جشنواره فجر در اصفهان؛ یک تجربه ناموفق دیگر

جشنواره فیلم فجر امسال دقیقه نود به اصفهان رسید، بدون تبلیغات و با اکران تعدادی از ضعیف‌ترین فیلم‌های جشنواره. چیزی که جز رکود و خلوتی جلوی سالن های سینماهادستاورد دیگری به بار نیاورد.

جشنواره فجر در اصفهان؛ یک تجربه ناموفق دیگر

اصفهان امروز: جشنواره فجر امسال برای دهمین‌بار به اصفهان آمد. چه آمدنی. بدهی سال گذشته اصفهان به تهیه‌کنندگان جشنواره تا همین چند ماه پیش هم در رسانه‌های تهران انعکاس داشت و مانعی شد بر برگزاری جشنواره امسال، تا بدهی صاف نمی‌شد، هیچ فیلمی نمی‌توانستیم بیاوریم اصفهان، به‌جز هشت فیلم ناقابل. تا این‌که پس از کلی کش‌وقوس، بدهی پرداخت شد و در وقت اضافه، هشت فیلم دیگر به جشنواره اصفهان اضافه شد، بازهم البته تعداد فیلم‌های جشنواره هشت‌ فیلم کمتر از جشنواره سال گذشته اصفهان بود و طبیعتا استقبال کمتر. چیزی که از سوت‌وکوری فضای اطراف سینما ساحل می‌شد فهمید، در برابر شلوغی سی‌وسه‌پل به خاطر باز شدن آب زاینده‌رود.

سمیه که چندتایی از فیلم‌های جشنواره را دیده، معتقد است برخلاف پارسال که استقبال از جشنواره در اصفهان خوب بود و بااینکه یک سال گذشته، استقبال از سینما در اصفهان چندین برابر سال‌های قبل رشد داشته، استقبال از فیلم‌های جشنواره امسال در اصفهان اصلا خوب نبود. او دلیل این اتفاق را این‌گونه توضیح می‌دهد: «برگزاری جشنواره بیشتر شبیه رفع تکلیف بود، دلیلش هم این است که مدیران اصفهانی نمی‌توانند کار تیمی و مشترک انجام دهند و بهره بردن شهروندان از جشنواره خیلی برایشان مهم نیست.»

او دلایل دیگری هم برای این اتفاق برمی‌شمرد: «به‌جز بنر سردر سینما هیچ تبلیغی در شهر نیست. انتخاب فیلم‌ها هم به‌گونه‌ای است که انگار این فیلم‌ها برای نمایش در شهرستان‌ها دست‌چین شدند، چیزی که تمایل تماشاچی را برای رفتن به جشنواره کم می‌کند.»

فاطمه هم قیمت بالای بلیت‌ها و اکران تنها چند فیلم خوب در اصفهان را از ضعف‌های جشنواره می‌داند. حسام اما می‌گوید که اگر فیلم خوب باشد، حاضر است تا 20 هزار تومان هم برایش هزینه کند. اتفاقی که ازنظر او نیفتاده: «سال‌های قبل که جشنواره در اصفهان دیرتر از تهران شروع می‌شد، فیلم‌های خوب در جشنواره تهران مشخص می‌شد و نزدیک پایان جشنواره تهران به اصفهان می‌رسید، اما امسال تعدادی از فیلم‌های بخش چشم‌انداز جشنواره را همزمان با تهران در اصفهان اکران می‌کنند که فیلم‌های خوبی در میان آن‌ها نیست و فقط «خوب، بد، جلف» و «ماجرای نیمروز» آثار خوب جشنواره هستند و همین باعث استقبال کم مردم شده است.»

مسئله دیگر این است که در اصفهان هم مثل تهران بازیگرها و عوامل فیلم‌ها و خبرنگارها نمی‌آیند که باعث شلوغی شود. حسام به دلیل این‌که پیگیر بوده، از طریق تلگرام و اینستاگرام از برگزاری جشنواره باخبر شده و تبلیغات شهری و تلویزیونی برای آن ندیده است.

مشکل دیگر جشنواره امسال، نوع فروش بلیت‌ها است. حسام می‌گوید: «پیش‌فروش سینماتیکت بهتر بود، اما امسال فروش اینترنتی هم مشکل داشت و باید بسته‌ای بلیت هشت فیلم را می‌خریدیم که من دو تا از فیلم‌ها را که بلیتش را خریده بودم، نتوانستم ببینم، مشکل دیگر این است که بسته بلیت را کامل به ما نمی‌دهند و باید هرروز بلیت‫ فیلم‌هایی را که دوست نداریم، نزدیک زمان اکران فیلم از گیشه بگیریم و زیر قیمت به دیگران بفروشیم، اگر خریدار پیدا کنیم.»

مشکل دیگر برگزاری جشنواره در اصفهان این است که مردم خیلی از برنامه اکران سینماها باخبر نمی‌شوند و بیشتر به دنبال تماشای فیلم‌های کمدی هستند. این موضوع وقتی پررنگ‌تر می‌شود که یک زن و مرد جوان در لابی سینما ساحل به ما می‌گویند که بار اول است اتفاقی برای دیدن فیلم‌های جشنواره به سینما می‌آیند. آن‌ها نمی‌دانستم جشنواره دارد برگزار می‌شود و فیلم‌ها چطور است و چند تا فیلم اکران می‌شود و موضوع فیلم‌ها چیست و فقط برای استفاده از بلیت رایگانی که داشتند، به سینما آمده‌اند.

آرزو اما وضع بهتری از آن‌ها دارد. او بار اول است برای دیدن فیلم‌های جشنواره می‌آید. آرزو از طریق تلگرام و بنر سینما از برگزاری جشنواره باخبر شده و شنیده تعدادی از فیلم‌ها خوب است، اما به دلیل ضعف اطلاع‌رسانی در اصفهان نمی‌داند چه فیلمی قرار است ببیند و فیلم‌ها خوب هستند یا نه. آرزو می‌گوید: «از خلوتی سینما هم تعجب کردم، شاید به خاطر قیمت بالای بلیت جشنواره باشد. با این قیمت بلیت، چند تا فیلم می‌توانیم ببینیم؟ سینما قدس که فیلم‌های رایج در آن‌ها اکران می‌شد، پر بود، اما به دلیل این‌که در سینماهای دیگر، فیلم خوب نبود، به جشنواره آمدم.»

مریم، نظری متفاوت دارد. او معتقد است فیلم‌های خوبی برای جشنواره اصفهان انتخاب‌شده است. او که یکی دو سال است فیلم‌های جشنواره را دنبال می‌کند، «یک روز به‌خصوص» و «یادم تو را فراموش» را دیده و دوست داشته. مریم می‌گوید: «جشنواره امسال بد نبود، ولی اصفهانی‌ها خیلی کم آمدند، چون فرهنگ جشنواره رفتن در اصفهان جا نیفتاده و جشنواره هم هرسال برگزار نمی‌شود.» تبلیغات شهری هم برای جشنواره نبوده و او اتفاقی بنر سینما را دیده و متوجه برگزاری جشنواره در اصفهان شده است. ازنظر مریم قیمت بلیت هم بالا است و شاید اگر ارزان‌تر بود، جمعیت بیشتری به جشنواره می‌آمد.

سعید که یک فیلم‫بین حرفه‌ای است از ضعف برگزاری جشنواره در اصفهان گله می‌کند، ازنظر تعداد روزهای برگزاری و تعداد فیلم‌ها. او می‌گوید: «تنها فیلم نسبتا خوبی که در جشنواره دیدم، «اسرافیل» بود و فیلم‌های خوب پرویز پرستویی، حامد بهداد و نوید محمدزاده به اصفهان نیامده بود.» ازنظر سعید درباره برگزاری جشنواره هم در اینترنت و داخل شهر تبلیغ نشده بود. بلیت‌ها را هم نمی‌شد از قبل خرید، برای همین خیلی از فیلم‫بین‫های اصفهان برخلاف پارسال، امسال به جشنواره را نیامدند.

البته گیر آوردن بلیت هم کاری نداشت، چون به قول سعید در اصفهان زیاد از جشنواره استقبال نمی‌شود: «مشکل این است که اکثر فیلم‌های جذاب هم بعد از جشنواره و در اکران عمومی، سانسور می‌شود. قیمت بلیت همه سینماهای تهران، 10 هزار تومان و قیمت بلیت‌های اصفهان 6 هزار تومان است، برای همین کسی زیر بار خرید بلیت 10 هزارتومانی جشنواره نمی‌رود.»

سعید به شیوه سئانس‫بندی فیلم‌ها هم انتقاد می‌کند: «پارسال در سئانس‌های مختلف یک روز یک سینما، فیلم‌های مختلفی اکران می‌شد، اما امسال یک فیلم یک روز چند سئانس در یک سینما اکران می‌شود که جذابیت جشنواره‌ای ندارد.»

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار