کسب درآمدهای پایدار لازمه پیشرفت و توسعه زرین‌شهر

با توجه به آغاز کار شوراهای اسلامی شهر و روستا این روزها همه نگاه‌ها به سیاست‌های اتخاذشده از سوی شورای پنجم دوخته‌شده است. ازاین‌رو با سعید نادی زاده رئیس شورای اسلامی زرین‌شهر به گفتگو نشستیم که در ادامه آن را خواهید خواند.

حامد سلیمیان - اصفهان امروز : با توجه به آغاز کار شوراهای اسلامی شهر و روستا این روزها همه نگاه‌ها به سیاست‌های اتخاذشده از سوی شورای پنجم دوخته‌شده است. ازاین‌رو با سعید نادی زاده رئیس شورای اسلامی زرین‌شهر به گفتگو نشستیم که در ادامه آن را خواهید خواند.

مهمترین موضوعی که مدیریت شهری آینده در زرین‌شهر باید به آن توجه کند چیست؟

علم و فناوری، فرهنگ و هنر، محیط‌زیست و اقتصاد ازجمله مهمترین مسائلی است که باید در یک چهارچوب کارشناسی شده در حوزه مدیریت شهری زرین‌شهر موردتوجه قرار گیرد. چراکه در سال‌های اخیر رشد سریع شهرنشینی و افزایش روزافزون جمعیت آن‌هم به دلیل مهاجرپذیر بودن شهرستان لنجان و به ویژه مرکز آن زرین‌شهر درهم‌آمیزی بیشتری در فضای شهری به وجود آورده است. لذا این مسئله توجه و اهمیت مدیریت در مسائل شهری را دوچندان می‌کند و در این میان نقش مدیریت شهری برای پیشگیری از سردرگمی‌های مختلف و اجرای برنامه‌ها و گام برداشتن در مسیر توسعه پایدار غیرقابل‌انکار است. باید توجه داشت مدیریت شهری نگاهی وسیع و چندجانبه نگر محسوب می‌شود که می‌تواند راه گشای بسیاری از مسائل موجود در این عرصه باشد و شرایط تسهیل گری را برای اجرای طرح و پروژه‌های شهری به وجود آورد. شورای شهر به‌عنوان یک‌نهاد تصمیم‌ساز باهدف سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی، نظارت و بالا بردن سطح کیفی و کمی درزمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی شهرها و ارتقا خدمات شهروندی پا به عرصه وجود نهاده است و این روند به‌صورت مطلوب وقتی می‌تواند مؤثر واقع شود که شوراها علاوه بر اتکا به بر قوانین موجود، در امر توسعه شهری و مدیریت بهینه توانمندی لازم برای رفع موانع و مشکلات موجود در عرصه‌های مختلف را داشته باشند. باید به این مهم نیز توجه داشت امروزه شهرها به‌عنوان مرکز بازیگران اقتصادی و اجتماعی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و بهبود مدیریت شهری به‌منظور تثبیت و رشد شاخص‌های زندگی شهرنشینی هستند تا موضوعی در جریان فعالیت شهر رقم بخورد و رضایت‌مندی شهروندان را به همراه داشته باشد. ازاین‌رو شهر کارآفرین موضوعی است که باید جدی بدان پرداخته شود و لازمه این کار ایجاد فضای رقابتی و توسعه فرهنگ کارآفرینی، شکستن انحصارها، پارک‌های کارآفرینی، تفکر مشتری محور، توسعه گردشگری، جذب سرمایه و ایجاد ظرفیت‌های تازه اقتصادی در زرین‌شهر است که باید موردتوجه قرار گیرد. از سوی دیگر توسعه صنعت گردشگری در زرین‌شهر، توسعه فعالیت‌های عمرانی و حمایت از کارآفرینی و کارآفرینان ازجمله نکاتی است که باید شهرداری و شورای اسلامی زرین‌شهر در برنامه‌های خود به آن‌ها توجه کند. البته بدون سرمایه‌گذاری هیچ شهری آباد نمی‌شود لذا باید برای تشویق سرمایه‌گذاران به این کار، فرآیند درخواست سرمایه‌گذاری را از طرف آنان فراهم کنیم، به‌گونه‌ای که جذب سرمایه‌گذار تحقق یابد و پروژه‌ها به سرمایه‌بر تبدیل نشود. از دیگر مؤلفه‌های مهم خادمان شورای پنجم زرین‌شهر این است که نیازهای شهروندان در سطوح و بخش‌های مختلف را با شیوه علمی و دقیق شناسایی کنند و همراه و همگام با خود مردم با ایده‌های خلاق و اثربخش در این عرصه گام بردارند ازاین‌رو در برنامه‌های مدیریت شهری باید طرح‌ها به‌گونه‌ای اجرا شود که رفاه و منفعت جمعی را برای مردم فراهم کند نه اینکه آسایش را از آنان بگیرد.

به نظر شما مهمترین مشکل زرین‌شهر در چه حوزه‌ای است؟

پروژه معطل‌مانده چندین ساله همچون شهرک حمل‌ونقل، پارک‌سوار و... از مهمترین چالش‌های فعلی شهرداری زرین‌شهر است که در دوره پنجم شورای شهر باید به آنها به‌صورت ویژه پرداخته شود. باید توجه داشت زرین‌شهر در سال‌های گذشته به درآمدهای ناپایدار وابسته بوده که این امر خود یک معضل بزرگ است ازاین‌جهت باید به سمتی حرکت کرد که درآمدهای پایدار برای شهر ایجاد شود. بیشترین درآمد زرین‌شهر در سال‌های گذشته مربوط به عوارض آلایندگی و ساخت‌وساز بوده که این مهم نیز به دلیل رکود به وجود آمده با مشکلات زیادی همراه شده است. لذا در کنار امر مهم درآمدهای پایدار باید به مسئله کاهش هزینه‌ها نیز توجه جدی شود. مبلمان شهری نوین یکی از خواسته‌های مهم مردم زرین‌شهر است که باید در این راستا نیز از متخصصان امر و هنرمندان بومی نهایت بهره را برد و از تجربه‌های موفق دنیا که مطابقت بافرهنگ ایرانی و اسلامی دارد نیز بی‌نصیب نماند. آلودگی هوای زرین‌شهر نیز یکی دیگر از اصلی‌ترین چالش‌ها است که مردم بیشتر از طرح‌های عمرانی و حوزه زیباسازی شهری در آن مطالبه دارند و امید است این مهم در شورای پنجم به‌صورت ویژه ساماندهی و راهبری شود. بررسی مشکلات محله‌ای از برنامه‌های موردنظر اعضای منتخب مردم در پنجمین دوره شورای اسلامی است و این مهم نیاز به افرادی به‌عنوان رابطین محله با شورای شهر دارد از سوی دیگر به نظر می‌رسد استفاده از مهندسان مشاور بومی برای ساماندهی این مسئله ضروری است. چراکه توجه به این مهم نقش مؤثری در پاسخگویی به طرح‌های عمران شهری دارد درحالی‌که مهندسان مشاور غیربومی شاید پاسخگویی لازم را به این طرح‌ها نداشته باشند. از سوی دیگر شهرداری می‌تواند در اجرای هر طرح نظر و مشارکت مردم را جلب کند و این مهم باید با جدیت تمام دنبال شود چراکه مدیریت شهری دارای دو سطح فنی و تخصصی و فرهنگی است که هردوی این بخش‌ها نیازمند گفتمانی قوی و کارآمد با استفاده از مؤلفه‌های مشارکت محور و تخصص گراست. تمرکز بر تقویت همگرایی فرهنگی، اجتماعی و راهبری امور فرهنگی و رفاهی به سمتی که به تقویت سرمایه‌های اجتماعی و شاخص‌های فرهنگ بومی و محلی بیانجامد، از دیگر مسائلی است که زرین‌شهر به آن نیاز دارد و باید موردتوجه قرار گیرد.

ترافیک شهری و همراه کردن مردم در امور یکی از دغدغه‌های شهرهای امروزی است نگاه شما به این مسئله چگونه است؟

مدیریت حمل‌ونقل و ترافیک مدیریت علمی می‌خواهد و برای بروز شدن در این زمینه باید طرح‌های علمی را بررسی کنیم، ضمن اینکه یکی از اشکالات ما این است که بخش خصوصی را کمتر وارد کارکرده‌ایم درحالی‌که در کشور این کار در حال انجام شدن است. در بحث حمل‌ونقل در شهرستان لنجان مترو کاری است که می‌تواند جواب دهد و این کار در شهرستان لنجان توسط نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است. از سوی دیگر ارتقای فرهنگ ترافیکی، همراهی مردمی در ساماندهی مدیریت پسماندها، بهبود شرایط آب و همچنین تقویت ظرفیت‌های حوزه گردشگری و رسوم و سنن به معنای واقعی نیز باید به‌عنوان مسائل جدی و محرک‌های توسعه دنبال شود؛ و به نظر بنده شورای شهر محل تضارب افکار و بروز ایده‌ها و نبوغ مردمی در تصمیم‌سازی‌های محلی و قطار توسعه شهری است که تنها با مشارکت همه مسافران به سرمنزل مقصود می‌رسد و می‌تواند توسعه همه‌جانبه و رضایتمندی شهروندان را به همراه داشته باشد لذا در این راستا همه باید در کنار یکدیگر حرکت کنیم تا به قله‌های موفقیت برسیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار