طرح غیرقانونی "بن- بروجن" متوقف شود + متن نامه

مجمع نمایندگان استان اصفهان در نامه ای رسمی به حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان خواستار توقف طرح غیر قانونی "بن- بروجن" شد و تاید کرد که بحران تامین آب شرب اصفهان نزدیک است.

طرح غیرقانونی "بن- بروجن" متوقف شود + متن نامه

مجمع نمایندگان استان اصفهان در نامه ای رسمی به حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان خواستار توقف طرح غیر قانونی "بن- بروجن" شد و تاید کرد که بحران تامین آب شرب اصفهان نزدیک است.

به گزارش ایمنا، با وجودی که اصفهان طی یک دهه گذشته به دلیل مدیریت و تصمیمات نادرست درگیر بحران شدید کم آبی شده است و رودخانه دائمی زاینده رود به رودخانه ای فصلی تبدیل شده است، همچنان طرح های انتقال از این رودخانه در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد. این درحالیست که هنوز طرح های تونل کوهرنگ سه و یا بهشت آباد که به عنوان طرح های انتقال آب به این حوضه در دستور کار بوده، یا به کُندی انجام و یا متوقف شده است و همچنان شاهد برداشت آب از این رودخانه زاینده رود هستیم. یکی از طرح هایی که قرار است دوباره بارگذاری جدیدی را به زاینده رود تحمیل کند، طرح "آبرسانی بن - بروجن" است. در این راستا مجمع نمایندگان اصفهان در نامه ای به حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان، خواستار توقف این طرح شدند.

در این نامه آمده است:

جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و تحیات

ضمن آرزوی سلامتی و توفیق جنابعالی و اعضاء محترم دولت دوازدهم همانگونه که مستحضرید بحران حاد کمبود آب در حوضه زاینده رود و وضعیت بحرانی در مناطق شرقی و میانی حوضه زاینده رود با دهها هزار خانواری که چند سال است در اثر خشک شدن زاینده رود روزگار سختی را سپری می کنند و بیم می رود ادامه بی توجهی مقامات مسئول، حوادث ناگواری رقم و موجب خسران و زیان جانی و مالی فراوان گردد. در شرایطی که کشاورزان صاحب حق شرق و غرب استان اصفهان از حق مسلم و قانونی خود در بهره برداری از آب رودخانه محروم اند، باغات با قدمت چندین قرن و دارای حقابه طوماری در اثر بی آب شدن رودخانه خشک و نابود شده اند. بحران تامین آب شرب اصفهان نزدیک است، در این شرایط در استان بالادست توسعه باغات و تبدیل تپه ها و دامنه کوه ها تا ارتفاع ۶۰۰ متر به باغ با پمپاژ آب با برق یارانه ای وزارت نیرو از زاینده رود بی وقفه ادامه داشته است.

متاسفانه نگاه های محدود و عام پسند، مدیریت آبی این رودخانه را که ۹۸ درصد مصارف، حقابه و جمعیت تحت پوشش آن مربوط به استان اصفهان را به شرایط فعلی سوق داده است و دولت یازدهم با تصمیم های مکرر از سوی وزارتخانه های نیرو و کشاورزی، انجام هر گونه اصلاحی را بسیار پرهزینه کرده است. یکی از طرح هایی که همواره بحث برانگیز بوده و هست طرحی تحت عنوان "طرح آبرسانی بن- بروجن" با هدف تامین آب شرب و صنعت شهرها و روستاهای استان چهارمحال و بختیاری در سال ۱۳۹۰ مصوب و در دولت یازدهم مراحل اجرایی آن شروع گردید. با توجه به اخطارهای قبلی به وزارت نیرو مبنی بر بازبینی این طرح (وزارت نیرو با اتخاذ سیاست یک بام و دوهوا، دو طرح اصلی تامین و توزیع آب شرب استان اصفهان را به درخواست سایرین مورد بازبینی و تقریبا یکی را از دستور کار (طرح بهشت آباد) خارج نموده است که در زمان دیگر به آن پرداخته خواهد شد و تبعات ناشی از این بی توجهی مستقیما بعهده آن وزارتخانه خواهد بود) از این موضوع سرباز زد و این شرایط را رقم زد.

جناب آقای دکتر روحانی

به هر دلیل از دوران صفویه تاکنون تمام تلاش ها برای تامین آب فلات مرکزی از حوضه پرآب کارون بوده است و این در حالی است که با اجرای طرح بن- بروجن آب از حوضه کم آب زاینده رود به حوضه پرآب کارون منتقل می شود. دهمین جلسه شورایعالی آب علی رغم تقسیم بندی ناعادلانه آب بین استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری با توجه به جمعیت و وسعت، مقرر شد سهم استان چهارمحال و بختیاری از زاینده رود با اجرای مجموع دو طرح کوهرنگ ۳ و بهشت آباد مقدار ۲۳۷ میلیون مترمکعب در سال اختصاص یابد. که بنابر ادعای خود وزارت نیرو برداشت آب توسط آن استان از این رودخانه در شرایط فعلی حدود ۲۴۰ مترمکعب است. این در حالیست کوهرنگ ۳ و بهشت آباد نیز اجرا نشده است. حال با اجرای طرح بن -بروجن این بارگذاری بر خلاف مصوبات شورایعالی آب بوده و علاوه بر آن بنابر دلایل زیر لازم است این طرح مورد بازبینی مجدد قرار گرفته و نتیجه این بازبینی ملاک اجرای این طرح باشد:

۱ بارگذاری خارج از مصوبات شورایعالی آب

۲- لزوم بازنگری سرانه پیشنهادی طرح براساس سرانه های بخشنامه اصلاح الگوی مصرف

۳- نادیده گرفتن منابع آب موجود از قبیل آقبلاغ، سبزکوه، باباحیدر، بهشت آباد و ... در داخل منطقه مصرف

۴- نادیده گرفتن منابع آب زیرزمینی

۵- نادیده گرفتن قانون اجرای طرح های انتقال آب بین حوضه ای فقط برای مصارف شرب

۶- نادیده گرفتن امکان تامین نیاز صنعت از پساب

۷- مقایسه مبهم و نادرست گزینه های ممکن برای تامین آب و حذف گزینه های تامین آب به روش ثقلی

خواهشمند است دستور فرمایید ضمن توقف عملیات اجرایی، بازبینی این طرح در دستور کار وزارت نیرو قرار گیرد و برای اجرای دو طرح کوهرنگ سوم و طرح بهشت آباد دولت به طوری جدی وارد عمل گردد.

مجمع نمایندگان استان اصفهان

طرح غیرقانونی طرح غیرقانونی
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار