گام‌هایی برای پویایی گالری‌های اصفهان

با حضور فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مختلف و متنوع برپایی نمایشگاه دیگر تنها برای دیدن اثر هنری در نزد مردم و مخاطبان اثر هنری، اهمیت خود را ازدست‌داده و یا حداقل کم‌رنگ شده است. به عبارتی گالری دارها نتوانستند به‌خوبی از فضای مجازی برای بالا بردن سطح و تعداد مخاطب خود استفاده کنند. فهم ناقص آنها از گالری داری حرفه‌ای باعث شد تا با امکان‌های دیداری دیگر اثر هنری، بسیاری از آنها قافیه را ببازند.

سعید آقایی - اصفهان امروز : با حضور فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مختلف و متنوع برپایی نمایشگاه دیگر تنها برای دیدن اثر هنری در نزد مردم و مخاطبان اثر هنری، اهمیت خود را ازدست‌داده و یا حداقل کم‌رنگ شده است. به عبارتی گالری دارها نتوانستند به‌خوبی از فضای مجازی برای بالا بردن سطح و تعداد مخاطب خود استفاده کنند. فهم ناقص آنها از گالری داری حرفه‌ای باعث شد تا با امکان‌های دیداری دیگر اثر هنری، بسیاری از آنها قافیه را ببازند.

البته تکثر نمایشگاهی در اصفهان نسبت به برخی شهرها بد نیست ولی نسبت به پتانسیل‌های موجود در شهر بسیار پایین‌تر از حد مطلوب است. در یک نگاه، امروزه بسیاری از گالری گردها، هنرمندان و یا مخاطبان حرفه‌ای هنر نیز از نمایشگاه‌های هنری دیدن نمی‌کنند و این بیماری است که تقریبا در تمام سال می‌توان آن را در جان گالری‌های اصفهان دید. اصفهان به معنای فرهنگی آن و با توجه به تاریخ خود به گالری‌های حرفه‌ای نیاز دارد تا ادامه خط هنری خود را در این عصر نیز نشان بدهد و بتواند به‌عنوان ویترین هنر معاصر و مدرن اصفهان محسوب شود. نباید فکر کرد که اینجا تنها یک شهر صنعتی و یا شهری خدماتی است. همه از متولیان، گالری دارها، هنرمندان و مخاطبان باید جایگاه شهر اصفهان را درک کنند و کارهایشان را با توجه به این شهر و عنوان‌های فرهنگی که در طول تاریخ بر دوش کشیده انجام دهند و بگذارند تا کارشان زیبنده نصف جهان باشد. گالری گردان و گالری گردی را نمی‌توان در یک دسته قرار داد و با یک حکم عمومی درباره آنها صحبت کرد. گالری گردی در اصفهان البته شاخصه‌های یک گالری گردی در هر شهر دیگری را دارد و هم متأثر از فرهنگ و نگاه اصفهان و اصفهانی است. اصفهان گالری خصوصی، موزه هنرهای معاصر و گالری دولتی را در خود جا داده است و ظرفیت نمایش آثار را در فضاهای مختلف دارد. همچنین شهر هنرمندان مختلف دارد و از سویی می‌تواند پذیرای هنرمندان استان‌ها و مناطق دیگر کشور باشد. در اینجا خوب است نکاتی را درباره علل این وضعیت و طبقه‌بندی گالری گردها یادآور شویم.

گالری‌ها در چشم متولیان فرهنگ و هنر

متولیان فرهنگ و هنر باید بهای بیشتری به آثار هنری ازجمله تولیدات تجسمی، نمایشگاه‌های هنری و گالری‌ها بدهند. مسئولان مستقیم حوزه فرهنگ و هنر اصفهان از چند گالری بازدید کرده‌اند؟ و چه اطلاعاتی از گالری‌ها دارند؟ مسئله خرید آثار جدی گرفته شود و جشنواره‌های با موضوعات اجتماعی- شهری و مورد لمس و حس مردمان برگزار شود. آنها باید بخشی از تبلیغات شهری را در صورت‌ها و گونه‌های مختلف، به تبلیغات درباره نمایشگاه‌ها و هنرمندان فعال اختصاص بدهند.

لزوم تشکل صنفی برای گالری‌ها

گالری دارها باید به سمت ایفای نقش حرفه‌ای خود، یعنی تعیین بستر اقتصادی-آموزشی در گالری همراه با نمایش آثار بروند. نمایش آثار همراه با جلسه نقد و بررسی، پرسش و پاسخ با هنرمند و ورک شاپ باشد؛ و برای هر کدام از این موارد تبلیغات لازم انجام گیرد. گالری ها با هم در ارتباط باشند. چرا شهری مانند اصفهان دارای یک تشکل صنفی منظم درباره گالری‌های هنری نیست؟ از سویی گالری حضورشان را در فضاهای مجازی مختلف، جدی بگیرند. در پایان سال کتاب گالری شامل آثار برگزیده و معرفی کوتاه هنرمندان منتشر شود.

رابطه کلاس‌های درس و گالری‌ها

معلمان و استادان رشته‌های هنری مختلف، بخشی از کلاس‌های خودشان را به‌صورت مرتب و منظم در گالری‌ها برگزار کنند و اجازه بدهند تا هنرجو و دانشجوی هنر هم کار را ببیند هم نقد کند و هم در ارتباط با هنرمند از هویت نمایشگاهی مطلع شود. این امر، نیازمند یک نگاه هنری و یک دید در سطح فرهنگ اصفهان دارد. از سویی مسئولان آموزش و پرورش، اردوهای گالری گردی را در کارهای خود برای رشته‌های غیر هنری و دانش آموزان به‌طور عموم قرار بدهند.

جای خالی خبرنگاران

خبرنگاران و رسانه‌های اصفهان، گالری‌ها و اتفاقات هنری آن را جدی فرض کنند و از اشاره‌ای کوتاه و گذرا به گزارش‌ها و گفتگوهای جدی روی بیاورند. برپایی یک گالری از چند زاویه برای اهالی رسانه مهم است. ازآن‌جهت که خود یک پدیده اجتماعی هنری است همچنین به خاطر روند ساخت اثر و حضور توانمندی یک هنرمند به‌عنوان نیروی انسانی و فرهنگی قابل تامل است. ای‌کاش حداقل برای نمایشگاه‌های درجه‌یک و هنرمندان خوب شهر در آستانه هر نمایشگاهی، یک نشست تخصصی برگزار می‌کردند.

جدی بودن یا نبودن هنرمند

هنرمندان، خود نمایشگاه‌هایشان را جدی بگیرند و آن را تنها بستری برای نمایش کارهایشان ندانند و از آن هم برای انتقال تجربیات خودشان استفاده کنند و هم فرصتی برای شنیدن حرف‌های عموم مردم و هنرمندان دیگر بدانند. با برپایی هر نمایشگاهی، فرصتی تازه به وجود می‌آید فرصتی که می‌تواند برای تاریخ معاصر هنر این شهر مهم باشد فرصتی که نباید آن را تنها از یک زاویه دید و با یک روایت خواند.

گالری گردان حرفه‌ای

مخاطبان نمایشگاه‌های هنری در دسته‌ای با عنوان گالری گردان حرفه‌ای، نخستین دسته از بازدیدکنندگان گالری هستند که شامل هنرمندان، دانشجویان هنر و مجموعه‌داران و مشتریان حرفه‌ای آثار هنری می‌شوند. هنرمندان به جهت آشنایی با کارها و ایده‌های تازه، بکر و آشنایی با آثار جدید دوستان خود به گالری می‌روند برخی از هنرمندان کارها را دیده‌اند و برایشان، چیدمان هنرمند صاحب نمایشگاه اهمیت دارد و یا شنیدن حرف‌ها و نقدهای دیگر هنرمندان برایشان مهم است. از سویی برای هنرمندان گالری‌ها و به‌خصوص مراسم گشایش آنها یک نوع وعده دیدار نیز محسوب می‌شود. دانشجویان هنر نیز در راستای نگاه هنرمندان و استادان خود و به همان دلایل دوست دارند از گالری‌ها بازدید کنند. آنها جسارت در پرسشگری از آثار را در گالری‌ها تمرین می‌کنند و این خود می‌تواند مشق نقدی برای آنها به حساب آید. مجموعه‌داران و مشتریان حرفه‌ای آثار هنری نیز با هماهنگی گالری دارها از آثار بازدید می‌کنند تا بتوانند مجموعه خود را کامل کنند و چرخه اقتصاد هنر را به جلو ببرند. این مجموعه، بهترین و اصلی‌ترین مخاطبان گالری‌ها و در واقع گالری گردان حرفه‌ای محسوب می‌شوند. هر وقت تعداد این بخش در یک نمایشگاه کم و یا صفر بشود نمایشگاه و یا گالری دیگر دارای اعتبار هنری و حرفه‌ای نخواهد بود.

مشتاقان مستمر

مخاطبان مستمری که حرفه آنها و منافع مادی آنها به گالری و هنر گره نخورده است، این دسته از گالری گردان‌ها با شوق‌وذوق و برای برقراری ارتباط بهتر با یک اثر انسانی، مداوم سراغ گالری‌ها می‌روند و مشتاقانه به‌عنوان یک مخاطب کارها را دنبال می‌کنند. مخاطبان مستمر می‌تواند در جامعه، نقش مؤثری در تبلیغ چهره به چهره نمایشگاه و گالری داشته باشد.

مخاطبان فصلی و پیوندهای اجتماعی

مخاطبان فصلی که بیشتر دوستان و آشنایان هنرمند محسوب می‌شوند. این‌ها به هر گالری نمی‌روند و شاید در سال هم یک‌بار به گالری نروند ولی برای دوستشان در یک هفته دو یا چندبار هم از یک نمایشگاه بازدید کنند. حضور مخاطبان فصلی برای تشویق و ایجاد انگیزه به‌خصوص برای هنرمندان جوان بسیار خوب است. همچنین وجود آنها حکایت از پیوندهای اجتماعی و جایگاه فرد در بیرون از دایره هنر دارد.

گردشگری گالری‌ها

گردشگران داخلی و خارجی را نیز می‌توان در گروهی جداگانه بررسی کرد. حضور گردشگر در یک نمایشگاه هنری یک توفیق و فرصت برای هنرمند و گالری محسوب می‌شود، فرصتی که گالری داران اصفهانی هرگز به دنبال آن نیستند. گردشگران خارجی با توجه به موقعیت گالری کوثر از نمایشگاه‌های این مجموعه بازدید می‌کنند و این فرصت خاص را باید گالری کوثر قدر بداند و بیشتر و بهتر از آن استفاده کند. گالری‌ها می‌توانند به‌عنوان یک جاذبه گردشگری اصفهان مطرح باشند و در کنار دیگر جاذبه‌ها کار گردشگری فرهنگی را توسعه بدهند.

مخاطبان اتفاقی

مخاطبان اتفاقی، آخرین دسته از مخاطبان گالری‌ها هستند که بنا به‌اتفاق یا تفریح و سرگرمی، سر از گالری درآورده‌اند. هنرمند و گالری دار می‌تواند از حضور این مخاطبان استفاده کند و با تعامل بهتر و بیشتر، آنها را به یک مخاطبان مستمر تبدیل کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار