ترامپ احتمالا پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تائید نمی‌کند

منابع آگاه در امریکا می گویند رئیس‌جمهور این کشور احتمالا در سخنرانی خود در هفته آینده پایبندی ایران به توافق هسته ای را تائید نخواهد کرد؛ این راهبردی است نتانیاهو پیشتر اعلام کرده و آن را دنبال می کند.

منابع آگاه در امریکا می گویند رئیس‌جمهور این کشور احتمالا در سخنرانی خود در هفته آینده پایبندی ایران به توافق هسته ای را تائید نخواهد کرد؛ این راهبردی است نتانیاهو پیشتر اعلام کرده و آن را دنبال می کند.
به گزارش فرارو، روزنامه واشنگتن‌پست که این خبر را به نقل از منابع آگاه اعلام کرده نوشه "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در هفته آینده ضمن عدم تأیید پایبندی ایران به برجام، این توافق را مغایر با منافع امنیت ملی آمریکا اعلام کرده و توپ را به زمین کنگره خواهد انداخت.
این درحالی است که سخنگوی کاخ‌سفید در کنفرانس خبری امروز (پنجشنبه ۵ اکتبر) به خبرنگاران گفت دونالد ترامپ تصمیمش درباره برجام را گرفته است.
سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرد ترامپ به زودی راهبرد فراگیر خود را درباره تعامل با ایران اعلام خواهد کرد.
این در حالی است که جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه در کنگره با تأکید بر لزوم ماندن آمریکا در برجام گفت که ماندن در این توافق در راستای منافع ملی آمریکا است.
گزارش‌های متعدد دیگری نیز پیشتر حاکی از آن بود که ترامپ بنا دارد پایبندی ایران به توافق را تائید نکند؛"نیکی هیلی" نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد چندی پیش در یک سخنرانی گفت که عدم تأیید ترامپ به معنی خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای با ایران نیست و این کنگره است که نظر نهایی را در این خصوص اعلام خواهد کرد.
روزنامه واشنگتن پست اما به نقل از برخی منابع آگاه نوشت، دونالد ترامپ فعلا از توصیه به کنگره برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران خودداری خواهد کرد چون چنین کاری باعث ابطال توافقنامه خواهد شد اما این اقدام نخستین گام در روندی خواهد بود که می تواند در نهایت منجر به از سرگیری تحریم های آمریکا ضد ایران و از بین رفتن توافق هسته‌ای شود.
منابعی در کنگره به روزنامه واشنگتن پست گفته‌اند دولت ترامپ با قانونگذاران آمریکا درباره تصویب طرحی برای "تقویت" توافق هسته‌ای رایزنی کرده است. واشنگتن‌پست نوشته این همان راهبرد "ترمیم" یا "لغو" برجام است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به دنبال آن است.
با این حال این منابع متذکر شده اند که این راهبرد هنوز نهایی نشده است و ممکن است دچار تغییراتی شود.
دونالد ترامپ از زمان کارزار انتخاباتی خود و حتی پیش از آن بارها از باراک اوباما به دلیل انعقاد توافق اتمی انتقاد کرده و حتی چند بار ادعا کرد که این توافق را لغو خواهد کرد.
با این همه وی از زمان ورود به کاخ سفید نه تنها هنوز برجام را لغو نکرده، بلکه تاکنون دو بار پایبندی جمهوری اسلامی به این توافق را تایید کرده است.
طبق قانون مصوب کنگره ایالات متحده، دولت آمریکا هر 90 روز یک‌ بار باید در گزارشی به قانون‌گذاران این کشور پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام را تایید کند. ماه میلادی جاری یک بار دیگر ترامپ باید نظر خود در مورد برجام را اعلام کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار