خرید در طبیعت

روزهای تعطیل، بیشتر به ناژوان می‌رویم و سبزی‌هایی را که نیاز داریم، می‌خریم، چون سبزی‌های ناژوان تازه است و آب به آن نزده‌اند، درنتیجه زود خراب نمی‌شود. بعضی سبزی‌های موردنیازمان مثل بادمجان یا فلفل سبز را خود ما مشتریان از زمین‌های زراعی می‌چینیم و بقیه را هم بیشتر، خود کشاورزان برایمان می‌چینند. مثل بلال، سیب‌زمینی، ریحان، سبزی خورشتی، اسفناج، گشنیز، کاهو، شوید، لوبیا سبز، گل‌کلم یا شنبلیله و میوه‌هایی مثل خرمالو یا زالزالک.

اصفهان امروز- بتول حسین‫زاده:

روزهای تعطیل، بیشتر به ناژوان می‌رویم و سبزی‌هایی را که نیاز داریم، می‌خریم، چون سبزی‌های ناژوان تازه است و آب به آن نزده‌اند، درنتیجه زود خراب نمی‌شود. بعضی سبزی‌های موردنیازمان مثل بادمجان یا فلفل سبز را خود ما مشتریان از زمین‌های زراعی می‌چینیم و بقیه را هم بیشتر، خود کشاورزان برایمان می‌چینند. مثل بلال، سیب‌زمینی، ریحان، سبزی خورشتی، اسفناج، گشنیز، کاهو، شوید، لوبیا سبز، گل‌کلم یا شنبلیله و میوه‌هایی مثل خرمالو یا زالزالک. تقریبا هر آنچه انتظار داشته باشید همه‌چیز در ناژوان هست، ولی هر چیزی در فصل خودش بیشتر است، مثلاً در پاییز، شلغم، لبو، قمری، شوید و شنبلیله و در بهار و تابستان، ریحان و هویج زیاد است. بعضی از این محصولات، مربوط به زمین‌های منطقه ناژوان است و برخی را هم از میدان میوه و تره‌بار می‌آورند، مثل بیشتر میوه‌ها. البته میوه‌هایی مثل آلبالو، آلو و زردآلو هم در ناژوان به عمل می‌آید که گاه اگر نیاز داشته باشیم، از ناژوان می‌خریم. میوه‌های بومی ناژوان، خوشمزه است و آلوهای زرد آن، ریز و شیرین است. در آن سمت رودخانه که پارک میرزا کوچک خان جنگلی هم قرار دارد، بیشتر مزرعه است و سمتی که باغ پرندگان در آن واقع‌شده، پر از باغ است.

ناژوان تلفیقی است از بازارچه‌های میوه و تره‌بار، باغ‌ها، مزرعه‌ها و آلاچیق‌ها و وقتی همه اینها یعنی تروتازه بودن سبزی‌ها و میوه‌ها و شور و اشتیاق و تلاش و تکاپوی کشاورزان ناژوان برای چیدن محصولاتشان را کنار هم می‌بینم، حتی اگر تصمیمی هم برای خرید نداشته باشم، به این کار ترغیب می‌شوم. خرید در ناژوان حس و حال قشنگی دارد و به یاد سال‌های گذشته می‌افتم که به سرزمین‌های کشاورزی می‌رفتیم و کاهو و صیفی‌جات می‌خریدیم. حتی گاهی به ناژوان می‌رویم و چیزی هم نیاز ندارم، اما به دلیل حال و هوای این منطقه، حداقل هفت قلم جنس می‌خرم. وقتی هم آب رودخانه باز باشد، روحیه می‌گیرم و با لذت خرید می‌کنم، اما وقتی آب را بسته‌اند، سعی می‌کنیم از طرفی برویم که رودخانه خشک را نبینیم.

گاه در این خریدها، درست کردن مواد غذایی جدید را هم یاد گرفته‌ام، مثل درست کردن سس پاپریکا با فلفل دلمه قرمز و فلفل قرمز تند که غذا را خیلی خوشمزه و خوش‌رنگ می‌کند. همه قشر آدمی از غنی و فقیر برای خرید به ناژوان می‌آیند. قیمت محصولات ناژوان هم نسبت به مناطق دیگر، چندان ارزان‌تر نیست. البته این موضوع، بستگی به باغ‫دارها و زمین‌دارها هم دارد، بعضی‌هایشان منصف و خوش‌اخلاق‌اند و بعضی، مشتری را زیاد تحویل نمی‌گیرند. شاید خرید از ناژوان ازاین‌جهت که در طول یک روز، از یک محل، بخش عمده سبزی‌های و میوه‌های موردنیازم را می‌خرم، به‌صرفه باشد، اما می‌توانم این خرید را در مغازه هم انجام دهم.

بعضی فروشنده‌های ناژوان، لبنیات محلی و آبلیموی خانگی هم می‌فروشند، ولی من از آنها خرید نمی‌کنم. البته از یک گاوداری در ناژوان، شیر تازه می‌خرم که چربی آن را نگرفته‌اند و برای ماست درست کردن هم مناسب است.

در کوچه‌باغ فردوس در امتداد ناژوان هم معمولاً جگر، بلالی، باقلا، شلغم و لبو می‌فروشند که ما معمولاً نمی‌خریم، اما اگر مثل قبل، اینها را در کنار ناژوان می‌فروختند، بهتر بود.

خریدار
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار