سال‌های کبیسه

مجموعه شعر «سال‌های کبیسه» نوشته الهام مهرانفر منتشر شد. مهرانفر، متولد سال 1367 و دانش‌آموخته رشته ادبیات است و از سن 22 سالگی، کار سرودن شعر را آغاز کرده است. وی در سال‌های اخیر با مجلاتی مانند «شبکه آفتاب» و «برای فردا» هم همکاری کرده است.

اصفهان امروز- پژمان نظرزاد:

مجموعه شعر «سال‌های کبیسه» نوشته الهام مهرانفر منتشر شد. مهرانفر، متولد سال 1367 و دانش‌آموخته رشته ادبیات است و از سن 22 سالگی، کار سرودن شعر را آغاز کرده است. وی در سال‌های اخیر با مجلاتی مانند «شبکه آفتاب» و «برای فردا» هم همکاری کرده است. این مجموعه شعر، شامل 34 شعر است که بنا به گفته شاعر تحت تأثیر کتاب‌های مقدس، اسطوره‌های جهان و شاعران معاصر ایرانی، خصوصاً شاعران پیرو سبک شعر دیگر سروده شده است.

«از یاد ببر هجوم مرغان ابابیل را/ که ماهیان مرده/ راه دریا را نشانمان دادند.»

در شعر فوق که مطلع یکی از شعرهای این مجموعه است، آشکارا می‌توان ادعای شاعر بر تأثیرپذیری از متون اساطیری و کتاب‌های مقدس را تائید کرد. شعری که در آن، رابطه تصویرها به وحدت معنایی مدرن ختم می‌شود، اما درعین‌حال بازگشتی که می‌توان آن را عاطفی و حسرت‌بار دانست، به گذشته‌ای است که در دالان‌های تاریخ گم‌شده است. مهرانفر در ادامه همین شعر می‌گوید:

«نقره‌ای‌تر از آب/ از فلس‌های تو می‌آیم/ گذشته از رواق مد و معبر تورهای پیچاپیچ/ تا دوباره بخوانی‌ام با نجابت لهجه‌های مرجانی.»

می‌توان تعریف برتون از تصویر را در اینجا و در ادامه بحث تصویر به‌وضوح دید. «از رودررو قرار گرفتن دو امر مثل دو کلمه، دو جمله یا دو حالت، هرگاه امر سومی حادث شود، آن را تصویر می‌نامیم.» در این بخش، می‌توان از میان آب نقره‌ای، فلس‌ها و معبر تورهای پیچاپیچ، امر سومی را دید که همان، بازخوانی شاعر توسط شخصی غایب است که این شعر خطاب به او است. دوباره خواندنی که شاعر آرزو می‌کند با نجابت لهجه‌های مرجانی حادث شود. حادث شدن امری که خارق امر انسانی است و فضای انتزاعی در شعر می‌سازد. شبیه به این تجربه شعری از مایاکوفسکی که البته بدون قصدی برای قیاس در اینجا آورده می‌شود:

«آتش‌نشان‌ها/ درنگ!/ تو را به چکمه‌هایتان/ تو را به برق کلاهتان/ قلب مشتعلم را/ با ملایمت/ خاموش‌کنید.»

تجربه شعرهای مهرانفر که براساس تاریخی که در زیر هر شعر وجود دارد، طی چند سال سروده شده، یکدستی و حرکت قابل قبولی دارد. ریتم و فضای سورئال اشعار در همه موارد رعایت شده و به نظر با مرارت و وسواس شاعر در انتخاب کلمات، می‌توان درمجموع به اشعار نمره قبولی داد.

ذهنیات شاعر و تصرف او در طبیعت و انسان و رابطه این دو باهم، تبدیل به امر سومی می‌شود که با زمینه‌های عاطفی پنهان و آشکارش، «گره عاطفی و عقلانی در یک‌لحظه از زمان» را به‌خوبی برای مخاطب می‌سازد و جوهر تصویری شعر او را نزد مخاطب آشکار می‌کند.

در انتهای این متن کوتاه، می‌توان مجموعه شعر مهرانفر را توصیه کرد و جهان شعری او را که بسیار فراتر از سانتی‫مانتالیسم مبتذل این روزهای شعر تجاری و بی‌مصرف کشور است، ستود. مجموعه شعر مهرانفر توسط انتشارات کنکاش منتشرشده و در کتاب‌فروشی‌های شهر اصفهان در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

با قسمت کوتاه شعری از همین مجموعه، متن را به پایان می‌برم:

«فصل‌ها از گیسوان من می‌گذرند و شب از نگاه تو/ با ارابه‌های نور به تشییع ستاره بیا/ در عزای کشتزار دانه‌های جوان...»

پژوهشگر هنر
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار