چینی‌ها بازار محرم ایران را قبضه کردند

بازهم محرم از راه رسید و عزاداران حسینی به‌رسم هرسال با پوشیدن لباس مشکی به پیشواز این ماه رفته‌اند. لباس مشکی یکی از مهمترین ملزومات برای مسلمانان برای وارد شدن به ماه محرم است و پس‌ازآن خرید طبل و زنجیر و ... که همه هرسال به میزان فراوان از کشور چین وارد می‌شود.

مهناز احمدی - اصفهان امروز : بازهم محرم از راه رسید و عزاداران حسینی به‌رسم هرسال با پوشیدن لباس مشکی به پیشواز این ماه رفته‌اند. لباس مشکی یکی از مهمترین ملزومات برای مسلمانان برای وارد شدن به ماه محرم است و پس‌ازآن خرید طبل و زنجیر و ... که همه هرسال به میزان فراوان از کشور چین وارد می‌شود. در چنین ایامی اگر برای خرید لباس مشکی به فروشگاه‌ها سر بزنید، حتماً فروشنده چند مدل لباس در اختیار شما می‌گذارد که نوع چینی آن از بقیه بسیار ارزان‌تر است و بیشتر خریداران با توجه به کمبود نقدینگی حاکم بر کشور آن را انتخاب می‌کنند و در این میان تولیدکننده ایرانی که از ماه‌ها قبل به فکر تولید و تأمین لباس مشکی برای این ماه بوده است، با شکست مواجه شده و کل سرمایه خود را از دست می‌دهد. واردات انواع کالا به‌ویژه پوشاک این روزها تبدیل به یک معضل بزرگ برای تولیدکنندگان ایرانی شده است. تولیدکنندگانی که در شرایط سخت رکود اقتصادی با تمام توان خود نمی‌گذارند چرخ تولید از کار بایستد و حتی باوجود ضرر مالی خود بازهم از کار و فعالیت دست برنمی‌دارند.

مردم، دولت و مسئولان از تولید داخلی حمایت کنند

امیر بلوچی، یکی از تولیدکنندگان لباس در بازار اصفهان ضمن انتقاد از واردات بی‌رویه پوشاک در گفتگو با اصفهان امروز گفت: به نظر من این مردم هستند که باید با تولیدکنندگان ایرانی همکاری کنند و به‌جای آنکه لباس بی‌کیفیت چینی بخرند از محصولات تولید کشور خودمان استفاده کنند. وی بیان داشت: پوشاک ایرانی به‌مراتب گران‌تر از پوشاک چینی است اما از کیفیت بسیار بهتری برخورداراست و مسلماً دوام بهتری دارد. این تولیدکننده پوشاک واردات را مهلک‌ترین مسئله برای نابودی تولید داخلی برشمرد و افزود: برای بی‌نیازی از واردات و حمایت از تولید ملی همه ارکان جامعه اعم از مردم، دولت و مسئولان باید همکاری و دلسوزی کنند، وگرنه در آینده نه‌چندان دور همین تعداد از تولیدکنندگان هم که در عرصه حضور دارند کناره‌گیری خواهند کرد و به کشوری کاملاً وابسته تبدیل خواهیم شد. رئیس اتحادیه پوشاک اصفهان نیز بابیان اینکه فرارسیدن محرم هم نمی‌تواند کمی بازار فروش پوشاک مشکی تولید داخل را رونق ببخشد، گفت: متأسفانه باوجود واردات بی‌رویه عرضه از تقاضا پیشی گرفته و وفور پوشاک مشکی ارزان‌قیمت چینی باعث کسادی بازار برای تولیدکنندگان داخلی شده است. ابراهیم خطاپوش با اشاره به اینکه قیمت پیراهن مشکی نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است، اذعان داشت: تقاضا برای خرید پیراهن مشکی تاکنون به نسبت سال گذشته تغییرنیافته و بنابراین قیمت‌ها افزایش نداشته‌اند.

فعالان عرصه پوشاک ایرانی بیکار هستند

وی ادامه داد: واردات پوشاک چرخ تولید داخلی را لنگ کرده و حتی در ایام خاص مانند اعیاد و یا دهه محرم که نیاز به لباس افزایش پیدا می‌کند، چینی‌ها با واردکردن پوشاک ارزان‌قیمت دست تولیدکنندگان داخلی را می‌بندند و فعالان عرصه پوشاک ایرانی عملاً بیکار هستند و انبارهایشان پر از اجناس فروخته نشده است. رئیس اتحادیه پوشاک اصفهان بی‌توجهی به تولیدات داخلی را بزرگ‌ترین دلیل رکود بازار پوشاک داخل دانست و عنوان کرد: کیفیت پوشاک ایرانی به‌مراتب بهتر از چینی است، اما چینی‌ها باعرضه ارزان‌قیمت اجناس بی‌کیفیت خود گوی سبقت را از تولیدکنندگان زحمتکش ایرانی ربوده‌اند و متأسفانه دولت هم هیچ واکنشی در برابر این فاجعه نشان نمی‌دهد. خطاپوش تصریح کرد: علی‌رغم اینکه تولیدات داخل می‌تواند نیاز بازار به پیراهن مشکی در ایام محرم را تأمین کند و از کیفیت مورد قبولی هم برخوردار است، اما لباس‌های چینی و ترکیه‌ای امکان رقابت را از تولیدکننده‌های داخلی گرفته است. وی اظهار داشت: بااینکه در سال‌های اخیر کیفیت لباس‌های ایرانی بالا رفته و از نمونه‌های چینی بهتر است، اما مردم هنوز جنس چینی را به ایرانی ترجیح می‌دهند، زیرا برای آنها ارزانی مهمتر از کیفیت است.

رقابت در میان تولیدکنندگان داخلی پوشاک وجود ندارد

رئیس اتحادیه پوشاک اصفهان عدم رقابت در تولید را یکی از مشکلات بازار پوشاک کشورمان دانست و گفت:

تولیدکنندگان پوشاک به‌واسطه پرداخت مالیات و حق بیمه کارگران خود در کنار رکود حاکم در بازار با مشکلات بسیاری روبرو هستند و چون هزینه تمام‌شده تولیدات برای آنها سنگین تمام می‌شود، توان رقابت با نمونه‌های خارجی را ندارند و در برخی موارد می‌بینیم که تنوع و کیفیت لباس‌های ترک بهتر از نوع ایرانی است. خطاپوش تأکید کرد: درحالی‌که تولیدکنندگان درآمدی ندارند و اجناس آنها در انبارها ذخیره‌شده و به فروش نرفته است، مجبور هستند سالانه مالیات بپردازند که همین امر باعث ورشکستگی تعداد زیادی از تولیدکنندگان در سال‌های اخیر شده است. وی خاطرنشان کرد: بهتر است دولت در راستای حمایت از تولید داخل بستری ایجاد کند تا تولیدکنندگان خرد برای چند سال از پرداخت مالیات معاف شوند و یا اینکه در حق بیمه به آنها تخفیف داده شود تا هزینه‌ بالای تمام‌شده پوشاک مانعی برای رقابت در بازار نباشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار