کتاب «مسجدجامع عتیق موزه دُر و عقیق» رونمایی شد

کتاب «مسجدجامع عتیق موزه دُر و عقیق» نوشته عبدالرضا کارگر، در شبستان اولجایتو مسجد جامع عتیق اصفهان رونمایی شد.

کتاب «مسجدجامع عتیق موزه دُر و عقیق» رونمایی شد

به گزارش ایمنا، مراسم رونمایی از کتاب «مسجدجامع عتیق موزه دُر و عقیق» نوشته عبدالرضا کارگر، از سوی مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل مراکز وابسته به سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در مسجد جامع عتیق اصفهان برگزار شد.
مسجد جامع‌ عتیق اصفهان بیش از هزار سال تجربه مسجدسازی به ویژه طرح ایرانی را در بر دارد. مسجد اولیه که در قرن دوم هجری قمری ساخته می شود دارای ابعاد محدودی بوده که در قرن سوم تخریب شده و بر روی آن مسجدی عظیم با وسعت چندین برابر برپا می‌شود. پس از آنکه مسجد جامع در قرن ششم به مسجد چهار ایوانی تبدیل شد بعد از آن شاهد تغییرات زیادی در خود بوده است. مجموعه حاضر همچون موزه عظیمی، معرف روند تحول و تکامل معماری ایران در دوره اسلامی و حتی پیش از آن است، چرا که کاوش‌های باستان شناسی نشان از آن دارد که احتمالا این مسجد پیش از تسلط اعراب بر این شهر، مرکز مذهبی مهم شهر بوده و بصورت یکی از آتشکده‌های شهر اصفهان کاربری داشته‌ است. سيمای فعلی مسجد عمدتا مربوط به اقدامات دوره سلجوقی است، اما تعميرات و الحاقات آن به دوران‌های بعد به خصوص عصر صفويان مربوط می‌شود. گرچه در کاوش‌های باستان‌شناسی آثاری متعلق به دوران آل‌بويه و قرن سوم هجری باز می‌گردد. در همين کاوش‌ها آثار قبل از اسلام نيز کشف شده است. بخش‌های مختلف مسجد جامع اصفهان که در آخرین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو به فهرست جهانی افزوده شده است، نزدیک به دو هزار سال شکل گرفته‌ و طی این سال‌ها در حال مرمت یا بازسازی بوده است. در خصوص این بنای تاریخی که اکنون هزاران سال از ایجاد آن می‌گذرد گفته می‌شود مهم‌ترین طرح‌های توسعه مسجد تاریخی اصفهان در دوران آل‌بویه و پس از آن در دوران حکومت صفویه بر ایران شکل گرفته است.
عبدالرضا کارگر، سرپرست پایگاه جهانی مسجد جامع عتیق اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهارداشت: با توجه به اینکه مدت 16 سال است که مدیریت پایگاه جهانی مسجد جامع اصفهان را برعهده دارم متوجه شدم که گردشگران از عدم وجود کتابی که این مسجد را به زبانی ساده معرفی کنند گله مند هستند و به همین دلیل ایده تدوین این کتاب براساس جمع آوری اطلاعات مستند درباره مسجد جامع اصفهان شکل گرفت و بعد از یکستال و نیم تلاش به پایان رسید و منتشر شد.
گفتنی است که عبدالرضا کارگر کارشناس ارشد مرمت بناها و بافتهای تاریخی است و سرپرستی پایگاه جهانی مسجد جامع عتیق اصفهان را به عهده دارد.
مراسم رونمایی از کتاب «مسجدجامع عتیق موزه دُر و عقیق» با حضور مدیرعامل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، رئیس مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل، قائم مقام مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان و برخی از مسئولین سازمان میراث فرهنگی استان و شهرداری اصفهان و همچنین پژوهشگران و پیشکسوتان و هنرمندان علاقمند در شبستان اولجایتو اصفهان برگزار شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار