پیگیری تالاب و زاینده‌رود ربطی به مدیربومی یا غیربومی ندارد

در پی تجمع صبح دیروز کشاورزان روبروی اداره‌کل محیط زیست استان، معاون توسعه مدیریت و جانشین مدیر سابق اداره‌کل محیط زیست استان گفت: پیگیری مسائل تالاب و زاینده‌رود از وظایف اصلی محیط زیست است و قطعا ربطی به مدیر بومی و غیر بومی ندارد.

پیگیری تالاب و زاینده‌رود ربطی به مدیربومی یا غیربومی ندارد


در پی تجمع صبح دیروز کشاورزان روبروی اداره‌کل محیط زیست استان، معاون توسعه مدیریت و جانشین مدیر سابق اداره‌کل محیط زیست استان گفت: پیگیری مسائل تالاب و زاینده‌رود از وظایف اصلی محیط زیست است و قطعا ربطی به مدیر بومی و غیر بومی ندارد.

به گزارش ایمنا، درپی تغییر مدیر اداره کل محیط زیست استان صبح امروز تجمعی از سوی نمایندگان کشاورزان شهرستانهای استان روبروی درب اصلی اداره محیط زیست انجام شد که تجمع کنندگان خواسته خود را تغییر مدیریت جدید و انتخاب مدیری بومی برای این اداره کل عنوان کردند.

بومی بودن مدیر محیط زیست خواسته ماست/درد ما زاینده‌رود و تالاب است

در پی تجمع جمعی از نمایندگان کشاورزان روبروی اداره‌کل محیط زیست استان یک کشاورز درباره علت این تجمع به خبرنگار جامعه ایمنا گفت: تجمع امروز بخاطر انتصاب مدیر غیربومی محیط زیست است و اعتراض کشاورزان این است که در چند ساله اخیر هر مدیری که به نحوی با موضوع آب و کشاورزی در ارتباط است غیربومی بوده و هر اقدامی که انجام شده نه تنها به نفع کشاورزان نبوده بلکه به ضرر این قشر تمام شده است و نتیجه این فعالیت‌ها خشک شدن زاینده رود و تالاب گاوخونی است و خواسته ما حداقل داشتن مدیر بومی در این زمینه است.

این کشاورز در ادامه عنوان کرد: مگر اصفهان با تمام تجارب خود و داشتن نیروهای خوب، مدیران نخبه کم دارد که به مدیران غیربومی نیاز داشته باشیم؟ ما می‌خواهیم مدیران ما از اصفهان باشند تا به موقعیت منطقه و خواسته‌های مردم آشنا باشند. به اعتقاد ما کشاورزان غرب و شرق اصفهان، تمام مسائل ریزگردها و خشکی تالاب و زاینده‌رود به محیط‌زیست استان مربوط است و ما از این اداره تقاضای مدیر بومی و پایان دادن به تمام رنج‌های کشاورزان داریم.

ما از هیچ جناحی نیستیم و تنها منتظر حقابه خود هستیم

کشاورز دیگری می‌گوید: متاسفانه در کشور ما مدیران نامربوط و غیربومی از به عهده گرفتن مسئولیت‌ها شانه خالی می‌کنند و محیط‌زیست و طراوت شهر مربوط به کشاورزی است ریزگردها و خشکی گاوخونی همه به محیط‌زیست مربوط است، جمعیت منطقه شرق اصفهان منتظر حقابه خود هستند و ما از هیچ گروه و جناحی نیستیم و صرفا برای حل شدن مشکلات خود در اینجا تجمع کردیم.

کشاورز دیگری گفت: ما همه یک زاینده‌رود مشترک داریم و درد ما این است که در ۱۰ سال اخیر که زاینده‌رود به غارت رفته بیشترین مدیران ما غیربومی بودند وقتی یک مدیری به ریزگرد، تالاب و حقابه آشنا نباشند نمی‌توانند مشکلات ما را حل کنند. متاسفانه مدیران اخیر ما نتوانستند از زاینده‌رود دفاع کنند زاینده‌رود را خرج کردند و موتورهایی که در بالادست پمپاژ می‌کنند بخاطر مدیران نالایق ماست.

این کشاورز ورزنه‌ای در ادامه گفت:حدود ۱۵ هزارنفر در شرق اصفهان دچار ریزگردها شدند و فوت‌های ناگهانی را در آنجا شاهدیم ما می‌خواهیم زاینده‌رود از این مرگ نجات پیدا کند زاینده‌رود بزرگترین درد ماست همه شهرهای ما از نبودن تالاب و زاینده‌رود ضرر می‌کنند ما تلاش‌های جناب ظهرابی را تا همین حد قدردان هستیم ایشان تا حدودی که توانست به مشکلات ما رسیدگی کرد.

این کشاورز در خاتمه عنوان کرد: بیشتر فرماندهان زمان جنگ و خط‌شکن‌های جنگ تحمیلی از اصفهان بودند، ما فاتح سختی‌های جنگ بودیم چگونه امروز مدیر بومی نداریم!؟ زاینده‌رود تنها متعلق به اصفهان نیست زاینده‌رود شال سبز ایران است، قلب ایران است و ما از حقابه خود با تمام جان خود دفاع می‌کنیم.

پمپاژهای غیرمجاز مربوط به کیست؟ چرا جلوی اینها را نمی‌گیرند ۸۰۰۰ موتور پمپاژ متعلق به چه کسانی است؟ زاینده‌رود به غارت رفته است و ما از صداوسیمای اصفهان که صدای ما را به مسئولین نمی‌رساند گله‌مندیم چرا صداوسیما اعتراضات دیگر کشورها را نشان می‌دهند اما اعتراض ما قشر زحمت‌کش و مظلوم جامعه را انعکاس نمی‌دهد ما از خبرنگاران تقاضا داریم صدای ما را به مسئولین برسانند.

تالاب آب می‌خواهد درد ما زاینده‌رود، ریزگردها و تالاب است.


خواسته کشاورزان مدیران بومی بدون نگاه‌ سیاسی، جناحی و قومیتی است

اسفندیار امینی مدیر صنف کشاورزی استان اصفهان گفت: سالهاست که مدیرانی که برای دستگاه‌های مرتبط با بخش کشاورزی اعم از جهادکشاورزی، محیط زیست، سازمان تعاون، آب منطقه‌ای و غیره بوده غیربومی انتخاب می‌شوند و متاسفانه به تبع آن مدیران میانی و رده‌های بعدی هم غیربومی خواهند بود و این عدم آشنایی مدیران غیربومی به حوزه استان و مسائل و خرده فرهنگ‌هاباعث عدم داشتن صفات لازم یک مدیر به لحاظ اقلیمی است و یک مدیر باید قدرت ارتباط گیری با دستگاه‌ها و مقامات مختلف را داشته باشد و آشنا به تشکل‌های مردمی موجود و مسائل مختلفی باشد و یک مدیر برای اینکه انگیزه لازم برای دفاع همه جانبه از حقوق بخشی را داشته باشد اگر عرق محلی داشته باشد در پیگیری امور تاثیر بسزایی دارد و متاسفانه سالهاست همین دستگاه محیط زیست مدیر غیربومی داشته است و در دستگاه‌های دیگر هم روند همین است.

امینی در ادامه یادآور شد: از زمانی که اولین استاندار غیربومی به استان ما حاکم شد نقشه جغرافیایی استان ما عوض شد و بخش بسیاری از اراضی استان ما به و حقابه کشاورزان ما به استان‌های دیگر واگذار شد و صرف اینکه یک مدیر تنها به دستورالعمل‌های سازمانش آشنا باشد کافی نیست و کشاورزان در چند روز اخیر باخبر شدند برای بار پنجم مدیر غیربومی خواهیم داشت و بخاطر اعتراض این صنف امروز تودیع و معارفه مدیر لغو شد.

مدیر صنف کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه این کشاورزان نمایندگان کشاورزان غرب و شرق اصفهان هستند گفت:در تجمع امروز نمایندگانی از شهرهای لنجان فلاورجان، برخوار، مبارکه، دستگرد، رهنان، ورزنه و دیگر شهرستان‌ها هستند و کشاورزان اعتراض خود را امروز اعلام کردند و مواقعی بوده که این قشر برای رسیدن به خواسته قانونی خود روزهای متوالی تجمع داشته‌اند و امروز هم ما از چادر زدن و ماندن در تجمع آنها خودداری کردیم و خواسته کشاورزان مدیران بومی بدون نگاه‌های سیاسی و جناحی، قومیتی است و این موضوع در همه استان‌های دیگر هم مطرح است که به داشتن مدیران بومی علاقمندند و بدلیل اینکه کشاورزان متاثرترین قشر از این تصمیمات هستند امیدواریم به خواسته آنها احترام گذاشته شود.


پیگیری حقابه و موضوع تالاب از وظایف ذاتی محیط زیست است

مهدی ریاحی معاون توسعه مدیریت و جانشین مهندس ظهرابی در مورد این تجمع و دلایل آن به خبرنگار جامعه ایمنا گفت: امروز کشاورزان دراین مکان دلایل خود را عنوان کردند و مجموعه محیط‌زیست گفته‌های کشاورزان را شنیدند و حق‌اظهارنظر حق مسلم هر شهروندی است، دلایلی هم که عنوان کردند ثبت شد.

ریاحی در ادامه عنوان کرد: ما از ابتدای روز این مباحث را به مقامات بالاتر انتقال دادیم و تمام ادله و درخواست‌ها را منعکس خواهیم کرد و مسئولین با توجه به جمیع جوانب و نیازهای استان و تخصص افراد، بهترین انتخاب و تصمیم را خواهند گرفت و ما تابع دستورات هستیم.

وی در تشریح وظایف این اداره‌کل تصریح کرد: شرح وظایف محیط زیست پیگیری حقابه تالاب گاوخونی است و ما وظیفه‌ای را که در زمینه آب دنبال می‌کنیم همین است و تحقق این امر نه تنها مشکل تالاب را حل می‌کند بلکه مشکل کشاورزان را به موازات هم حل می‌شود و بحث محیط زیست بحث جدایی از کشاورزی نیست و پیگیری مسائل تالاب که وظیفه ذاتی اداره‌کل محیط زیست است وجدای از اینکه مدیریت آن چه کسی خواهد بود پیگیری این مسئله منجر به حل مشکل کشاورزان خواهد شد و به تبع این مسئله در دستور مدیر جدید خواهد بود و این جزء وظایف ذاتی سازمان محیط زیست است و ربطی به مدیر بومی و غیر بومی ندارد و کلیه مدیران سطح سازمان محیط زیست این موضوع را جزء اوجب واجبات و وظیفه اصلی خود می‌دانند.

ریاحی همچنین اظهار داشت: فعالیت‌هایی که تا به حال انجام شده را قطعا به حضور مدیر جدید خواهیم رساند و هر مدیری که بیاید به این موضوعات اشراف خواهد داشت و مانند گذشته این موضوع در صدر فعالیت‌های این اداره خواهد بود و این به کشاورزان عزیز اطمینان می‌دهیم که پیگیر تمام مسائل استان در حوزه آب و محیط زیست هستیم.

معاون توسعه مدیریت و جانشین مدیر سابق اداره‌کل محیط زیست استان در خاتمه در مورد سوابق مدیر جدید این اداره‌کل هم عنوان کرد: مدیریت جدید جناب دانیالی، ریاست اداره محیط زیست شهرستان نجف‌آباد و مدیریت محیط زیست شهرستان اصفهان را در سوابق خود دارند.



ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار