شهرک‌های دام‌پروری در شرق استان اصفهان ایجاد شود

رئیس کمیسیون کشاورزی شورای اسلامی شهرستان اصفهان گفت: ایجاد شهرک‌های دام‌پروری موجب افزایش اشتغال پایدار، توسعه مدرن دامداری و حفظ بهداشت روستایی در شرق اصفهان می‌شود، اما این امر بدون حمایت مالی و رفع بوروکراسی اداری انجام نخواهد شد.

کسب فردا: رئیس کمیسیون کشاورزی شورای اسلامی شهرستان اصفهان گفت: ایجاد شهرک‌های دام‌پروری موجب افزایش اشتغال پایدار، توسعه مدرن دامداری و حفظ بهداشت روستایی در شرق اصفهان می‌شود، اما این امر بدون حمایت مالی و رفع بوروکراسی اداری انجام نخواهد شد.

فتح‌الله دهقانی اظهار داشت: قسمتی از شرق اصفهان در مناطق خشک و بخشی از آن در حاشیه زاینده‌رود قرارگرفته که هرکدام به نوع خود برخوردار از مراتع طبیعی برای تغذیه دام بوده است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر به دلیل خشک‌سالی و دیگر عوامل در حوضه زنده‌رود اثری از علفزار " سیان" در بخش جلگه و مراتع اطراف گاوخونی نمانده است، افزود: در زمان آبسالی بخشی از مزارع کشاورزان همواره محل کاشت علوفه بود و بعد از برداشت محصولات زراعی کاه و کلش آن مورد مصرف دام قرار می‌گرفت.

این مسئول، یادآوری کرد: به دلیل خشکی زاینده‌رود در سال‌های اخیر فقط چند ماه از سال آب رودخانه برای کشت پاییزه باز می‌شود، بنابراین کشت و کار نیز در سطح کمتری انجام می‌گیرد، ولی در تیرماه و پس از برداشت غلاتی مثل گندم و جو گله‌های دام در این مزارع چرانده می‌شوند.

دهقانی ادامه داد: بخشی از دام‌ها در این موقع از سال متعلق به دامداران شرق اصفهان است، اما گله‌های دام از استان‌های فارس، یزد و حتی نواحی کم علفزار استان چهارمحال نیز به مزارع حاشیه رودخانه در شرق آورده می‌‌شوند.

دام‌ها باید از محیط روستاها خارج شوند

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در بسیاری از روستاهای شرق اصفهان دام‌های سنگین و سبک در منازل و یا آغل‌های حاشیه روستاها وجود دارد که ازنظر بهداشتی زیان دارد و حتی نفع اقتصادی زیادی هم برای مردم نمی‌تواند داشته باشد. رئیس کمیسیون کشاورزی شورای اسلامی شهرستان اصفهان، اضافه کرد: برخی از دامداران تعداد بالای 50 رأس دام سنگین و یا گله‌های بزرگ دام سبک دارند که باید دامداری‌های صنعتی و مدرن احداث کنند. دهقانی تأکید کرد: عده زیادی از مردم در این نواحی در منازل تعداد کمی دام سبک (گوسفند و بز) و دام سنگین (مانند گاو) دارند، بنابراین ساخت شهرک‌ یا مجتمع‌های دام‌پروری در کنار روستاها در جهت حفظ بهداشت و بهره‌وری در تولید به یک ضرورت است.

شهرک‌های دام‌پروری، نیاز توسعه و اشتغال

وی بابیان اینکه تمام شوراهای شهر و روستا در شرق اصفهان خواستار اجرای چنین امری هستند، گفت: متأسفانه به‌قدری بوروکراسی و مشکلات پیچیده اداری وجود دارد که احداث این‌گونه شهرک‌ها کار محالی به نظر می‌رسد! همچنین این طرح نیازمند حمایت مالی مسئولان است. این فعال بخش کشاورزی درباره فواید ایجاد شهرک‌های دامی در شرق خاطرنشان کرد: کشاورزی مستقیماً به آب وابسته است و با خشک‌سالی و قطع جریان آب متوقف می‌شود و به دنبال آن علوفه دام نیز تولید نمی‌شود؛ بااین‌حال می‌توان خوراک دام را از شهر یا استان دیگری وارد منطقه کرد و به صنعت دامداری مشغول شد. دهقانی ادامه داد: ایجاد شهرک‌های دام در حاشیه روستاهای علاوه بر مزیت بهداشتی محلی برای مردم، از سوی دیگر موجب رسیدگی دقیق‌تر دامپزشکان به این حیوانات اهلی‌شده و محصولات لبنی و گوشتی نیز در این واحد‌ها با استانداردهای بهداشتی و اطمینان بهتر تولید خواهد شد. وی فعالیت، هدفمند، منظم و متمرکز، علمی، صرفه اقتصادی، تأمین سریع علوفه، همچنین افزایش تولیدات و تأمین امنیت را از مزایای مهم ساخت این شهرک‌ها عنوان کرد.

شهرک دام می‌تواند جاذبه گردشگری شود

نماینده کشاورزان بخش جلگه اصفهان، افزود: بیکاری منطقه به دلیل خشک‌سالی افزایش‌یافته است بنابراین احداث این واحدهای پرورش دام می‌تواند بخشی از نیروی جوان روستایی را مستقیم جذب کار کند، همچنین مشاغل خدماتی گسترده در زمینه دام‌پروری مانند حمل‌ونقل، مغازه‌های لبنی، قصابی‌ها و … نیز گسترش خواهد یافت. دهقانی بابیان اینکه وجود شهرک‌های دامی نمادی از اقتصاد مقاومتی است، یادآوری کرد: این مراکز تولید می‌تواند به‌عنوان جاذبه گردشگری در شرق و به‌ویژه جاده توریستی اصفهان - ورزنه مطرح شود، زیرا تماشای سبک زندگی دامداران روستایی، مراحل پروش دام و تولید لبنیات برای توریست‌ها در یک مکان جالب‌توجه است.

خطر دائمی سرقت برای دامداری‌های پراکنده

وی بابیان اینکه ساخت آغل‌های دامی نیازمند هزینه است، یادآوری کرد: این واحدهای پراکنده در بین مزارع در معرض خطر دائمی سارقان و حیوانات درنده قرار دارد، همچنین رسیدگی دامداران و چوپانان به دام‌ها را بسیار دشوار می‌کند، ولی با احداث شهرک‌های دام‌پروری مشکل ناامنی وجود نداشته و سختی کار کاهش می‌باید. این مسئول صنف کشاورزی در خاتمه گفت: خوشبختانه دولت کمک‌های خوبی به شرکت‌های تعاونی دامی در تأمین آذوقه انجام داده است اما توقع داریم با توجه به مشکلات موجود در منطقه شرق این حمایت‌ها بیشتر شود تا نرخ بیکاری در این زمینه کاهش یابد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار