اسقاط یک میلیون و 900 هزار خودروی فرسوده در کشور

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تقریبا یک میلیون و 900 هزار خودروی فرسوده در 10 تا 12 سال گذشته اسقاط شده است.

اسقاط یک میلیون و 900 هزار خودروی فرسوده در کشور

به گزارش خبرگزاری ایمنا حمیدرضا فولادگر با اشاره به یک میلیون و 250 هزار خودروی فرسوده در کشور، اظهار داشت: به طور متوسط حدود 247 هزار خودروی فرسوده در سال از ناوگان حمل ‌و نقل خارج می‌شوند.
وی پیرامون طرح اسقاط خودروهای فرسوده در کشور، افزود: هنگامی که در قانون بودجه‌ سال‌های 85 تا 87 قوانین خوبی در مورد اسقاط خودروهای فرسوده و همچنین قانون دائمی مدیریت سوخت و توسعه‌ حمل‌ونقل به تصویب رسید، شتاب این طرح در سال‌های نخست با حمایت‌های بیشتر، افزایش داشته است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس اشاره به اینکه در قانون برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه در این زمینه قوانین دائمی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: ابزارهای حمایتی در سال‌های اول کمتر شده و از سال ۸۹ و ۹۰ تا ۹۱ و ۹۲ شیب آن کند شد.
وی ادامه داد: فعالیت در این زمینه در 2 سال اخیر افزایش یافته و به طور متوسط حدود 247 هزار خودروی فرسوده در سال از ناوگان حمل‌ونقل خارج می‌شوند.
فولادگر بیان داشت: اسقاط خودروهای فرسوده برای مالکان این خودروها، سلامت مردم، ترافیک، محیط‌زیست و اقتصاد فواید زیادی دارد، بنابراین باید این طرح از جمله اولویت‌های مهم مسئولان باشد و به نحو مطلوب اجرایی شود.
وی با اشاره به اینکه بر اساس طرحی به ازای خودروهای وارداتی باید تعدادی خودرو فرسوده اسقاط شود، گفت: در سال ۹۳ معادل ۳۵۰ هزار، سال ۹۴ معادل ۲۷۰ هزار و از سال ۹۵ تاکنون معادل ۳۰۰ هزار گواهی اسقاط در واردات خودروها صادر شده است.
نماینده مردم اصفهان با اشاره به اینکه در 10 سال اخیر یک میلیون و 900 هزار خودروی فرسوده اسقاط شده است، تصریح کرد: یک میلیون و 250 هزار خودرو فرسوده باقی مانده است.
وی اضافه کرد: بی‌شک هر اندازه در اسقاط خودروهای فرسوده تعلل شود به همان میزان به تعداد خودروهای فرسوده افزوده و با افزایش آلایندگی هوای کلانشهرها مواجه خواهیم شد.
فولادگر با یادآوری اینکه اسقاط خودروهای فرسوده نقش مهمی در افزایش کیفیت هوای کلانشهرها، کاهش ترافیک و سلامت شهروندان ایفا می کند،گفت: عمر مفید خودروهای زیر 4 سیلندر، 30 سال و بالای 4 سیلندر 25 سال است.
وی خاطرنشان کرد: در دنیا حمایت‌هایی در قالب طرح‌های تشویقی و تنبیهی مانند ارائه وام کم بهره و بلاعوض به صاحبان خودروهای فرسوده صورت می‌گیرد یعنی عوارض و مالیات خودروهای فرسوده را افزایش داده و از سویی وام کم بهره بانکی در اختیار این افراد برای اسقاط خودروها قرار می‌گیرد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس تاکید کرد: باید تسهیلات تشویقی بیشتری برای اسقاط خودروهای فرسوده در نظر بگیرند یا از ابزار تنبیهی استفاده شود و مجلس هم نظارتش را بیشتر کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار