شهر، مردم و رانندگان اتوبوس

حدود شش سالی است که 50 درصد از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی زیر نظر بخش خصوصی اداره می‌شود. فرهنگ استفاده از اتوبوس و حمل‌ونقل عمومی گرچه چند سال است که در بین مردم بهتر شده اما هنوز چالش‌هایی در این میان وجود دارد.

مجید مرادی(راننده اتوبوس)/اصفهان امروز: حدود شش سالی است که 50 درصد از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی زیر نظر بخش خصوصی اداره می‌شود. فرهنگ استفاده از اتوبوس و حمل‌ونقل عمومی گرچه چند سال است که در بین مردم بهتر شده اما هنوز چالش‌هایی در این میان وجود دارد.

فعالیت در بخش خصوصی برای رانندگان مشکلاتی چون نداشتن بیمه و ثابت نبودن پایه حقوقی را در برداشته است. ساعت‌های کار رانندگان معمولاً در شیفت‌های مختلفی خلاصه می‌شود. شیف‌های 8 ساعته، شیفت‌های 12 ساعته و 16 ساعته در طول یک روز!

هنوز نیمی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی دولتی است که آنها هم در سال‌های آینده به بخش خصوصی واگذار خواهند شد. ساعت کار رانندگان بخش خصوصی تا 9 و 30 دقیقه شب و بخش دولتی تا ساعت 9 شب است.

مسئله عمده‌ای که این روزها متوجه رانندگان است کسر حدود 15 درصدی از مبلغ کرایه روزانه است که چون متأسفانه از جانب عده‌ای از مردم پرداخت نمی‌شود لاجرم ناگزیر راننده اتوبوس باید جبران این کمبود را به عهده بگیرد.

البته 80 درصد از مردم ما که معمولاً حلال و حرام برایشان اهمیت دارد، هزینه‌ها را چه با زدن کارت و چه نقدی پرداخت می‌کنند.

بیشتر اتوبوس‌هایی که این روزها در سطح شهر فعال است، بنزهای آلمانی هستند. در برخی خطوط هنوز اتوبوس‌های فرسوده هم فعالیت می‌کنند. کیفیت موتور این اتوبوس‌ها بالاست اما ازآنجایی‌که به‌موقع سرویس نمی‌شوند و از آنها زیاد کار کشیده می‌شود، اغلب زیاد خراب می‌شوند.

این یادداشت شفاهی است

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار