گردشگری، کشاورزی و دام‌پروری ظرفیت‌های اجرایی شهر زاینده رود

رئیس شورای اسلامی شهر زاینده‌رود در آیین تکریم و معارفه شهردار شهر زاینده‌رود، اظهار کرد: بر اساس نظرخواهی که از اعضاء شورای اسلامی زرین‌شهر شده بود، مصاحبه‌های حضوری و بررسی سوابق و اعلام آمادگی افراد از بین گزینه‌های پیشنهادی، ابوالفضل توکلی با پنج رأی موافق برای تکیه‌بر صندلی مدیریت شهری شهر زاینده‌رود انتخاب شد.

حامد سلیمیان-اصفهان امروز :رئیس شورای اسلامی شهر زاینده‌رود در آیین تکریم و معارفه شهردار شهر زاینده‌رود، اظهار کرد: بر اساس نظرخواهی که از اعضاء شورای اسلامی زرین‌شهر شده بود، مصاحبه‌های حضوری و بررسی سوابق و اعلام آمادگی افراد از بین گزینه‌های پیشنهادی، ابوالفضل توکلی با پنج رأی موافق برای تکیه‌بر صندلی مدیریت شهری شهر زاینده‌رود انتخاب شد. عبدالعلی قاسمی افزود: در شهرهای بزرگ دنیا برنامه‌ریزی ضمن احصاء نیازها و اهداف شهری، همچنین مقایسه این نیازها با اهداف با منابع موجود اولویت‌ها را تعیین کرده و زمان‌بندی مشخصی برای فعالیت مشخص می‌کنند تا بتوان آینده‌ای روشن‌تر را برای شهر متصور شد و روی ریل مشخصی حرکت کرد، لذا نگاه شورای دور پنجم شهر زاینده‌رود نیز بر همین مبنا برنامه‌ریزی‌شده است. وی ادامه داد: امروز شهرداری زاینده‌رود همانند دیگر شهرداری‌های ۹ گانه شهرستان لنجان دست‌به‌گریبان مشکلات متعددی است و برای عبور از این دوران سخت نیازمند نگاه ویژه و حمایت دلسوزانه مسئولان شهرستان و استان است.

خودکفایی شهرداری و کسب درآمدهای پایدار

رئیس شورای اسلامی شهر زاینده‌رود بیان کرد: شورای دور پنجم شهر زاینده‌رود در تلاش است بر محورهایی همچون، خودکفایی شهرداری و کسب درآمدهای پایدار، حمل‌ونقل و ترافیک شهری، توسعه حوزه نفوذ و شهرسازی، تقویت اقتصاد گردشگری شهری و کاهش معضلات شهری، محیط‌زیست و آلودگی هوا برنامه‌ریزی لازم را انجام داده و بر ریل توسعه همه‌جانبه ۵ محله این شهر حرکت کند. در ادامه حجت‌الاسلام حسن صفرزاده امام‌جمعه شهر زاینده‌رود با اشاره به مبانی نهضت خدمت‌رسانی به مردم از منظر قرآن کریم اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های مشتاقان خدمت‌رسانی به مردم امانت‌داری است، انبیاء الهی امین و امانت‌دار مردم بوده‌اند. مردم نیز حق‌دارند از مسئولان جامعه توقع داشته باشند که در گرفتاری‌ها آنها را تنها نگذارند.

شناسایی ۲۰ مورد آسیب در وظایف شوراها

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان در این مراسم به سابقه بیش از یک صدساله مدیریت شهری در کشور اشاره کرد و گفت: شوراها با بیش از ۳۰۰ وظیفه، پر وظیفه‌ترین سیستم در کشور به شمار می‌رود که تنها در ماده ۷۱ قانون اساسی ۳۴ وظیفه حاکمیتی برای اعضای شورای اسلامی تعیین‌شده که در سه بخش تصمیم‌گیری، تصمیم سازی، اجرایی و نظارتی خلاصه می‌شود. محمدرضا کمالی تصریح کرد: شوراهای دوره پنجم برای موفقیت و دوری از آسیب‌های موجود باید مهارت مذاکره و مکاتبه، مهارت خوب گوش دادن، مهارت ارتباط دوستانه، شفاف و اسلامی با مردم و مهارت تحلیل نظام خدمت‌رسانی را در سرلوحه انجام همه امور، حتی امور شخصی خود قرار دهند. وی با اشاره به شناسایی ۲۰ مورد آسیب در وظایف شوراها افزود: شوراها نباید تنها شورای شهرداری باشند، اما متأسفانه امروز این مسئله به وقوع پیوسته و شوراها اسلامی بجای شورای شهر به شورای شهرداری مبدل شده‌اند. کمالی ادامه داد: توجه به قانون مدیریت شهری بر اساس نظام شورایی، همدلی و هم‌زبانی بین اعضای شورا از اصول مهم و موردنیاز است. از سوی دیگر اعضای شوراهای اسلامی باید از شتاب‌زدگی، سیاست زدگی، عدم اشراف به قانون، انتخاب عجولانه و بدون مطالعه شهرداران و ارجحیت منافع عمومی به منافع شخصی، دوری کنند و رضای خدا، احترام متقابل، پرهیز از خودمحوری و فدا نکردن منافع عموم بر منافع شخص را مدنظر قرار دهند که این مهم نیز چهار ویژگی برای ایجاد همدلی و هم‌زبانی در شوراها است.

انتخاب شهردار مهمترین کار شورا

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان در ادامه مهم‌ترین کار شورا را انتخاب شهردار دانست و اضافه کرد: با توجه به آسیب‌پذیر بودن مدیریت شهری در فرایند انتخاب شهردار، علاوه بر تخصص باید به قانون مداری، دوستدار قانون بودن و داشتن خلاقیت و همچنین درجه شهرداری را موردتوجه قرار دهند. وی عنوان کرد: از سوی دیگر باید توجه داشت شیوه مدیریت شهری حکومتی و حاکمیتی نیست بلکه شریک مال مردم بودن است، لذا با انتخاب صحیح شهردار در مدت چهار سال آینده علاوه بر اتخاذ تصمیم‌های اقتصادی صحیح، خدمات شایسته‌تری نیز به شهروندان ارائه خواهد شد.

بودجه شهرداری‌ها باید درون‌زا باشد

در ادامه فرماندار شهرستان لنجان با اشاره به وظایف شورا و شهرداری گفت: توسعه برنامه‌های عمرانی و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، ارتقاء کیفیت خدمات شهری، حمایت از حمل‌ونقل عمومی، توسعه آموزش و پژوهش، اصلاح ساختار سازمانی، برنامه‌ریزی بودجه، حمایت از طرح‌های درآمدزا و بخش خصوصی و کمک به تجهیزات شهری هشت محوری است که در شهرداری‌های شهرستان لنجان همواره باید موردتوجه قرار دهند. سید محسن سجاد ادامه داد: شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها باید با اشرافیت کامل به قوانین و مقررات امور مردم را به سرانجام برسانند و تلاش کنند که این مهم به عدالت انجام گیرد از سوی دیگر شفاف‌سازی در برنامه‌های تصمیمات شوراهای اسلامی و شهرداری را امری ضروری است. وی اضافه کرد: دولت به‌نوبه خود حمایت‌هایی را از دستگاه‌های خدمت رسان به عمل می‌آورد اما عمده بودجه شهرداری‌ها باید درون‌زا باشد بنابراین هر میزان در برنامه‌ها با مردم به‌صراحت برخورد شود و آنها با ارائه گزارش در جریان هزینه‌های این مجموعه قرار گیرند به همان میزان همکاری و هم یاری مردم نیز افزایش خواهد یافت. فرماندار شهرستان لنجان عنوان کرد: در سالی که توسط مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی، تولید_اشتغال نام‌گذاری شده است شهرداری‌های ۹ گانه شهرستان لنجان باید با سرلوحه قرار دادن این رهنمود ارزشمند خدمات بهتری را به مردم شریف شهرستان لنجان ارائه کنند و تهدیدات جدی موجود را با تلاش و حرکت‌های سازنده به فرصت تبدیل کرده و در بخش عمران و آبادانی با فعالیت‌های جهاد گونه به سمت پیشرفت سوق دهند تا رضایتمندی روزافزون آنان را شاهد باشیم.

ظرفیت‌های شهر زاینده‌رود

سجاد بیان کرد: شهرستان لنجان و به ویژه شهر زاینده‌رود در بخش‌های مختلف ازجمله گردشگری، کشاورزی و دام‌پروری دارای ظرفیت‌های اجرای بوده و اجرای صحیح سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌تواند تحول جدی را در این زمینه‌های مختلف در این شهر ایجاد کند، لذا باید پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های شهر را شناسایی کرد و نواقص و مشکلات نیز در کنار آن‌ها لحاظ شود.

محله محوری و تقویت مشارکت مردمی

در پایان این آیین شهردار شهر زاینده‌رود گفت: امروز مسائلی همچون محله محوری، شهروندمداری، قانون مداری، مشارکت شهروندی بیش از هر زمان دیگری موردتوجه مدیران شهری قرارگرفته است و تلاش ما نیز در مدیریت شهری شهر زاینده‌رود با دارا بودن پنج محله بر محله محوری و تقویت مشارکت مردمی خواهد بود. ابوالفضل توکلی با اشاره به لزوم نگاه عدالت محور شهرداری زاینده‌رود به توزیع عادلانه خدمات در مناطق مختلف شهر افزود: امروز شورای اسلامی دور پنجم و مجموعه شهرداری زاینده‌رود به‌منظور تحقق اهداف توسعه پایدار این شهر مهم‌ترین هدف و اولویت اصلی خود را به ارائه خدمات به شهروندان در مناطق مختلف و پنج محله شهر زاینده‌رود بنانهاده است. وی خاطرنشان کرد: یکی از راهبردهای محرومیت‌زدایی توزیع عادلانه خدمات در مناطق مختلف شهر است و ازاین‌رو تلاش و برنامه‌‌ریزی ما آن است تا بتوانیم توزیع عادلانه خدمات، امکانات و همچنین اجرای پروژه‌های عمرانی و خدماتی را در محلات مختلف شهر اجرایی کنیم تا شاهد تحقق خواسته‌های شهروندان و رضایتمندی آنان باشیم. شهردار زاینده‌رود اضافه کرد: توانمندسازی، ایجاد زیرساخت‌های توسعه پایدار، ایجاد امکانات رفاهی و خدماتی در مناطق مختلف شهری و نیز توجه جدی به نیازهای اجتماعی و شهری شهروندان در دستور کار مجموعه شهرداری زاینده‌رود قرار خواهد گرفت تا در دوره جدید توزیع عادلانه خدمات در بین همه مناطق شهری باهمت مضاعف و عزم راسخ انجام گیرد. گفتنی است در این آئین از زحمات جمشید اسماعیلی تجلیل و ابوالفضل توکلی به‌عنوان شهردار شهر زاینده‌رود معرفی شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار