شهرداری تکلیفی برای صدرو پروانه ساخت زمین های قولنامه ای ندارد

مدیر امور حقوقی شهرداری اصفهان با بیان اینکه خرید املاک قولنامه ای مشکلاتی را در آینده برای خریدار به وجود می آورد،گفت: شهرداری تکلیفی برای صدرو پروانه ساخت زمین های قولنامه ای ندارد.

مدیر امور حقوقی شهرداری اصفهان با بیان اینکه خرید املاک قولنامه ای مشکلاتی را در آینده برای خریدار به وجود می آورد،گفت: شهرداری تکلیفی برای صدرو پروانه ساخت زمین های قولنامه ای ندارد.

به گزارش ایمنا، مسعود حیدری در برنامه تلویزیونی "اینجا اصفهان" اظهارکرد: امورحقوقی شهرداری اصفهان یکی از قسمت های مهم شهرداری محسوب می شود چرا که تمام حق و حقوق شهرداری و شهروندان را پیگیری می کند.

وی با اشاره به اینکه در امور حقوقی ۲ نوع پرونده بررسی می شود، گفت: یک نوع از پرونده ها مربوط به شکایت شهروندان است که در مراجع قضایی بررسی می شود و نوع دیگر پرونده ها نیز مربوط به شکایت شهرداری از شهروندان است.

مدیر امور حقوقی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه شهروندان دارای حق و حقوقی هستند اما در قبال شهرداری نیز وظایفی بر عهده دارند، گفت: از همین رو حق شهروندان آشنایی با حقوق خودشان است.

حیدری با بیان اینکه زمانی که شهروندان با حقوق خود آشنا می شوند در آنان نیز تکاپو و خلاقیت ایجاد می شود، تصریح کرد: در همین راستا در اداره امور حقوقی شهرداری اصفهان دایره تدوین و انتشار قوانین فعال و قوانین شهرداری که بیشتر مورد استفاده شهروندان است، منتشر شد.

وی با بیان اینکه شهروندان میتوانند با مطالعه این کتابها آگاهی خود را افزایش و با حقوق خود آشنا شوند، خاطرنشان کرد: علاقمندان می توانند کتاب های قوانین شهرداری را از کتاب فروشی ها و اداره امورحقوقی شهرداری اصفهان تهیه کنند.

مدیر امور حقوقی شهرداری اصفهان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه شهروندان باید برای ساخت و ساز خود به شهرداری مراجعه و پروانه ساخت کسب و مطابق شرایط فنی عمل کنند، گفت: متاسفانه برخی مواقع شهروندان برخلاف قوانین ساخت و ساز میکنند از همین رو پرونده های مالکان متخلف به کمیسیون ماده صد ارسال می شود.

حیدری گفت: زمانی که آراء مطرح می شود ممکن است مالکان متخلف اعتراض کنند در این راستا اعتراض آنان در دیوان عدالت اداری مطرح می شود و در این زمان اداره حقوقی برای حمایت از حقوق شهرداری و شهروندان به تهیه لوایح و دفاع در دیوان عدالت اقدام میکند.

وی در ادامه با بیان اینکه شهروندان باید از تاسیسات شهری مراقبت کنند، گفت: متاسفانه برخی از افراد به تاسیسات شهری، درختان، بوستان و غیر آسیب وارد می کنند که با آنان نیز برخورد قانونی می شود.

مدیر امور حقوقی شهرداری اصفهان در بخش دیگر سخنان با اشاره به خرید املاک قولنامه ای گفت: متاسفانه برخی از افراد بدون توجه به ضوابط شهری و شهرسازی زمین های کشاورزی را خریداری و تفکیک میکنند و به صورت قولنامه های عادی به شهروندان می فروشند.

حیدری با بیان اینکه خرید املاک قولنامه ای مشکلاتی را در آینده برای خریدار به وجود می آورد، گفت: برخی از زمین های قولنامه ای دارای کاربری مسکونی است و امکان تغییر کاربری ندارند همچنین این زمین ها از امکاناتی همچون آب ، برق وگاز محروم هستند.

وی با تاکید بر اینکه ممکن است زمین های قولنامه ای از قولنامه جعلی برخوردار باشد، اضافه کرد: خانه های قولنامه ای ممکن است به چند نفر فروخته شود چرا که قراردادهای املاک قولنامه ای بین ۲ نفر امضا می شود همچنین ممکن است آن زمین دارای چندین وارث و شریک باشد.

مدیرامور حقوقی شهرداری اصفهان با بیان اینکه شهرداری تکلیفی برای صدرو پروانه ساخت زمین های قولنامه ای ندارد اما به دلیل وجود چنین املاکی در اکثر مناطق شهرداری با رعایت نکاتی از جمله اخذ تعهد ابعاد نسبت به صدرو پروانه ساخت اقدام می نماید ، تاکید کرد: زمین های قولنامه ای ممکن است به قطعاتی تبدیل شده باشد که اصلا امکان صدرو پروانه ساخت را نداشته باشد ازهمین رو شهروندان باید از کاربری ملک مطلع باشند و زمین رابا سند شش دانگ خریداری کنند.

حیدری گفت: همچنین شهروندان برای املاک سند دار باید دقت کنند و شهروندان هنگام معامله باید توجه داشته باشند که سند به نام چند نفریا ارثی نیست تا با مشکلات رو به رو نشوند.

حیدری با اشاره به سند ماده ۱۴۷عنوان کرد: اگر سند ماده ۱۴۷ صادر شده باشد افراد باید دقت کنند برای این املاک سند صادر نشده و در تصرف افراد است از همین رو افراد باید از نحوه صدرو پروانه مطلع شوند.

وی در ادامه بابیان اینکه رشد بی رویه آپارتمان سازی مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است ، گفت: افراد در هنگام خرید بایستی تمام موارد همچون متراژ، زمان تحویل واحد، هرطبقه چند واحد دارد، زمان انتقال سند، شناسنامه فنی ساختمانی و غیره بررسی کنند.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار