ارتقا برند شهری اصفهان با ورود تراموا

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری می گوید: با توجه به ابعاد توریستی و تاریخی شهر اصفهان و حجم مسافر این کلانشهر، با راه اندازی تراموا درصدد هستیم برند شهری اصفهان را یک پله ارتقا دهیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری می گوید: با توجه به ابعاد توریستی و تاریخی شهر اصفهان و حجم مسافر این کلانشهر، با راه اندازی تراموا درصدد هستیم برند شهری اصفهان را یک پله ارتقا دهیم.

به گزارش ایمنا، با گسترش روز افزون شهرنشینی و رشد جمعیت کلان شهرها، مدیران شهری در بسیاری از کشورها، با چالش بزرگی به نام توسعه حمل و نقل شهری و ترغیب مردم به استفاده از وسایل عمومی مواجه شده اند اما در این میان، برخی کشورها مانند ژاپن، اسپانیا و کره جنوبی توانسته اند به لطف دارا بودن پیشرفته ترین سیستم های حمل و نقل عمومی در دنیا، با راه اندازی ترامواها شرایط مناسبی را به لحاظ ساماندهی سفرهای درون شهری برای خود ایجاد کنند.

الگو و روش این کشورها، سرلوحه بسیاری از مدیران شهری کشورهای درحال توسعه قرار گرفته به گونه ای که امروزه ترامواها به عنوان یک وسیله حمل و نقل شهری به خوبی جای خود را در حوزه حمل و نقل پاک باز کرده است.

هزینه احداث و راه اندازی این وسیله در مقایسه با سایر سیستم های حمل و نقلی پایین تر بوده و دارای برتری نسبی است. ایمنی تراموا در موقع بروز آتش سوزی نسبت به مترو بسیار بالاتر بوده و دسترسی نیروهای امدادی به مصدومان نیز بسیار آسانتر است، سوخت این وسیله نقلیه هم به وسیله الکتریسیته تامین می شود به همین دلایل بود که مدیران شهری اصفهان نیز به فکر راه اندازی آن در این کلانشهر افتادند.

وجه اشتراک تراموا با سیستم قطار سبک شهری استفاده مشترک آن به همراه وسایل نقلیه موتوری از سطح معابر شهری و عدم نیاز به اختصاص معابر اختصاصی و غیر همسطح جهت تردد است. همچنین تکنولوژی این سیستم حمل و نقل ریلی در مقایسه با سیستم های مدرن قطار سبک شهری LRT ، از پیچیدگی کمتری برخوردار بوده و به راحتی قابل دستیابی است. قطارهای تراموا روی ریل هایی که در بستر خیابانها نصب می شوند، حرکت می کنند و از گیرنده های جریان برق بالاسری انرژی خود را تامین می کند. تراموا در حالت کلی در سرعت های تا حداکثر ۴۰ کیلومتر در ساعت بهره برداری می شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در همین رابطه می گوید: جایگزین کردن تراموا با اتوبوس در هسته مرکزی شهر ضروری است در همین راستا تراموا ظرف سه سال آینده در اصفهان راه اندازی می شود.

علیرضا صلواتی ادامه می دهد: یکی از دغدغه های معاونت حمل و نقل و ترافیک راه اندازی تراموا است که بتوانیم با توجه به ابعاد توریستی و تاریخی شهر اصفهان و حجم مسافر این کلانشهر با راه اندازی تراموا، برند شهری اصفهان را یک پله ارتقا دهیم.

وی با اشاره به اینکه ما بر این باور هستیم که تراموا می تواند در همه خیابان های شهر اصفهان گسترش یابد، تاکید می کند: راه اندازی تراموا گزینه جدید حمل و نقل پاک در شهر است که می تواند در تکمیل خطوط بی. آر. تی، اتوبوسرانی، مترو، تاکسیرانی و دوچرخه بسیار ایده آل عمل کند.

این مقام مسئول شهری تصریح می کند: در حال حاضر خطی که برای تراموا در شهر اصفهان پیشنهاد شده ۱۶ کیلومتر است که از عاشق آباد تا میدان جمهوری، از میدان جمهوری تا میدان شهدا و از میدان جمهوری به سمت میدان آزادی می رسد. گزینه اول برای راه اندازی خط تراموا از میدان جمهوری به ایستگاه ابتدایی قطار شهری در شهرک قدس است که البته مطالعات این طرح در دست بررسی است.

وی اضافه می کند: با استفاده از حمل و نقل عمومی درصدد تحقق هوای پاک هستیم و باید گفت که امروزه حجم سفر های شهری بوسیله وسایل نقلیه عمومی ۱۵ درصد است که افزایش این سهم، هوای پاک را به همراه خواهد داشت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان می کند: با اقدامات چشمگیر شهرداری اصفهان، تا سال ۱۴۰۰ حجم سفرهای شهری به از طریق وسایل نقلیه عمومی به ۴۵ درصد افزایش می یابد.

به هر صورت امکانات تراموا راحتی و سرعت بیشتری را نسبت به اتوبوس فراهم می‌کند آن هم در صورتی که هنگام حرکت با ترافیک جاری در خیابان‌ها تداخل نداشته باشد بنابراین امیدواریم نصف جهان سریعتر به این وسیله نقلیه پاک مجهز شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار