آغاز دوران جديد در شهردارى اصفهان

وزیر کشور سرانجام پای حکم قدرت‌الله نوروزی، شهردار منتخب دوره پنجم شورای اسلامی شهر اصفهان را امضا کرد تا این حقوق‌دان به‌صورت رسمی شهردار این شهر لقب بگیرد.

سعید ابوالقاسمی- اصفهان امروز : وزیر کشور سرانجام پای حکم قدرت‌الله نوروزی، شهردار منتخب دوره پنجم شورای اسلامی شهر اصفهان را امضا کرد تا این حقوق‌دان به‌صورت رسمی شهردار این شهر لقب بگیرد. این خبر را عصر دیروز پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری اصفهان اعلام کرد. قدرت الله نوروزی روز چهارم شهریور امسال در نخستین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان به‌اتفاق آرا (13 رأی) به‌عنوان شهردار اصفهان انتخاب‌شده بود. او عضو هیئت‌علمی و مدیر گروه حقوق دانشگاه اصفهان و وکیل دادگستری است که در دوره دولت اصلاحات نیز فرماندار اصفهان بود. نوروزی همچنین در انتخابات اخیر شوراهای اسلامی شهر اصفهان ریاست ستاد انتخاباتی لیست امید (اصلاح‌طلبان حامی دولت) شهر اصفهان برای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا را بر عهده داشت. حکم شهردار جدید اصفهان در حالی امضا شد که انتقادات بسیاری از سوی اعضای شورای اسلامی شهر و نمایندگان استان در مجلس متوجه وزارت کشور شده بود. در مقابل، وزارت کشور نیز اعلام کرده بود دلیل تأخیر در ابلاغ حکم شهردار اصفهان، زمان‌بر بودن استعلام از مراجع نظارتی برای تائید صلاحیت اجرایی شهردار منتخب بوده است. بااین‌حال، شنیده‌ها حاکی است مراجع نظارتی پاسخ استعلام‌های انجام‌شده را در روز پنجم مهرماه به وزارت کشور اعلام کرده بودند. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان یکی از افرادی بود که نسبت به بی‌توجهی وزیر کشور به ابلاغ حکم شهردار اصفهان انتقاد کرده بود. فتح‌الله معین به ایرنا گفته بود که تأخیر در صدور حکم شهردار جدید، لطماتی را به امور شهری کلان‌شهر اصفهان وارد می‌کند و به همین دلیل رسیدگی به این موضوع از سوی وزارت کشور و دولت، مطالبه عمومی مردم این کلان‌شهر است. این موضوع حتی خود نوروزی را نیز به واکنش واداشت. او در دیدار با فرماندهان دفاع مقدس، ایثارگران و جانبازان گفت که تأخیر در ابلاغ حکم شهردار اصفهان این شهر را به عقب می‌راند: «هر روزی که در ابلاغ حکم شهردار اصفهان تأخیر به وجود آید این شهر یک ماه عقب رانده می‌شود و من به عنوان شهردار منتخب واقعاً نمی‌دانم امروز در شهرداری اصفهان چه وضعیتی وجود دارد و چگونه 60 میلیارد تومان حقوق کارمندان شهرداری در پایان ماه تأمین خواهد شد.»
آغاز رایزنی‌ها برای اداره شهر
قدرت‌الله نوروزی 39 روز برای دریافت حکم از وزارت کشور منتظر ماند تا سرانجام این حکم امضا شود. با این وجود، پیش از امضای حکم، او فعالیت خود را آغاز کرده بود و برای اداره بهتر شهر، جلسات هم‌اندیشی و مشورتی بسیاری را با اقشار مختلف مردم برگزار کرد. نوروزی در این مدت با فعالان عرصه گردشگری، مهندسان، فرماندهان دفاع مقدس و ایثارگران، فعالان بانوان، نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد و کوشندگان محیط‌زیست، کارشناسان شهرداری و مدیران شهری و اقتصادی هامبورگ به عنوان شهر خواهرخوانده اصفهان دیدار و گفتگو کرد. او در دیدار با تعدادی از کارشناسان شهر گفته بود که فضاسازی غیرکارشناسی در تصمیماتش تأثیری ندارد: «شایسته‌سالاری یک سری مؤلفه‌هایی چون تجربه، دانش، تخصص، ترقی دارد که بنده این موارد را ملاک و معیار قرار خواهم داد.» نوروزی همچنین موضوع گردشگری را یکی از اولویت‌های کلیدی فعالیت خود در اصفهان خواند و تأکید کرد که می‌توان از اصفهان با عنوان پل اصلی ایران در ارتباط با جهان یادکرد: «در برنامه‌هایی که برای شهردار شدن اعلام کردم محورهای مهمی چون محیط‌زیست، حمل‌ونقل عمومی، توسعه مترو و از همه مهم‌تر گردشگری را بیان داشتم و اجرای آن را نیز پیگیری می‌کنم.» او تأکید کرد: «گردشگری اولویت اول من در اصفهان است اما باید برای اجرای آن ابتدا مسئله محیط‌زیست و حمل نقل را موردتوجه قرار داد.» او همچنین به موضوع محیط‌زیست هم پرداخت و از لزوم تشکیل اتاق فکر محیط‌زیست در اصفهان سخن گفت. شهردار اصفهان که در دیدار با نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیستی و جمعی از کوشندگان محیط زیستی شهر اصفهان صحبت می‌کرد، ادامه داد: «برای قدم برداشتن در تمامی زمینه‌های زیست‌محیطی مصمم هستم و معتقدم حل مسائل زیست‌محیطی پیش‌نیازی برای بسیاری از امور از جمله استفاده از توانمندی‌های اصفهان برای جذب گردشگران است.»
اداره اصفهان بر مبنای 7 محور اصلی
یکی از اصلی‌ترین و نخستین دیدارهای نوروزی به عنوان شهردار منتخب اصفهان، دیدار با فعالان بانوی این کلانشهر بود. او در این دیدار قول داد که عرصه بیشتری برای فعالیت بانوان فراهم کند. نوروزی تجربه، تعهد و تخصص را از مهم‌ترین شاخصه‌های شایسته‌سالاری برشمرد و گفت: در مدیریت شهری امروز نیازمند انسان‌های پاک دست هستیم. به گفته او، سوابق زنان در عرصه‌هایی که حضور داشته‌اند ممتاز بوده و باید عرصه برای فعالیت بیشتر بانوان هموار شود: «افراد شایسته‌ تنها از بین مردان انتخاب نمی‌شوند و زنان توانمند نیز در این بین حضور خواهند داشت.» شهردار اصفهان همچنین به اهمیت موضوعات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تفکر توسعه پایدار در اداره شهر اشاره کرد و یادآور شد: «تفکر سنتی مدیریت شهری را فقط در مدیریت فنی پروژه‌ها و پیشبرد آن می‌داند، درحالی‌که شهرهای امروز مدیریتی کلان نگر با تفکر توسعه همه‌جانبه و پایدار را برای شهرها می‌طلبد.» او همچنین پنجشنبه هفته گذشته در دیدار با فعالان گردشگری قول داد شرایطی فراهم آورد که شهرداری اصفهان تسهیل‌کننده فعالیت بخش خصوصی در حوزه گردشگری باشد. نوروزی البته به این موضوع هم اشاره کرد که شهردار اصفهان متولی موضوع گردشگری نیست اما تلاش خود را برای رونق این بخش به کار خواهد گرفت: «مدیریت شهری باید زمینه‌ساز و تسهیل‌کننده فعالیت بخش خصوصی در عرصه گردشگری باشد چراکه اگر شهرداری در این امور دخالت کند تنها عریض و طویل شده و از مأموریت اصلی خود بازخواهد ماند.» او همچنین تأکید کرد که برنامه‌های اداره شهر را بر مبنای هفت محور تنظیم کرده است: «نخستین محور برنامه‌های من گردشگری است و در این حوزه قوانینی را مطالعه کرده‌ام که می‌تواند در اداره شهر نیز کمک‌کننده باشد.» به گفته او، گردشگری دارای گستره وسیعی است که اگر رونق پیدا کند با ایجاد محیطی سالم و پرنشاط، می‌تواند باعث آبادانی شهر شود. با تمامی مباحث مطرح‌شده، نوروزی از امروز فعالیت خود را در شهر آغاز می‌کند. باید منتظر ماند و دید او چگونه می‌تواند اصفهان را از چالش‌های موجود رهایی دهد و شهری رو به توسعه بسازد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار