می‌دهند. وی تأکید می‌کند: سود بالایی که برخی از نمایشگاه داران خودرو از مشتری دریافت می‌کنند، باعث شده تا متقاضیان خرید، خودروی موردنظر خود را در سایت‌ها پیدا کنند و خرید کنند و فروشندگان هم دیگر لازم نیست به بنگاه هزینه پرداخت کنند.

تعطیلی 50 واحد خریدوفروش خودرو در سال 95

همچنین رئیس اتحادیه فروشندگان خودروی اصفهان با تأکید بر اینکه از سال گذشته تاکنون حدود ۵۰ واحد صنفی فروش خریدوفروش خودرو در اصفهان تعطیل‌شده‌اند، گفت: صاحبان این واحدهای صنفی به دلیل کاهش فروش، افزایش مالیات دارایی و مالیات بر ارزش‌افزوده اقدام به تعطیلی کرده‌اند. مرتضی گل‌افشان اذعان داشت: تا قبل از برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری امید به رونق گرفتن بازار خودرو داشتیم، اما عملاً هیچ تغییری اعمال نشد و بازار خودرو در خواب به سر می‌برد. وی ادامه داد: برگزاری طرح‌های ویژه فروش از سوی نمایندگی‌های فروش خودرو هم راه گشا نبوده و مردم همچنان رغبتی برای خرید از خود نشان نمی‌دهند. رئیس اتحادیه فروشندگان خودروی اصفهان بابیان اینکه شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو در سال جدید اقدام به افزایش قیمت‌های خودکرده و این امر مردم را برای خرید بی‌رغبت‌تر کرده است، عنوان کرد: کمبود نقدینگی مردم به آنها اجازه خرید خودرو آن‌هم با چنین قیمت‌هایی را نمی‌دهد و بهتر است دولت در این زمینه چاره‌اندیشی کند.

سایت‌های خریدوفروش خودرو هم راهگشا نشدند

گل‌افشان نمایشگاه داران خودرو را نیز دچار مشکلات فراوان دانست و یادآور شد: پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده این صنف را در منگنه قرار داده و فشار زیادی را تحمل می‌کنند، چراکه به‌واقع درآمدی وجود ندارد که بتوان از آن حق مالیات را به دولت را پرداخت کرد. وی در خصوص خریدوفروش خودرو از طریق سایت‌های اینترنتی گفت: این اتفاق در حال رخ دادن است و بالطبع بر درآمد نمایشگاه داران تأثیرگذار است، ولی خریدوفروش خودرو حتی به‌وسیله این سایت‌ها هم رونقی ندارد و در کل مردم تمایلی برای خرید خودرو از خود نشان نمی‌دهند. رئیس اتحادیه فروشندگان خودروی اصفهان با اشاره به اینکه صنعت خودرو در تمام کشورها یکی از صنایع تأثیرگذار بر اقتصاد است، تأکید کرد: امیدواریم دولت در این زمینه چاره‌اندیشی کند و وخامت حال بد این صنعت را درک کرده و از بروز وضعیت بدتر جلوگیری کرده و روزهای بهتری را برای فعالان آن رقم بزند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار