برای ساخت پروژه‌ «تئاتر شهر اصفهان» نباید منتظر اعتبارات ملی باشیم

کلنگ پروژه «تئاتر بزرگ شهر اصفهان» سال ۸۸ به زمین خورده و همچنان در غبار فراموشی به سر می‌برد اما متأسفانه تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

کلنگ پروژه «تئاتر بزرگ شهر اصفهان» سال ۸۸ به زمین خورده و همچنان در غبار فراموشی به سر می‌برد اما متأسفانه تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

به گزارش ایمنا، بعضی از پروژه‌های اصفهان با ورود مسئولان عالی رتبه کشوری با هیأت همراه کلنگ می‌خورد تا بلکه یک پروژه فرهنگی افتتاح و به سرانجام برسد و این در حالی است که همین پروژه‌ها در فاصله کوتاه متوقف می‌شوند.

یکی از همان پروژه‌ها تئاتر بزرگ شهر اصفهان واقع در شهرک شهید کشوری است؛ پروژه‌ای که قرار بود معضل کمبود سالن برای تئاتر اصفهان را برطرف و یک خیز بلند برای ادامه و روشن ماندن چراغ تئاتر اصفهان باشد .

البته این پروژه قرار بود تنها به سالن تئاتر بسنده نشود و یک مجموعه بزرگ فرهنگی باشد اما در حال حاضر فقط در محل پروژه، قطعه زمینی بایر را می توان مشاهده کرد.

تاکنون خبرهای ضد و نقیضی درباره آغاز عملیات ساخت این پروژه به گوش رسیده است، از این رو در صدد برآمدیم گفتگویی را با «حجت الاسلام و المسلمین حبیب ارزانی- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان» انجام و از سرانجام این پروژه با خبر شویم.

مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید:

در رسانه ها چندین بار خبرکلنگ زنی احداث پروژه ت ئاتر بزرگ شهر اصفهان را شنیده ایم اما هنوز اتفاقی نیفتاده است، دلیل آن چیست؟

پروژه تئاتر بزرگ شهر یک پروژه ملی است که قرار است در محل شهرک شهید کشوری اصفهان ساخته شود، اما دولت اعتباری ندارد تا در این حوزه هزینه کند.

از سال ۸۸ تاکنون این پروژه چندین بار توسط وزرای مختلف کلنگ زنی شده اما اقدامی برای ساخت آن انجام نشده چون یک پروژه ملی است!

پروژه ملی چه تفاوتی با پروژه های استانی دارد؟

در پروژه های ملی معقول این است که بررسی می شود که کدام پروژه نیمه تمام است که باید تکمیل شود، طبیعتاً دولت به سراغ اتمام پروژه های نیمه تمام می رود تا هر چه سریعتر به بهره برداری برسند و صد البته پروژه تئاتر بزرگ شهر تازه اول راه است و به طور طبیعی سراغ آن نمی آیند.

اگر منتظر باشیم این پروژه با اعتبارات ملی ساخته شود، معتقدم تا ۱۰ سال آینده هم به بهره برداری نخواهد رسید.

چه راهکاری برای رفع این مشکل در نظر دارید؟

ما یک پیشنهاد بسیار خوبی ارایه کرده ایم و آن اینکه وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی از پروژه بازدید و به شهرداری یا بخش خصوصی اعلام کردند که ما حاضر هستیم زمین پروژه تئاتر بزرگ شهر به مساحت ۲۵ هزار مترمربع که ارزش آن ۵۰ میلیارد تومان است را به صورت رایگان در اختیار سرمایه گذار قرار دهیم به شرط آنکه تغییر کاربری صورت نگیرد و سرمایه گذار این مجموعه را بسازد و از درآمد و سوددهی آن هم بهره مند شود.

اینکه پروژه را فولاد مبارکه، شهرداری یا بخش خصوصی بسازد برای ما فرقی ندارد مهم این است که تغییر کاربری در زمین آن انجام نشود.

البته شاید هنوز در این راستا شفاف سازی های درستی انجام نشده که هنوز استقبالی برای ساخت پروژه تئاتر بزرگ شهر نشده است.

قطعاًً وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با این دیدگاه موافق هستند چون برون سپاری از مباحث کلان نظام و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

در حال حاضر وضعیت اجرای تئاتر در شهر اصفهان را چگونه ارزیابی می کنید؟

اصفهان بعد از تهران در زمینه تولید و اجرای تئاتر رتبه دوم کشور را دارد، این شهر از نظر سرانه تعداد مراکز، در وضعیت خوبی قرار ندارد.

وی با بیان اینکه در اصفهان طی سه ماه اول ۹۶ حدود هزار نمایش داشتیم که در سال حدود ۴ هزار نمایش می‌شود و بی‌نظیر است، ادامه می دهد: در حال حاضر ۴ تماشاخانه فعال داریم و ۴ تماشاخانه دیگر در حال آماده‌سازی است.

در سه ماهه اول امسال هر روز یک تئاتر جدید در شهرمان تولید شده است به طوری که ما تقریباً هر شب یک تئاتر جدید داریم.

چه برنامه ای برای افزایش ظرفیت تئاتر شهر دارید؟

امروزه متأسفانه پر کردن اوقات فراغت فقط در فصل تابستان مطرح می شود در حالی که اوقات فراغت در سایر فصل های سال هم برای دانش آموزان وجود دارد، از این رو چند کار هنری را با استانداردهای خاص در ۱۰ مدرسه اجرا خواهیم کرد تا در صورت موفقیت به سایر مدارس تسری یابد، قطعاً این فعالیت ها در ارتقای سطح فرهنگی استان مؤثر خواهد بود.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در حال آماده سازی طرحی برای استفاده از ظرفیت مدارس جهت تمرین تئاتر و تجهیز پلاتوها است.

ما پیشنهادی در قالب تفاهم نامه به آموزش و پرورش ارایه خواهیم کرد که بعد از ظهرها از سالن های چند منظوره ای که غالباً در مدارس وجود دارد، استفاده کنیم؛ البته طرح آن در حال آماده سازی است.

با توجه به اینکه تئاتر درآمدی ندارد، مدلی تعریف خواهیم کرد تا مدرسه از این بابت هزینه ای دریافت نکند و در مقابل ارشاد برای دانش آموزان مدرسه مربوطه اجرای تئاتر داشته باشد تا دانش آموزان با تئاتر آشنا و مقوله های آموزشی بیشتر در مدارس مطرح شود.

در صورتی که کارشناسان، طراحی آن را تمام کنند، نیمه دوم سال در ۱۰ مدرسه آموزش و پرورش اصفهان اجرا خواهد شد، البته فراخوان آن را اعلام می کنیم و پس از اعلام آمادگی مدارس علاقمند، از مدرسه بازدید می کنیم تا ببینیم مدرسه مورد نظر پلاتوی لازم را دارد یاخیر؛ وقتی به نتیجه رسیدیم تجهیز سالن را اداره ارشاد انجام خواهد داد.

ما اسم این مدارس را مراکز فهم استان (فرهنگ و هنر مدرسه) نامگذاری خواهیم کرد تا پس از شکل گیری، دانش آموزان مدرسه در اوقات فراغت از این امکانات در زمینه تئاتر استفاده کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار