خیلی دور خیلی نزدیک

باشگاه نفت خطر کنار گذاشته شدن از لیگ قهرمانان آسیا را در یک‌قدمی خود می‌بیند. درصورتی‌که آنها نتوانند مدرک حرفه‌ای خود را دریافت کنند از لیگ قهرمانان حذف می‌شوند و یک باشگاه دیگر ایرانی جای آنها را خواهد گرفت.

امیر حسین احتشامی- اصفهان امروز : باشگاه نفت خطر کنار گذاشته شدن از لیگ قهرمانان آسیا را در یک‌قدمی خود می‌بیند. درصورتی‌که آنها نتوانند مدرک حرفه‌ای خود را دریافت کنند از لیگ قهرمانان حذف می‌شوند و یک باشگاه دیگر ایرانی جای آنها را خواهد گرفت. مهلت ارسال مدارک باشگاه‌ها در آسیا تمدیدشده است و تیم‌های لیگ برتری حدود سه هفته دیگر فرصت دارند مدارک خود را برای دریافت مدرک حرفه‌ای ارسال کنند. به دلیل اینکه یکی از شرط‌های دریافت این مدرک، تعیین وضعیت بدهکاری باشگاه‌هاست این احتمال می‌رود باشگاه نفت تهران در این موضوع دچار مشکل شود، مشکلی که درنهایت مقدمات حذف آنها از لیگ قهرمانان را فراهم می‌کند. بر طبق قوانین AFC درصورتی‌که نماینده‌های ایران برای لیگ قهرمانان آسیا موفق به اخذ مجوز حرفه‌ای نشوند، طبق جدول رده‌بندی، تیم‌های بعدی به AFC معرفی خواهند شد. کنفدراسیون فوتبال آسیا با استناد به آیین‌نامه حرفه‌ای‌سازی باشگاه‌ها اقدام به تعیین ضرب‌الاجلی برای پرداخت بدهی تیم‌های حاضر در فصل پیش روی این مسابقات کرد. پیش‌تر طبق اطلاعیه این فدراسیون،‌ باشگاه‌های حاضر در این مسابقات باید تا ۹ شهریورماه تمام بدهی‌های خود را به شخصیت‌های حقوقی و حقیقی پرداخت می‌کردند تا مجوز حرفه‌ای آنها صادر شد، البته این ضرب العجل دوباره تمدید شد و حالا به پایان مهلت سوم که تا پایان مهرماه است، زمان زیادی باقی نمانده. در شرایط فعلی تیم‌های پرسپولیس، نفت، استقلال و تراکتورسازی چهار نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ هستند که هر چهار باشگاه هم بدهی‌های هنگفتی از سال‌های گذشته دارند و تاکنون نتوانستند این بدهی‌های چند ده‌میلیاردی را پرداخت کنند. البته فصل گذشته تنها شش باشگاه استقلال تهران و خوزستان، پرسپولیس، ذوب‌آهن، گسترش فولاد تبریز و فولاد خوزستان موفق به دریافت این مجوز حرفه‌ای شدند که تنها چهار نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا به این مجوز نیاز داشتند. با شروع فصل جدید لیگ برتر فوتبال ایران بازهم تکاپوی 16 تیم حاضر در لیگ برتر برای دریافت این مجوز آغاز شد؛ اما سازمان لیگ در فصل جدید با سخت‌گیری‌های بیشتری نسبت به صدور این مجوز اقدام کرد. در شرایطی که فصل گذشته باشگاه پرافتخاری مانند الأتحاد در عربستان و در فصل جاری نیز تیم ثروتمندی مانند الأهلی امارات موفق به دریافت این مجوز نشدند، سازمان لیگ ترجیح داد تا با سخت‌گیری بیشتر در دریافت مدارک، باشگاه‌های ایرانی را مجبور به انجام خواسته‌های فدراسیون فوتبال آسیا کند.

نفت به ساحل آرامش نرسید

در این میان چهار تیم بدهکار ایرانی مورداشاره وضعیت باشگاه نفت بسیار بغرنج‌تر از سه باشگاه دیگر است. باشگاهی که در سال جاری با مشکلاتی عجیب‌وغریبی روبرو شد و دامنه این گرفتاری‌ها هنوز هم به پایان نرسیده است. نفت تهران به همراه استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی برای حضور در لیگ قهرمانان به مجوز AFC نیاز دارند و در شرایطی که سه باشگاه دیگر اقدام های لازم و کافی را برای دریافت این مجوز انجام دادند، نفتی‌ها هنوز نقص‌های زیادی در مدارک خوددارند و با توجه به فرصت کم باقی‌مانده و مشکلات پرتعداد این باشگاه در بحث‌های حقوقی، و بین‌المللی به نظر می‌رسد نفت تهران نخستین قربانی عدم دریافت مجوز حرفه‌ای سازی در ایران خواهد بود. این اتفاق در شرایطی برای باشگاه نفت تهران در حال رخ دادن است که فدراسیون فوتبال در ساعت‌های پایانی مهلت نفت تهران برای معرفی مدارک حرفه‌ای سازی خود، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد با توجه به حضور این تیم در لیگ قهرمانان آسیا در جلسه‌ای با مدیران این باشگاه به شرایط نفتی‌ها رسیدگی کند؛ جلسه‌ای که به نظر می‌رسد با توجه به پایان فرصت زردپوشان تهرانی دیگر موضوعیتی نداشته باشد.

تیم چهارم جای نفت را می‌گیرد

پرسشی که برای جامعه فوتبال مطرح‌شده این است که در صورت صادر نشدن مجوز حرفه‌ای به باشگاه‌ نفت، آیا تیم دیگری از ایران می‌تواند جایگزین آنها شود؟ درصورتی‌که هرکدام از نمایندگان ایران موفق به اخذ این مجوز نشوند، فدراسیون فوتبال پس از تعامل با AFC بر اساس جدول رده‌بندی مسابقات لیگ برتر، نماینده بعدی را معرفی می‌کند. طبق جدول رده‌بندی لیگ شانزدهم پس از تراکتورسازی، تیم سوم جدول که به‌عنوان چهارمین نماینده ایران به AFC معرفی‌شده به ترتیب ذوب‌آهن، سپاهان، پیکان، استقلال خوزستان و گسترش فولاد در رده‌های چهارم تا هشتم قرار دارند. درصورتی‌که هر یک از نمایندگان ایران در آسیا، نتواند مجوز حرفه‌ای را اخذ کند، یکی از تیم‌های رده چهارم به بعد لیگ قبل که ازنظر بدهی در شرایط مطلوب‌تری نسبت به نمایندگان ایران باشند، به‌عنوان تیم بعدی به AFC معرفی خواهد شد.

اظهارنظر مبهم تاج

در صورت حذف نفت تهران از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، فدراسیون فوتبال باشگاه ذوب‌آهن را به‌عنوان نماینده چهارم ایران برای شرکت در مسابقات لیگ قهرمانان معرفی خواهد کرد و ذوبی‌ها باید امیدوار باشند برخلاف فصل گذشته که این مجوز را دریافت نکردند، امسال موفق به دریافت این مدرک از سوی فدراسیون فوتبال آسیا شوند. مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال دراین‌باره می‌گوید «ما با ذوب‌آهن صحبت نکردیم و این موضوع در اختیار سازمان لیگ است. تا به اینجا هیچ صحبتی انجام ندادیم تا صحبت‌ها نهایی شود. فدراسیون در اجرای حل مشکلات جدی است. تاکنون 370 پرونده تشکیل‌شده و از همه خواستیم که بیایند و پاسخ بدهند. اگر نفت تهران سهمیه نگیرد، یک باشگاه جانشین می‌شود»

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار