فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش صنعتی اصفهان

استان اصفهان با داشتن حدود 9 هزار و 500 واحد صنعتی و تولیدی به‌عنوان قطب صنعت کشور شناخته می‌شود. استقرار صنایع بزرگ و مادر در استان اصفهان موجب شده تا این استان در دنیا نیز با صنایعش شناخته شود.

احمدرضا منزه- اصفهان امروز: استان اصفهان با داشتن حدود 9 هزار و 500 واحد صنعتی و تولیدی به‌عنوان قطب صنعت کشور شناخته می‌شود. استقرار صنایع بزرگ و مادر در استان اصفهان موجب شده تا این استان در دنیا نیز با صنایعش شناخته شود. امروز و با توجه به مشکلات فراوان اقتصادی به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین نیازهای صنعت استان، سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذارانی است تا از این طریق راه توسعه صنایع پاک و اشتغال‌زایی برای جوانان استان فراهم شود. در همین ارتباط به بررسی چند مورد از اولویت‌های سرمایه‌گذاری استان می‌پردازیم.
ساخت ماشين‌آلات، تجهيزات و قطعات مربوط به صنعت نساجي
با توجه به اینکه شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل قطب صنعتی تولید فرش ماشینی و ریسندگی نخ فرش ماشینی هستند لذا تولید ماشین‌آلات این بخش در این شهرستان‌ها می‌تواند درآمدزایی و اشتغال مؤثر خوبی به همراه آورد. تولید ماشین‌آلات بافندگی پارچه، تولید نخ‌های فلامنتی، دستگاه‌های چاپ و تکمیل پیشرفته پارچه در شهرک صنعتی دهق و علویجه و شهرک صنعتی بزرگ شمال اصفهان نیز می‌تواند ارزآوری خوبی به همراه داشته باشد. این طرح‌ها می‌توانند زمینه اشتغال بیش از 700 نفر را فراهم آورند. مدت بازگشت سرمایه چهار سال، ظرفیت سالانه طرح‌ها 100 هزار تن در سال و درآمد سالیانه آنها بیش از 11 میلیون یورو در نظر گرفته‌شده است.
تولید پارچه و منسوجات فني و تكنيكال
تولید پارچه‌های فنی، نظیر پارچه‌های تکنیکی و فنی در فیلترها و عایق‌ها، مصارف صنعتی و نظامی و... همچنین استفاده در کالاهای خواب هوشمند، در شهرستان اصفهان می‌تواند زمینه اشتغال بیش از 50 نفر راه مهیا کند. درمجموع سرمایه‌گذاری بیش از دو میلیون یورویی شامل سرمایه ثابت و در گردش برای اجرای این طرح‌ها پیش‌بینی‌شده است. نرخ بازگشت داخلی این طرح‌ها بر اساس برآورد کارشناسی 35 درصد گزارش‌شده است و مدت بازگشت سرمایه در حدود سه سال است.
ريسندگي انواع نخ پنبه‌اي و الياف كوتاه
با توجه به کمبود واحدهای تولید نخ‌های سیستم پنبه‌ای و الیاف مصنوعی ظریف در استان و نیاز مبرم بازار به این محصول اجرای این طرح می‌تواند علاوه بر ایجاد درآمد مناسب، زمینه ایجاد اشتغال حدود 500 نفر از جوانان استان را فراهم آورد. نرخ بازگشت داخلی این طرح 30 درصد و مدت بازگشت سرمایه در حدود سه سال و سه ماه پیش‌بینی‌شده است. 17 میلیون یورو سرمایه‌گذاری برای اجرای این طرح لازم است.
تولید تاير خودرو
با توجه به واردات محصولات بی‌کیفیت خارجی، کمبود تولید در داخل و نیاز شدید بازار به این محصولات با توجه به تعدد وسایل نقلیه، تولید تایر انواع خودرو، طرحی اقتصادی ارزیابی می‌شود، ظرفیت سالانه طرح 30 هزار تن و زمینه ایجاد اشتغال برای 200 نفر، در این طرح دیده‌شده و سرمایه لازم برای طرح بیش از 19 میلیون یورو است. نرخ بازگشت داخلی طرح بر اساس برآورد کارشناسی 55 درصد و مدت بازگشت سرمایه دو سال در نظر گرفته‌شده است. درآمد سالانه طرح بر اساس حداکثر میزان تولید بیش از شش میلیون یورو پیش‌بینی‌شده است.
تولید قند مايع از سیب‌درختی
با توجه به ازدیاد مواد اولیه (سیب) در شهرستان سمیرم و نظر به اینکه این محصول از بهداشتی و سلامت جامعه در افراد عادی و دیابتی جایگزین مناسبی برای قند و شکر است، اجرای این طرح در شهرستان سمیرم می‌تواند موجب درآمدزایی خوبی شود. ظرفیت طرح 150 هزار تن در سال، ایجاد اشتغال برای 150 نفر، نرخ بازگشت داخلی طرح 30 درصد و مدت بازگشت سرمایه در حدود سه سال در نظر گرفته‌شده است.
تولید پلی ال‌ها
به دلیل وجود مواد اولیه و صنایع پایین‌دستی این محصول در استان، ارزش‌افزوده بالا و کاربرد به‌عنوان مواد اولیه انواع چسب‌ها، تولید انواع پلی ال در استان اصفهان در شهرستان‌هایی همچون شهرضا و دهاقان مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. ظرفیت سالانه طرح 50 هزار تن، ایجاد اشتغال برای 100 نفر، نرخ بازگشت داخلی 65 درصد و مدت بازگشت سرمایه در حدود یک سال و سه ماه در نظر گرفته‌شده است. میزان سرمایه‌گذاری لازم برای این طرح در حدود شش میلیون یورو در نظر گرفته‌شده است.
تولید كاغذ از كربنات كلسيم
با وجود مواد اولیه فراوان و فناوری جدید تولید این محصول، جلوگیری از قطع درختان و نیاز بازار، تولید کاغذ از کربنات کلسیم در استان توصیه می‌شود. این طرح با ظرفیت تولید هشت هزار و 600 تن در سال می‌تواند زمینه اشتغال بیش از 80 نفر را فراهم آورد. بیش از هشت میلیون یورو سرمایه‌گذاری برای اجرای این طرح پیش‌بینی‌شده و درآمد سالیانه آن بر اساس حداکثر میزان تولید دو میلیون یورو است، نرخ بازگشت داخلی 25 درصد و مدت بازگشت سرمایه در حدود چهار سال در نظر گرفته‌شده است.
تولید خوراک دام با استفاده از سیب‌زمینی
اجرای این طرح در شهرک صنعتی تیران با ظرفیت هشت هزار تن در سال و اشتغال‌زایی برای 80 نفر با سرمایه‌گذاری 7/1 میلیون یورویی پیش‌بینی‌شده است. نرخ بازگشت داخلی 24 درصد و مدت بازگشت سرمایه چهار سال در نظر گرفته‌شده است.
تولید ظروف یکبارمصرف از نشاسته و ذرت
این طرح با ظرفیت تولید سالانه 24 هزار تن و ایجاد اشتغال برای 300 نفر با نرخ بازگشت داخلی 25 درصد و مدت بازگشت سرمایه سه سال و نیم در شهرک صنعتی علویجه پیش‌بینی‌شده است. مجموع سرمایه‌گذاری طرح 5میلیون یورو و درآمد سالیانه آن حدود یک‌میلیون یورو در نظر گرفته‌شده است. این پروژه 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
ساخت قطعات و ملحقات وسایل نقلیه موتوری
این پروژه در شهرک صنعتی راوند با ظرفیت 3هزار تن در سال و ایجاد اشتغال برای 150 نفر، تاکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، زمین و مجوزهای طرح تهیه‌شده و برای اجرای کامل آن به پنج میلیون یورو اعتبار نیاز است، نرخ بازگشت داخلی طرح 28 درصد و مدت بازگشت سرمایه سه سال و پنج ماه در نظر گرفته‌شده است.
تعداد زیادی طرح‌های صنعتی در انتظار سرمایه‌گذار
تعداد طرح‌های صنعتی استان که نیاز به سرمایه‌گذار دارند آنقدر زیاد است که نه‌تنها در این گزارش که در چند گزارش نیز جا نمی‌گیرند، اما در اینجا تلاش شد تنها چند نمونه کوچک از پروژه‌های استان که برای احداث یا تکمیل شدن به سرمایه‌گذاری نیاز دارند معرفی شوند، با این تفاسیر به نظر می‌رسد جذب سرمایه‌گذاران برای حرکت سریع‌تر اصفهان به سمت صنایع پاک و اشتغال‌زا می‌تواند فضای اقتصادی استان را از مشکلاتی همچون بیکاری و رکود خارج ساخته و زمینه رشد و شکوفایی استان را فراهم آورد. نباید فراموش کرد معرفی طرح‌های سرمایه‌گذاری استان به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و درصورتی‌که ظرفیت‌‌های استان معرفی شوند می‌توان شاهد حضور گسترده سرمایه‌گذاران در استان بود.
**
ستون: خبر ویژه
-‌ حضور بین‌المللی در نمایشگاه عمان با محوریت اصفهان
اصفهان‌امروز: کشور عمان از امروز تا ۱۹ مهرماه سال جاری میزبان هفتمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی تجهیزات و خدمات پزشکی خواهد بود. شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان به‌عنوان نماینده رسمی مرکز نمایشگاهی عمان و تنها منتخب سازمان توسعه تجارت ایران برای چهارمین سال متوالی پاویون ملی ایران را در بخش‌های اصلی تجهیزات پزشکی، خدمات بهداشتی درمانی و گردشگری سلامت، سازمان‌دهی و برگزار کرده است. مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان دراین‌ارتباط گفت: توجه به پتانسیل‌های بالای کشورمان در زمینه‌های مختلف بهداشتی درمانی، قابلیت‌های متخصصان پزشکی ایران و همچنین فراهم بودن بسترهای مناسب برای حضور ایران در بازار کشور عمان باعث شد شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان از سال ۲۰۱۴ برای نخستین بار شرایطی را در کشور عمان فراهم سازد تا برترین‌های ایران بتوانند در نمایشگاه پزشکی عمان با برند Oman Health به‌صورت گروهی و در قالب پاویون ایران مشارکت داشته باشند. رسول محققیان افزود: از سال 2014 تاکنون هرساله سعی شده حضور ایران، معرفی توانمندی‌های کشور و شناخت بازار کشور عمان از طریق این نمایشگاه، جدی‌تر و هدفمندتر از سال‌های گذشته انجام گیرد که خوشبختانه سیر حضور ایران در این نمایشگاه، مؤید همین موضوع است. وی ادامه داد: اعتلای نام ایران در عرصه بین‌الملل، کمک به معرفی ابعاد مختلف توانمندی‌های کشورمان و عملی نمودن شعار توسعه صادرات غیرنفتی، مهم‌ترین دلیل حضور شرکت نمایشگاه‌های اصفهان در بازار نمایشگاهی کشور عمان است که امید می‌رود چهارمین سال برگزاری پاویون ایران در نمایشگاه پزشکی عمان گامی ارزنده و مؤثر در نیل به این اهداف ملی باشد. وی با اشاره به اینکه امسال چهارمین سال استقرار پاویون جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه و از سوی شرکت نمایشگاه اصفهان است، تأکید کرد: این اقدام با همراهی سفارت ایران در عمان و به‌ویژه از طریق حمایت رایزن بازرگانی این سفارت انجام‌شده و خوشبختانه حضور قوی و قدرتمندی را برای ایران زمینه‌سازی کرده است. به گفته وی در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات و خدمات پزشکی عمان که در مرکز نمایشگاه‌های جدید عمان برپا است، شاهد حضور حدود ۳۰ شرکت، مؤسسه، انجمن و بیمارستان از کشور ایران در فضایی بالغ‌بر ۳۰۰ مترمربع خواهیم بود که تداوم حضور هدفمند و منسجم ایرانیان در این رویداد تخصصی را نشان می‌دهد.
**
ستون: خبر خوب
-‌ كاهش 50 درصدي مصرف آب ذوب‌آهن در 15 سال
اصفهان‌امروز: بحران آب از حدود 15 سال قبل آغازشده و طي اين مدت اقدامات بسياري براي كاهش مصرف آن انجام‌گرفته است. دراین‌ارتباط، صرفه‌جویی زيادي در مصرف آب شرکت ذوب‌آهن اصفهان ایجادشده كه نمودار مصرف آب كارخانه طي 15 سال گذشته نشان‌دهنده اين موضوع است. اسماعيلي، مدير آب‌رسانی شركت ذوب‌آهن اصفهان با بیان این مطلب گفت: باوجود راه‌اندازی پروژه‌هایی نظير طرح سبا (مصرف بالای چهار میلیون مترمکعب در سال)، كوره بلند 3، نیروگاه هاربین، آگلوماشين 4 و باتری کک سازی 3 و ايستگاه ریخته‌گری 5، همچنان مصرف آب كمتر از گذشته است و با توجه به افزایش تولید کارخانه و راه‌اندازی پروژه‌های فوق، در 15 سال گذشته حدود 50 در صد در مصرف آب صرفه‌جویی شده است. به گفته وی اجراي خط لوله از تصفیه‌خانه شيميايي تا نيروگاه حرارتي براي بالا بردن كيفيت آب ورودي به نيروگاه و درنتیجه بالا بردن درجه تغليظ نيروگاه، استفاده از درين سيكل‌هاي گردشي تميز براي تغذيه سيكل‌هاي كثيف، استفاده از درين سيكل‌هاي كثيف براي خنك كردن سرباره كوره بلند (پمپخانه 8) و سرباره كنورتور (آبزدايي)، تعويض لوله‌های فرسوده در سطح كارخانه به‌طور مستمر، بستن لوله آب موقت (قديمي) به دليل فرسودگي زياد، استفاده از آب چاه و پساب‌های تصفیه‌شده اماکن و صنعتی براي فضاي سبز و حذف آب خام مصرفي فضاي سبز، استفاده از روش آبياري قطره‌ای در فضاي سبز و درنتیجه كاهش مصرف آب، بازسازي برج‌هاي خنک‌کننده به‌طور مستمر، اجراي حدود دو كيلومتر لوله‌کشی فاضلاب براي جداسازی فاضلاب‌هاي غيرسمي از سمي و استفاده از آن براي فضاي سبز، تصفيه و فيلتراسيون آب سيكل كثيف نوردها و استفاده از آن براي سيكل تميز، اتصال خط درناژ نيروگاه مركزي و نیروگاه هاربین به مخزن آب گرم پمپخانه 1 و مخازن برج‌های خنک‌کننده نیروگاه هاربین به‌منظور كاهش مصرف آب پمپخانه شماره 1 و نیروگاه هاربین و اجرای پروژه آبزدایی از لجن پمپ خانه تصفیه گاز کنورتور که با اجرای این پروژه روزانه بین 800 تا 900 مترمکعب آب از لجن کنورتور جداشده و به سیکل تصفیه گاز برگردانده می‌شود، تنها بخشی از اقدامات انجام‌شده جهت كاهش مصرف آب در شرکت ذوب‌آهن اصفهان بوده است.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار