با خواص شگفت انگیز سیر و فلفل آشنا شوید

سیر، نوعی آنتی‌بیوتیک قدرتمند هم محسوب می‌شود و با طیف وسیعی از پاتوژن‌ها مبارزه می‌کند. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که سیر، این توانایی را هم دارد که با باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها مبارزه کند.

سیر، نوعی آنتی‌بیوتیک قدرتمند هم محسوب می‌شود و با طیف وسیعی از پاتوژن‌ها مبارزه می‌کند. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که سیر، این توانایی را هم دارد که با باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها مبارزه کند.

گیاهان ضدمیکروبی، توانایی ویژه‌ای برای نابود کردن و متوقف کردن میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا دارند. این گیاهان، سیستم ایمنی بدن را از شر فشارهای غیرضروری خلاص می‌کنند و درنهایت مانع از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها می‌شوند. محققان می‌گویند که گیاهان ضدمیکروبی، ظرفیت بالایی برای مبارزه با این میکروارگانیسم‌ها دارند: باکتری، انگل، قارچ، ویروس، مخمر و سایر ارگانیسم‌های زنده. در ادامه این مطلب، با مهم‌ترین گیاهان ضدمیکروبی آشنا می‌شویم.

فلفل قرمز یا چیلی

فلفل چیلی حاوی ترکیب خاصی به‌نام کپسایسین است که طعم تُند آن را به‌وجود می‌آورد. هرچه فلفل تُندتر باشد، کپسایسین موجود در آن نیز بیشتر است. کپسایسین، نوعی ترکیب ضدالتهابی محسوب می‌شود که در تسکین درد و مشکلات دیگر به بدن کمک می‌کند. برخلاف باور رایج، فلفل چیلی باعث شکل‌گیری زخم‌ معده نمی‌شود. درواقع، فلفل چیلی به‌خوبی باکتری‌ها را نابود می‌کند و در روند پیشگیری از مبتلا شدن به زخم معده به بدن کمک می‌رساند. فلفل چیلی، ویتامین A و ویتامین C هم دارد که هر دو سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند و پاتوژن‌های مضر را دفع می‌کنند. کپسایسین عمدتا در دانه‌های فلفل چیلی و غشای سفید داخل آن وجود دارد، نه پوست آن. پس دور ریختن دانه‌های فلفل یا جداسازی تکه‌های سفیدش، فواید فلفل چیلی را کاهش می‌دهد.

گل میخک

ترکیب فعال موجود در گل میخک، اوژنول نام دارد که در کنار ترکیبات دیگر آن، هم طعم تلخی به این گیاه می‌دهد و هم خاصیت ضدباکتریایی آن را به‌وجود می‌آورد. اوژنول، نوعی ترکیب ضدالتهابی نیز هست و برای پیشگیری از این مشکلات نیز مورد مطالعه قرار گرفته است: مسمومیت ناشی از آلاینده‌های محیطی، سرطان دستگاه گوارش و التهاب مفصلی. از آن‌جایی که عصاره گل میخک، ضدباکتریایی است و نوعی خاصیت بی‌حس‌کنندگی خفیف هم دارد، در بعضی از کشورها برای کارهای دندان‌پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته بعضی از اسپری‌های گلودرد و دهان‌شویه‌ها نیز حاوی عصاره گل میخک هستند. گل میخک، منبع عالی‌ای برای دریافت مواد مغذی اساسی هم محسوب می‌شود، چون امگا-۳، فیبر غذایی، ویتامین C و منیزیم دارد.

سیر

آلیسین، یکی از ترکیبات اصلی سیر است که بوی آن را هم به‌وجود می‌آورد و خاصیت ضدباکتریایی و ضدویروسی قدرتمندی دارد. قرار گرفتن این ترکیب در کنار ویتامین C سیر، قدرت مقابله سیر با میکروب‌ها و این بیماری‌های مختلف را افزایش می‌دهد: سرماخوردگی و آنفلوآنزا، ویروس‌های معده، قارچ کاندیدا، بیماری سل و بوتولیسم. سیر، نوعی آنتی‌بیوتیک قدرتمند هم محسوب می‌شود و با طیف وسیعی از پاتوژن‌ها مبارزه می‌کند. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که سیر، این توانایی را هم دارد که با باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها مبارزه کند. آلیسین موجود در سیر، چند فایده مهم دیگر نیز دارد: کمک به کاهش فشار خون، کاهش انسولین، کاهش تری‌گلیسیرید و پیشگیری از افزایش وزن. یکی از مطالعات منتشرشده در American Journal of Hypertension نشان می‌دهد که وجود آلیسین در رژیم غذایی، وزن را پایدار نگه می‌دارد و حتی می‌تواند به کاهش آن نیز کمک کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار