۱۲ درصد بافت ناکارآمد شهری کشور در اصفهان

استاندار اصفهان با بیان اینکه ۱۵ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در استان اصفهان واقع شده گفت: طبق آمار وزارتخانه راه و شهرسازی حدود ۱۲ درصد بافت ناکارآمد شهری کشور در استان اصفهان است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه ۱۵ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در استان اصفهان واقع شده گفت: طبق آمار وزارتخانه راه و شهرسازی حدود ۱۲ درصد بافت ناکارآمد شهری کشور در استان اصفهان است.

به گزارش ایمنا، رسول زرگرپور صبح امروز در نشست ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان اصفهان که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از توفیقات ما در دولت تدبیر و امید این بوده است که دومین عضو کابینه برای افتتاح پروژه ها و حل و فصل مسائل به اصفهان سفر می کند.

وی ادامه داد: همه اینها نوید این را می دهد که استان اصفهان در دولت دوازدهم جایگاه ویژه ای داشته باشد و به دنبال آن شاهد رفع چالش های استانی باشیم.

استاندار اصفهان با بیان اینکه مساحت این استان صد هزار کلیومتر مربع و ۲ میلیون و ۲۰۰هزار نفر جمعیت استان اصفهان است، عنوان کرد: متاسفانه نرخ رشد ما کمتر از یک درصد است که نگران کننده است. ۸۸ درصد جمعیت در مناطق شهری زندگی می کنند علی رغم اینکه این نرخ در کشور ۷۵ درصد است.

استان اصفهان یک استان شهری است

وی اضافه کرد: استان ما یک استان شهری است چراکه بیش از ۱۰۷ شهر و ۵۷۱ نفر عضو شورا و ۱۰۷ شهردار داریم که دوره جدید بیش از ۹۰ نفر از شهرداران انتخاب شدند و احکام آنها صادر شده است و مشغول به کار شده اند.

زرگر پور تاکیدکرد: در طی چهارسال گذشته علی رغم همه محدودیت ها و مشکلاتی که در ارتباط با اعتبارات دولتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی وجود داشته، ۱۴ هزار و ۳۰۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۲۶ میلیارد ریال در استان اصفهان به بهره برداری رسیده که ۷۰ درصد این سرمایه گذاری ها توسط بخش خصوصی انجام شده است.

وی افزود: این سرمایه گذاریها در بخش های مختلف صنعت، کشاورزی و گردشگری انجام شده که ۲۰ درصد آن را هم بخش عمومی سرمایه گذاری کرده که عمدتاً شهرداری ها هستند و دولت حدود ۱۰ درصد از این سرمایه گذاری ها را انجام داده است که البته منطقی است که استان اصفهان با چنین ظرفیت های بالا بیشتر به بخش های خصوصی و عمومی تا بخش دولتی متکی باشد.

استاندار با بیان اینکه این استان دارای سابقه تاریخی حدود ۷ هزار ساله است، گفت: اصفهان ۴ بار پایتخت ایران بزرگ بوده است و البته امروز هم پایتخت است نه پایتخت سیاسی و اقتصادی بلکه پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است که مهمانان خارجی در بازدید های خود بیشتر از ما متوجه این موضوع هستند و به ما گوشزد می کنند بنابراین مسائل این استان هم به لحاظ قدمت تاریخی هم با توجه به اینکه شهری جهانی و بین المللی است، به شدت زیر ذره بین قرار دارد.

وی ادامه داد: در این استان ۸ هزار و ۱۰۰ هکتار بافت فرسوده داریم که بخش قابل توجهی از آن در شهر اصفهان واقع شده است. ۳هزار و ۷۸۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی و ۳ هزار هکتار هم بافت تاریخی داریم که همه بافت ها در مجموع ۱۵ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری نامگذاری میشود بر این اساس طبق آمار وزارتخانه راه و شهرسازی حدود ۱۲ درصد بافت ناکارآمد شهری کشور در استان اصفهان است.

زرگر پور با اعلام اینکه در سال جاری ۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای بافت ناکارآمد شهری در نظر گرفته شده است، یادآور شد: با توجه به حجم این بافت ها، بودجه درنظر گرفته شده عدد قابل توجهی نیست.

وی اضافه کرد: ۴۰ درصد بار کشور و ۲۰ درصد مسافر کشور از شریان های حیاتی جاده ای استان اصفهان عبور می کنند که می توان گفت این یک عملکرد ملی است و انتظار داریم که با نگاه ملی به این استان توجه شود.

شرایط بندر خشک ایجاد شود

استاندار اصفهان در ارتباط با ایجاد بندر خشک در اصفهان، عنوان کرد: در چهار سال گذشته تلاش های زیادی انجام شد که مقوله بندر خشک به نتیجه برسد اما به دلیل محدودیت ها و مشکلات این پروژه بزرگ و مهم که اشتغال زایی بسیاری ایجاد میکند به هدف نهایی نرسیده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اینکه اعتقاد کامل به اجرای طرح های جامع و تفصیلی داریم، تصریح کرد: شهرداری ها را موظف کردیم که برنامه های اجرایی خود را در قالب طرح های جامع و تفصیلی به پیش ببرند ولی به دلیل دقت و حساسیتی که به کار برده می شود، تصویب این طرح ها در تهران به طول می انجامد و ما را از زمان بندی خود خارج می کند.

زرگر پور با بیان اینکه طرح های استان اصفهان با یک استان کوچک تفاوت دارد، اضافه کرد: کارهای کارشناسی که در استان اصفهان انجام می شود می توان به عنوان یک کمیته فنی آن را تلقی کرد و دقت ها و وسواس ها را در مورد استان هایی مثل اصفهان که ظرفیت کارشناسی بالایی دارد به خود استان تنفیذ کرد تا زمان کمتری را بگیرد.

لزوم تسریع در تشکیل جلسات شورای راهبری موزه بزرگ اصفهان

وی با اشاره به اینکه برای موزه بزرگ اصفهان یک شورای راهبری تشکیل شده است، گفت: جلسات این شورا به طور مرتب تشکیل شده اما آنچه که اهمیت دارد ما هنوز قدم های جدی را برای این امر برنداشتیم چراکه به دنبال این بودیم که فاز اول این پروژه در دولت دوازدهم به سرانجام برسد که امیدواریم جلسات شورای راهبری این طرح سریع تر تشکیل شود.

استاندار اصفهان اظهار کرد: طرح های مشترکی با استان های دیگر داریم اما نمی دانیم چرا شروع این طرح ها از دیگر استانها کلید می خورد و یکبار هم نشده که آغاز آن استان اصفهان باشد تا دلخوش باشیم که کارها از استان ما جلو می رود، در مورد تخصیص اعتبار هم همین طور است.

وی خاطرنشان کرد: به طور مثال طرح قطار سریع السیر از قم به تهران و طرح ریلی اصفهان به اهواز از اهواز شروع می شود در حالی که استان اصفهان هم ظرفیت بالایی دارد که باید توجه ویژه ای نسبت به آن به خرج داد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار