واگذاری ریسباف به شرکت مادر تخصصی عمران شهری

نزدیک به یک سال از قرارداد خرید ملک کارخانه تاریخی و قدیمی ریسباف می‌گذرد اما پس از این مدت هنوز پشت درب‌های بسته این کارخانه متروکه که قرار است روزی به موزه تبدیل شود گرد فراموشی پرسه می‌زند.

نزدیک به یک سال از قرارداد خرید ملک کارخانه تاریخی و قدیمی ریسباف می‌گذرد اما پس از این مدت هنوز پشت درب‌های بسته این کارخانه متروکه که قرار است روزی به موزه تبدیل شود گرد فراموشی پرسه می‌زند.
به گزارش تسنیم، نزدیک به یک سال از قرارداد خرید ملک کارخانه تاریخی و قدیمی ریسباف می‌گذرد اما پس از این مدت هنوز پشت درب‌های بسته این کارخانه متروکه که قرار است روزی به موزه تبدیل شود گرد فراموشی پرسه می‌زند.
هر بار هم دلیل توقف این پروژه را جویا شدیم طراحی این موزه را عنوان کردند، طراحی که هنوز پس از این مدت هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌اند و می‌توان گفت این پروژه عملا در ایستگاه توقف لنگر انداخته است.
قرارداد خرید کارخانه تاریخی اصفهان دی‌ماه سال گذشته با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و رسول زرگرپور استاندار اصفهان، بین محمدرضا حسین‌زاده مدیرعامل بانک ملی و محمدسعید ایزدی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به امضا رسید.
قرار است این کارخانه به موزه تبدیل شود اما از امضای قرار داد نزدیک به یک سال گذشته و هنوز اتفاقی مبنی بر ایجاد موزه نیفتاده است.
واکنش میراث فرهنگی به تفکیک و فروش زمین کارخانه ریسباف اصفهان
این ماجرا تا جایی بود که چندی پیش شخصی خبر از تفکیک زمین ریسباف برای فروش داد، ماجرا را از مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان جویا شدیم و وی این قضیه را کذب دانست.
فریدون اللهیاری در واکنش به خبری مبنی براینکه زمین‌های کارخانه ریسباف تفکیک شده و برای فروش آماده است، به تسنیم گفت: چنین چیزی واقعیت ندارد، ما در این مورد خبری نداریم و از لحاظ قانونی نیز ایراد دارد چراکه ریسباف در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و هرگونه مداخله در آن باید با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی باشد.
وی افزود: تا الان چیزی به صورت رسمی در این مورد به ما اعلام نشده و این خبر درست نیست، اما اگر باشد استعلام‌های لازم باید از میراث فرهنگی صورت بگیرد و چنین چیزی از لحاظ قانونی درست نیست و در مراجع قانونی سیر خود را سپری نکرده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی اصفهان در پاسخ به اینکه چرا این پروژه به‌کُندی صورت می‌گیرد، گفت: به‌لحاظ حساسیت و بزرگی پروژه وسواس زیادی در طراحی و برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌ها وزه ریسباف وجود دارد.
وی بیان کرد: ریسباف شورای سیاست‌گذاری و اجرایی در سطح ملی و استانی دارد که کارها در حال انجام است و در سیاستگذاری‌ها میراث فرهنگی حضور جدی دارد اما کار باید سرعت بیشتری بگیرد تا این دغدغه‌ها نباشد.
واگذاری ریسباف به شرکت مادر تخصصی عمران شهری
این در حالی است که مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در مورد ریسباف گفت: کارخانه ریسباف اصفهان تنها کارخانه باقی مانده از دوران معماری صنعتی ایران است که با اتمام تعهدات به زودی در اختیار شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران قرار می گیرد و فراخوان طراحی و معماری آن منتشر خواهد شد.
حجت‌الله غلامی درباره آخرین وضعیت خرید کارخانه ریسباف اصفهان افزود: مبایعه نامه کارخانه ریسباف در حدود 70 هزار متر مربع در سال 95 در حضور وزیر راه وشهرسازی منعقد و تعهدات مالی پذیرفته شده در حال اتمام است.
وی با اشاره به تعهدات مالی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران برای خرید این کارخانه در بخش نقدی، ملکی و همچنین تعهداتی در استان اصفهان بوده که باید تسویه می‌شد، تصریح کرد: در بخش تعهدات ملکی در حدود 155 میلیارد تومان طی صورت جلسات کارشناسی با بانک ملی توافق شد و اولین پرداختی در مراسم انعقاد قرارداد انجام شد، مرحله دوم پرداخت شامل 5 میلیارد تومان و در مرحله سوم نیز ملزم به پرداخت 10 میلیارد تومان بودیم که این تعهد نیز انجام شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه آخرین تعهد در بخش ملکی نیز در حال اتمام است و کارخانه ریسباف تا ماه آینده در اختیار شرکت مادر تخصصی قرار خواهد گرفت، گفت: آخرین تعهد شرکت مادر تخصصی با در اختیار گذاشتن ملکی به ارزش 8 میلیارد و 700 میلیون تومان برای جابجایی شعبه بانک ملی حاضر در کارخانه ریسباف است که ملکی تجاری از طرف شهرداری اصفهان تهیه شده که به زودی در اختیار بانک ملی قرار خواهد گرفت و با خروج و بسته شدن شعبه بانک ملی در کارخانه ریسباف عملا کار واگذاری کارخانه به شرکت عمران به اتمام می‌رسد.
وی درباره نحوه طراحی و معماری و شروع عملیات اجرایی در کارخانه ریسباف اصفهان، خاطر نشان کرد: در این باره شورای راهبری ریسباف تصمیم‌گیری خواهد کرد که مرکب از دو نفر از معاونان وزیر شامل معاون معماری و شهرسازی و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری، مدیرکل راه وشهرسازی اصفهان و معاون میراث فرهنگی کل کشور عضو این شورا هستند و تاکنون دو جلسه در این باره تشکیل و مقرر شده که نوع کاربری و شیوه بازسازی کارخانه ریسباف را برنامه ریزی کنند.
غلامی ادامه داد: برای طراحی و معماری این کارخانه مسابقه‌ای طراحی خواهد شد که در سطح ملی برگزار می‌شود و لیست مشاورین دریافت شده و فراخوانی برای حضور طراحان تا دو ماه آینده منتشر خواهد شد.
وی افزود: شورای راهبری کارخانه ریسباف پیگیر حضور چند مشاور خارجی در این پروژه هستند و توجه شورای راهبری برگزاری مسابقه در مقیاس بین‌المللی هستیم و بعداز برگزاری فراخوان درهای ریسباف به روی مشاورین باز خواهد شد و می‌توانند بازدید کنند و پس از دریافت طرح‌های مشاورین از نفرات دوم و سوم تقدیر خواهد شد و با نفر اول قرارداد بسته خواهد شد.
ریسباف دومین کارخانه ریسندگی اصفهان در سال 1311 با مشارکت جمعی از سرمایه‌داران در اصفهان راه‌اندازی شد. این اثر در تاریخ 8 مرداد 1381 با شماره ثبت 6018 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مشخص نیست طرح پیش بینی شده برای این کارخانه که نماد اصفهان مدرنیته را در تاریخ یادآور می‌شود چه زمانی مصوب و مورد تائید قرار می‌گیرد، ساختمانی که هر روز به فرسایش آن افزوده می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار