بی‌نظمی در بازار گوشت کشور بیداد می‌کند

بازار گوشت قرمز یکی از بازارهای پرفرازونشیب در سال‌های مختلف بوده است. بازاری که گاهی با گرانی نامعقول خود متقاضیان را فراری داده و زمانی با کمبود محصول باعث نگرانی مردم شده است.

مهناز احمدی - اصفهان امروز : بازار گوشت قرمز یکی از بازارهای پرفرازونشیب در سال‌های مختلف بوده است. بازاری که گاهی با گرانی نامعقول خود متقاضیان را فراری داده و زمانی با کمبود محصول باعث نگرانی مردم شده است. این روزها بازار گوشت قرمز اصفهان در وضعیت خوبی قرار ندارد و با فرارسیدن پاییز و سرما مردم نگران کمبود گوشت و گران شدن بیش‌ازحد آن هستند و موضوعی که بیشتر باعث اعتراض شهروندان اصفهانی شده، صادرات دام زنده باوجود نیاز شدید در داخل کشور به آن است. بیشتر مردم بر این نکته متفق‌القول هستند که اگر کمبود گوشت وجود ندارد، چرا انواع گوشت از کشورهای مختلف وارد می‌شود و اگر کمبود وجود دارد، چرا دام زنده ایرانی باید به خارج از کشور صادر شود؟ از سوی دیگر بی‌ثباتی نرخ گوشت باعث سردرگمی مردم شده و هرروز که برای خرید این محصول به بازار مراجعه می‌کنند باقیمتی متفاوت از روز گذشته مواجه می‌شوند که واقعاً این بی‌ثباتی قابل‌قبول نیست و نشان قطعی از بی‌تدبیری مسئولان دارد.

صادرات دام زنده ایرانی از مبادی رسمی و غیررسمی

رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان ضمن تأیید بی‌ثباتی نرخ گوشت در بازار اصفهان، گفت: مسئولان ستاد تنظیم بازار کشور باید برای این معضل راه‌حلی پیدا کنند، زیرا بی‌نظمی و نابسامانی در بازار گوشت قرمز بیش از حد شده است و اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، روزبه‌روز از خوداتکایی در تولید گوشت قرمز فاصله گرفته و در این زمینه کشوری وابسته‌تر خواهیم شد. رضا انصاری ضمن تأسف از اینکه چرا باید برای محصولی که در داخل کشور امکان تولید آن وجود دارد به بیگانگان نیازمند باشیم، اذعان داشت: کمبود گوشت قابل‌قبول نیست، زیرا شاهد هستیم که باوجود واردات گوشت به کشور دام زنده از کشور خارج می‌شود و این تناقض به‌هیچ‌عنوان پذیرفتنی نیست. وی دلیل این رخداد تلخ را افزایش بهای دلار دانست و یادآور شد: به تازگی صادرات دام زنده از مبادی رسمی و غیررسمی انجام می‌شود که اگر مسئولان هر چه سریع‌تر از این اقدام جلوگیری نکنند، به‌راستی صنعت گوشت کشور نابود خواهد شد. رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان عنوان کرد: مسئولان ستاد تنظیم بازار کشور اذعان کرده بودند که در صورت واردات گوشت قیمت آن متعادل خواهد شد، اما شاهد هستیم که باوجود واردات گوشت قرمز از کشورهای مختلف بازهم قیمت این محصول در داخل کشور روزبه‌روز در حال افزایش است و بااینکه تقاضا برای آن وجود دارد، قیمت آن ارزان نمی‌شود.

لزوم نظارت جدی دولت بر بازار گوشت قرمز

انصاری صادرات دام زنده را فاجعه برشمرد و اظهار داشت: این روزها صادرات دام زنده به‌صورت مستقیم و از مبادی دولتی و یا به‌طور قاچاق صورت می‌گیرد، زیرا با افزایش نرخ دلارفروش هر گوسفند در خارج از کشور حدود دو برابر فروش در داخل برای فروشنده سود در بردارد وعده‌ای بدون توجه به نیاز داخل اقدام به صادرات دام زنده می‌کنند که این امر آشوب بازار گوشت قرمز را دوچندان می‌کند. وی نگهداری از دام زنده را با توجه به خشکسالی‌های مستمر و افزایش قیمت خوراک دام بسیار هزینه‌بر دانست و خاطرنشان کرد: همین مشکلات باعث شده تا برخی افراد مبادرت به صادرات دام خود به خارج از کشور کنند و تنظیم بازار را برهم بزنند، در این میان وظیفه دولت است که از هرج‌ومرج جلوگیری کرده و با نظارت دقیق بر واردات و صادرات گوشت کنترل اوضاع را در دست بگیرد.

رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان، قیمت امروز هر کیلو گوشت گوسفند را ۴۲ هزار تومان اعلام کرد و افزود: اگر نظارت دولت برای جلوگیری از صادرات دام وجود نداشته باشد، شاهد افزایش قیمت گوشت قرمز هستیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار