استفاده از لاستیک های فرسوده برای تولید انرژی و حرارت

به طور میانگین روزانه ۵ تن و ماهانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ تن لاستیک فرسوده از سطح شهر اصفهان جمع آوری، توسط ۲۵ سرویس سمی تریلر بارگیری و به کارخانه پسماند اصفهان منتقل می شود.

به طور میانگین روزانه ۵ تن و ماهانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ تن لاستیک فرسوده از سطح شهر اصفهان جمع آوری، توسط ۲۵ سرویس سمی تریلر بارگیری و به کارخانه پسماند اصفهان منتقل می شود.

به گزارش ایمنا، حتماً تا به حال شده که در حال رانندگی در یکی از خیابان‌ها و بزرگراه‌ها هستید و ناگهان دیدگانتان به جمال یکی دو حلقه لاستیک پاره در کف خیابان‌ها روشن شود.

بد نیست بدانید که به ازای تولید هر یک لاستیک خودرو ۲ بشکه نفت مصرف می شود و هر کدام از لاستیک های فرسوده ای که از چرخ های اتومبیل جدا می شوند سرنوشت متفاوتی پیدا می کنند.

بعضی از آنها سر از خاک در می آورند که تهدیدی برای سلامت و محیط زیست ما هستند و برخی دیگر هم آتش به جان طبیعت می اندازند.

با توجه به ترکیبات شیمیایی که این لاستیک ها دارند، آتش زدن آنها موجب آزاد شدن گازهای سمی می شود.

بر اساس آمار اعلام شده سالانه ۲۰۰ هزار تن لاستیک در داخل کشور تولید و مصرف می‌شود که حداقل یک پنجم آن در هر سال از بین می‌رود.

طبق این آمار، سالانه حدود ۱۳ میلیون لاستیک فرسوده در ایران وارد محیط زیست می شود، این در حالی است که در کشورهای صنعتی سالانه به ازای هر نفر جمعیت، یک لاستیک تعویض می شود.

کشورهایی مثل ژاپن و چین سالانه حدود ۳۶۰ میلیارد دلار از بازیافت لاستیک های فرسوده درآمد زایی دارند و این رقم شاید در ایران از چند میلیارد دلار تجاوز نکند.

صنعت بازیافت لاستیک در کشور ما یکی از صنایع جوان است و البته اهتمام بیشتر مسؤلان را برای افزایش کارخانه های بازیافت لاستیک می طلبد.

بازیافت لاستیک های فرسوده علاوه بر صرفه اقتصادی و ایجاد اشتغال می تواند به پاکسازی محیط زیست هم کمک شایانی کند.

از لاستیک های فرسوده می توان برای تولید انرژی و حرارت استفاده کرد

لاستیک‌ها از مواد پلیمری تشکیل شده‌اند که به راحتی در طبیعت تجزیه نمی‌شوند. در بسیاری از موارد، لاستیک‌های مستعمل روی هم انباشته شده و به شکل کوهی از زباله، مناظر زشتی را به وجود آورده که خطر آتش‌سوزی را نیز به همراه دارند .

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اعلام اینکه به صورت میانگین روزانه ۵ تن و ماهانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ تن لاستیک فرسوده از سطح شهر اصفهان جمع آوری می شود، می گوید: لاستیک های فرسوده جمع آوری شده توسط ۲۵ سرویس سمی تریلر بارگیری و به کارخانه پسماند اصفهان منتقل می شود.

امیر حسین کمیلی می افزاید: متأسفانه صنعت بازیافت لاستیک فرسوده در اصفهان نداریم اما در اطراف این شهر کارخانه هایی برای بازیافت لاستیک ها وجود دارند تا این لاستیک ها را به مواد اولیه برای تولیدات دیگر تبدیل کنند.

وی تاکید می کند: اگر خط تولید RDF برای سوخت کارخانجات سیمان تکمیل و راه اندازی شود، لاستیک های مستعمل هم می تواند به عنوان ورودی کوره کارخانه سیمان برای تولید انرژی و حرارت استفاده شود.

لاستیک های رهاشده در طبیعت، خطرات جدی برای محیط زیست دارند

کارشناسان معتقدند، سوزاندن لاستیک‌ها، دودهای سیاه و مضری را ایجاد می‌کنند که باعث آلودگی محیط می‌شود و با توجه به رشد سریع نرخ مصرف تایر در ایران به دلیل افزایش استفاده از وسایل نقلیه، بزودی با مشکلات جدی در این زمینه مواجه خواهیم بود .
یک کارشناس ارشد مدیریت محیط زیست در این باره اعلام می کند: طبق آمار به دست آمده در کشورهای صنعتی به ازای هر شهروند سالانه یک حلقه تایر مصرف می‌شود و سرانه مصرفی تقریبی هر شهروند، ۹ کیلوگرم تایر در سال است .
سمانه اکبری می افزاید: در کشورهای صنعتی از لاستیک‌های فرسوده به‌عنوان سوخت جایگزین در صنایعی چون سیمان استفاده می‌شود .
این کارشناس با اشاره به مشکلات زیست‌محیطی این تایرها، می افزاید: برخلاف دیگر مواد زاید جامد، تایرهای زاید را نمی‌توان بدون انجام عملیات مقدماتی دفن کرد، از طرف دیگر، تایرهایی که در طبیعت رها می‌شوند، خطرات جدی برای محیط زیست و سلامت انسان‌ها به همراه دارد.

وی اظهارمی کند: همچنین تجمع و دفن تایرها، آمادگی و قابلیت‌ زیادی برای آتش‌سوزی دارند، به طوری که آتش گرفتن آنها با دود غلیظی همراه بوده و کنترل آن مشکل است .
کارشناس ارشد مدیریت محیط زیست افزود: این دودها هیدروکربن‌های نسوخته هستند و گازهای سمی را وارد محیط می‌کنند، تایرها دارای سولفور، آهن و فلزهای دیگری هستند که در فضا و شرایط نامناسب باعث آزاد شدن مواد و گازهای خطرناک می‌شوند .
وی با اشاره به مزایای استفاده مجدد از تایرهای فرسوده، تصریح می کند: استفاده‌های مجدد از تایرهای فرسوده راه‌حل بسیار جالب و مناسبی برای کاهش ضایعات، کاهش قیمت‌ها و افزایش کیفیت و ایمنی محیط زندگی است .
به گفته اکبری، کاهش زایدات‌ کاهش قیمت محصولات و امنیت طرح‌های عمومی محلی از دیگر مزایای بازیافت تایرهای فرسوده است .
وی در خصوص افزایش کیفیت و امنیت طرح‌های عمومی محلی، به استفاده از آسفالت با پوشش پلاستیکی در جاده‌های محلی، استفاده از تکه‌های کوچک و ریزه پلاستیک وتایر در دیگر کارهای مهندسی عمران و استفاده از خرده‌های پلاستیکی در بازسازی زمین‌های بازی اشاره می کند و معتقد است که فایده همه اینها کمک به چرخه مواد در طبیعت است
عمر لاستیک خودرو چقدر است؟

تا مدت­ ها پیش معیار مردم برای سنجش وضعیت لاستیک بررسی ارتفاع و عمق عاج لاستیک بود، اما بافت لاستیکی به کار رفته در تایر یک خودرو صرف نظر از وضعیت عاج آن، با گذشت زمان فرسوده می‌شود.

لاستیک کهنه ایمنی خودرو را به خطر می­‌اندازد اما از نظر برخی افراد ممکن است استفاده از تایر فرسوده بلامانع باشد.

نظر خودروسازان، تولیدکنندگان تایر و لاستیک در مورد طول عمر تایر متفاوت است.


خودروسازانی مانند نیسان و مرسدس‌­بنز به مشتریان خود می­‌گویند که تایرها را بدون توجه به عمر عاج لاستیک، ۶ سال پس از تاریخ تولیدشان عوض کنند.

تولیدکنندگان لاستیک هم اعلام کرده اند که تایرها می‌­تواند تا ۱۰ سال عمر کنند؛ البته به شرطی که پس از گذشت ۵ سال، هر سال آنها را بازدید کنید.

طبق گفته انجمن تولیدکنندگان لاستیک به‌­هیچ­‌وجه نمی­‌توان برای لاستیک تاریخ انقضاء تعیین کرد زیرا عواملی مانند حرارت، نحوه نگهداری در انبار و شرایط استفاده می­‌توانند به‌­شدت در کاهش عمر لاستیک تاثیرگذار باشند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار