اجرای یک سنت قدیمی تا محفوظ ماندن آن برای آیندگان در بویین میاندشت

مهدی جواهری مسئول اقامتگاه در خصوص این سنت کهن گفت: گرفتن شیره انگور در مهرماه یکی دیگر از سنت‌های قدیمی در شهرستان بویین میاندشت است که باید در زنده نگه‌داشتن این میراث ناملموس که علاوه بر سنت جنبه درآمدی هم برای اهالی شهرستان دارد کوشید.

بویین میاندشت-اصفهان امروز: مهدی جواهری مسئول اقامتگاه در خصوص این سنت کهن گفت: گرفتن شیره انگور در مهرماه یکی دیگر از سنت‌های قدیمی در شهرستان بویین میاندشت است که باید در زنده نگه‌داشتن این میراث ناملموس که علاوه بر سنت جنبه درآمدی هم برای اهالی شهرستان دارد کوشید.

وی با اشاره به روش پخت شیره انگور به شکل سنتی افزود: درروش سنتی پخت شیره انگور چند روز قبل در حیاط خانه کوره پخت شیره با اجر و گل رس ساخته می‌شود و هیزم برای سوزاندن در کوره جمع‌آوری می‌شود. آب انگور را با خاک سفید مخلوط کرده و سپس چندساعتی می‌جوشانند در پایان مرحله جوشیدن قطعات کوچک کدوهای محلی به آن اضافه می‌شود.

اقامتگاه برمگردی خانه جواهری با همکاری موزه زنده گرجی (منزل عمه اکرم و عمو حسین) اقدام به برگزاری مراسم پخت شیره انگور به روش سنتی کرد تا این میراث کهن برای آیندگان محفوظ بمانند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار