۸ کاری که برای تقویت خلاقیت خود باید هر روز صبح انجام دهید

قبل از اینکه درباره روش‌های افزایش خلاقیت با استفاده از انجام کارهای روزانه که صبح بعد از بیدار شدن از خواب انجام می‌دهیم صحبت کنیم باید بگویم که خود من نیز آدم سحرخیزی نیستم! درواقع این مطلب را می‌نویسم تا خود نیز بتوانم به آن عادت کنم.

قبل از اینکه درباره روش‌های افزایش خلاقیت با استفاده از انجام کارهای روزانه که صبح بعد از بیدار شدن از خواب انجام می‌دهیم صحبت کنیم باید بگویم که خود من نیز آدم سحرخیزی نیستم! درواقع این مطلب را می‌نویسم تا خود نیز بتوانم به آن عادت کنم.

هر چند که هر روز صبح از شدت اولین اشعه خورشید، صدای پرندگان و یا ساعت زنگدار بیدار شدن سخت و طاقت‌فرسا به نظر می‌رسد، اما اگر با این عادت خوب سازگار شوید می‌توانید کیفیت زندگی خود را چند برابر کنید.همانطور که معلوم است، صبح، روزمره شما را برای بقیه روزتان تنظیم می کند و اگر زمان و تلاش خود را برای ساختن به صورت سازنده انجام دهید، آب های خلاقیت شما مطمئنا جریان می یابد!

مطمئنا اگر من آدم سحرخیزی بودم تا الان کارهای خلاقانه زیادی را از خود به جای میگذاشتم. به محض اینکه از خواب بیدار می شوید باید بسیار تیز و دقیق عمل کنید. یک روز صبح زود قدم بزنید تا خلاقیت را برای تمام روز تقویت و حفظ کنید!

در زیر نکات ارزشمندی را در رابطه با داشتن یک صبح زود فوق العاده در زندگی برای شما نگارش کرده ایم با استفاده از این نکات خلاقیت خود را در تمام روز افزایش دهید.

۱) خوب بخوابید


بسیاری از انسان ها به دلایل مختلف تا دیروقت بیدار هستند و مشغول کارهای مختلف هستند. هر چقدر هم که کاری که در حال انجام آن هستید مهم باشد باید برای خواب شبانه خود برنامه‌ریزی کنید. در واقع باید این ساعت های شاد و شیرین خواب را گرامی بداریم؛ زیرا ممکن است چشم های شما بسته شود اما مغز شما همچنان به کار خود ادامه می دهد. بنابراین برای بازتاب،یادگیری و رشد شما باید به صورت ایده‌آل بخوابید.

تحقیقات طولانی نشان می دهند که حداقل ۷ ساعت خواب در شب چیزی است که بدن و ذهن شما برای بیدار شدن و انجام کار به آن نیاز دارد.

هنگامی که چشمان شما بسته می شوند، مغز شما به یک سفر اسرار آمیز می رود.در این زمان همه چیزهایی که آموخته اید، تجربه کرده‌اید و در طول روز انجام داداه‌اید، توسط مغز شما پردازش می شود.این ها لحظاتی هستند که مغز شما نیاز به شارژ داردو باعث ایجاد خلاقیت در شما می شوند؛ بنابراین می‌توانید با احساس خیلی خوبی از خواب بیدار شوید و یک روز عالی را برای خود فراهم کنید.

نکته خواب : قبل از رفتن به خواب، سعی کنید به تماشا و یا خواندن مواد خنده دار یا جالب توجهی که حواس شما را تحریک می کند بپردازید. به این ترتیب شما ممکن است زمانی که چشم ها را بستید در مورد آن موضوع، رویایی ببینید و یا یکی از افکار شما در روز بعد همان چیز باشد.

۲) آب بنوشید


برخیز و بدرخش! اکنون زمان بیدار شدن از خواب است. وقتی از خواب بیدار شدید کمی بایستید و سپس به آشپزخانه بروید و یک لیوان آب بنوشید.این نه تنها به شما این امکان را می دهد که بتوانید چشمانتان را باز نگه دارید بلکه اکسیژن را از طریق بدن و مغزتان به جریان داده و ذهن و روح شما را برای مقابله با کار بعدی آماده می کند.

نوشیدن حداقل دو فنجان بزرگ آب بعد از بیدار شدن از خواب توصیه می شود.

۷۶% از بافت مغزی شما آب است و بدن شما در AM کمبود آب دارد.این به این معنی است که مغز شما در فرایند سوخت و ساز کم می‌آورد. آب آشامیدنی به هضم خوب اجازه می دهد و H2O را به تمام سلول های بدن شما، از جمله مغز شما، می رساند.

بسیار از مردم عقیده دارند که صبح بعد از بیدار شدن از خواب خوردن نوشیدنی هایی همچون قهوه و چای بسیار مفید است و باعث عملکرد بهتر آن ها در طول روز می شود. اما این کار کاملا اشتباه است. زیرا پس از بیدار شدن از خواب معده شما کاملا خالیست و با نوشیدن قهوه احتمال وقوع اسید معده و اضطراب و از دست دادن اشتها در شما وجود دارد.

اما آیا بعد از بیدار شدن از خواب هیچ چیزی به جز آب نباید خورد. در ادامه متوجه خواهید شد…

۳) خوردن مواد غذایی سالم


وقتی که من جوانتر بودم، مطمئن بودم که مادرم در تلاش است تا من را فریب دهد و می گفت که صبحانه مهمترین وعده غذایی روز است. اما وقتی که من بزرگتر شدم، متوجه شدم که خوردن صبحانه در زمانی که از خواب بیدار می شوید مانند سوختی است که بدن شما نیاز دارد تا مولد شود. توجه دشته باشید که برای صرف صبحانه از موادغذایی مغذی استفاده کنید. مانند:

  • تخم مرغ : آنها دارای پروتئین بالا هستند و به شما کمک می کنند روز پرانرژی را سپری کنید.
  • لبنیات : لبنیات حاوی پروتئین بالا و پروبیوتیک مفید هستند. در کنار آن ها از میوه ها و عسل برای تقویت بیشتر استفاده کنید.
  • جو دوسر : جو دو سر در مقایسه با دیگر غلات، از ارزش غذایی بالایی برای انسان برخوردار است و از نظر چربی و پروتئین، بسیار غنی می باشد.
  • میوه : سرشار از فیبر بالا و آنتی اکسیدان ها. به طور خاص، توت ها یک راه حل عالی برای مبارزه با گرسنگی طلوع آفتاب هستند.
  • آجیل : دارای مواد مغذی هستند و ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و بهبود قند خون کمک کنند.

خوردن مقدار مناسب مواد غذایی مغذی در صبح باعث افزایش حافظه، توجه، سرعت پردازش اطلاعات، استدلال، یادگیری، توانایی های کلامی و … می شود.


نکته غذایی ویژه : یکی از چیزهایی که فوق العاده برای بدن مفید است و خوردن آن در کنار صبحانه کاملا توصیه می شود دانه‌های چیا هستند. دانه‌های چیا، دانه‌های ریز سیاه رنگی‌اند، برگرفته از گیاه مریم گلی که خواستگاه آن شبه جزایر اسپانیا می‌باشد و از خانواده‌ی نعناع هستند.

۴) دوش گرفتن


دوش صبح دارای چند جنبه ضروری است که می تواند حس های خلاقانه شما را تحریک کند.در گذشته فکر میکردم که تنها شستن صورت باعث می شود انرژی زیادی را بگیرم و در واقع خواب از سرم می‌پرد. اما شستن صورت به تنهایی کافی نیست.

سعی کنید از آب گرم برای بخش زیادی از دوش خود استفاده کنید، همانطور که برای پوست شما بهتر است. دوش گرتن صبح نباید طولانی شود و تنها برای این است که در طول روز احساس راحت تری داشته باشید.

دوش صبحگاهی یک راه عالی برای بیدار شدن از خواب است و شما را آرام نگه می دارد. طراوت آب به فرایندهای شناختی شما کمک می کند تا آرامش ، تجدید و احیا شود، که منجر به ایده ها و راه حل های جدید برای شما می شود که به راحتی خود را نشان می دهند. بنابراین شما می توانید از یک حمام با یک ایده جدید استفاده کنید.

۵) گوش دادن به موسیقی


موسیقی ضرب و شتم به زندگی من است (و من مطمئن هستم که آن برای شما نیز هست). هر روز وقتی که سپیده دم در رول قرار می گیرد، من در موبایلم بازی می کنم و موسیقی گوش میکنم و سعی میکنم آن ها را حفظ کنم. متن و صداها باعث تحریک آب های خلاقانه در مغز می شود و شما را در خلق و خوی قرار می دهد تا عشق را در هوا احساس کنید.

یک راه فوق العاده تاثیرگذار برای اینکه با قدرت و آرامش از خواب بیدار شوید انتخاب کردن آهنگ موردعلاقه‌تان به عنوان همان چیزی که قرار است شما را از خواب بیدار کند می باشد. یک آهنگ و یا موسیقی لطیف را برای بیدار شدن از خواب انتخاب کنید.

Parag Chordia، مدیر آزمایشگاه اطلاعات موسیقی در گرجستان، گفت که موسیقی به توسعه و پرورش خلاقیت کمک زیادی می کند.گوش دادن به موسیقی یک فرایند بسیار جذاب است که بخش های مختلف مغز را فعال می کند و به ما کمک می کند ظرفیت خلاقیت بیشتری را به وجود آوریم.

۶) کمی ورزش کن


بیایید کمی درباره حرکات فیزیکی هم صحبت کنیم. صادقانه بگویم برای من راه رفتن تا حمام و آشپزخانه هم کار بسیار دشواری بود. با این حال هنگامی که بدن خود را مجبور کردم به راه افتد احساس آمادگی بیشتری کردم. به طور کلی، ورزش به بهبود حافظه و مهارت تفکر شناخته شده است. پس از ورزش شما احساس بسیار خوبی پیدا خواهید کرد.

ورزش لزوما به این معنی نیست که شما نیاز دارید که به باشگاه بروید. منظورمان بیشتر حرکات کششی و نرمش های انعطافی می باشد و بهتر از آن ها ورزش های هوازی و یوگا بسیار فوق العاده هستند.

محققان خاطر نشان کردند که ورزش منظم با تفکر واگرا و همگرا بهبود یافته است، دو جزء اصلی تفکر خلاق.

سخت ترین چیز برای ورزش صبحگاهی متقاعد کردن خود برای شروع تمرین است. همه چیز در ذهن شماست؛ فقط به جلو بروید. پس از آن از هر عرقی که میریزید احساس لذت خواهید کرد.

۷) عادت های خود را تغییر دهید


هنگامی که درب خانه را میبندید و به محل کار خود می روید هنوز کار صبحگاهی شما تمام نشده است. مسیری که برای رسیدن به مقصد استفاده می کنید می تواند کل روز شما را تغییر دهد. حمل و نقل، انتخاب مسیر و حتی نوع راه رفتن می تواند تاثیرات زیادی بر روی خلاقیت شما بگذارد.

بهترین توصیه من به شما این است که سعی کنید عدات های روزانه خود راتغییر دهید. یکی دیگر از نکات شخصی تماشا کردن است. در طول مسیر خود به دیگران نگاه کنید و همچنین به مناظری که از آن عبور میکنید نگاه کوتاهی داشته باشید.

انرژی خلاق از اکتشاف می آید. مطالعات نشان می دهد که راه رفتن خلاقیت را تحریک می کند.

۸) نفس عمیق بکشید

شاید به نظر برسد که کارهای مهمتری باشد که بتوان در این لیست قرار داد اما توصیه می کنم به این پیشنهاد من اعتماد کنید. اگر اکنون از شما بپرسند که صبح پس از بیدار شدن از خواب چند نفس عمیق می کشید چه پاسخی خواهید داد؟ به احتمال زیاد جواب را نمیدانید و یا تاکنون اصلا برایتان مهم نبوده است.

کلینیک پزشکی کلیولند اخیرا نتایج آزمایشات و بررسی‌های انجام گرفته روی ۳۰۰ نفر داوطلب را اعلان کرده. طبق گزارش منتشر شده در روزنامه رسمی، در این آزمایش افراد داوطلب برای مدتی از طریق اینترنت در یک برنامه تحت عنوان برنامه مدیریت و کنترل استرس‌ها از طریق مدیتیشن و تنفس عمیق شرکت کرده‌اند.

تنفس عمیق موثرترین راه کار برای کاهش استرس و آرامش پیدا کردن است.

مشاهدات و برداشت‌های آزمایش پزشکی نشان داده حدود بیست پنج درصد از میزان استرس افراد شرکت کننده در این آزمایش کم شده. این نتیجه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. وقتی از شدت استرس‌ها کم بشود، افراد می‌توانند توجه و کنترل‌های لازم را در مورد بیماری‌های قلبی، چاقی، دیابت، سردردهای مزمن، افسردگی، خشم و عصبانیت‌های آنی، کم خوابی یا بخوابی، و عوارض سالمندی به کار ببرند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار