کرانچار امیدوار به نیم‌فصل دوم

تیم فوتبال سپاهان با ورود کرانچار تغییرات گسترده‌ای را در ترکیب خود ایجاد کرد؛ سعید آقایی، ژایرو رودریگوئز، عزت ا... پورقاز، حسن جعفری، شاهین ثاقبی، ساسان انصاری و مروان حسین بازیکنانی بودند که در پنجره تابستانی به تیم اضافه‌شده‌اند و دربازی‌های گذشته به میدان رفته‌اند، اما هنوز نتوانسته‌اند نمایش‌هایی که بازی در تیم بزرگی مثل سپاهان نیاز است را ارائه دهند.

امیر حسین احتشامی- اصفهان امروز : تیم فوتبال سپاهان با ورود کرانچار تغییرات گسترده‌ای را در ترکیب خود ایجاد کرد؛ سعید آقایی، ژایرو رودریگوئز، عزت ا... پورقاز، حسن جعفری، شاهین ثاقبی، ساسان انصاری و مروان حسین بازیکنانی بودند که در پنجره تابستانی به تیم اضافه‌شده‌اند و دربازی‌های گذشته به میدان رفته‌اند، اما هنوز نتوانسته‌اند نمایش‌هایی که بازی در تیم بزرگی مثل سپاهان نیاز است را ارائه دهند. به‌طور مثال سپاهانی‌ها چند فصلی است در استخدام یک مهاجم تیزچنگ که همیشه بوی گل بدهد ناکام مانده‌اند و همین مشکل به پاشنه آشیل تیم اصفهانی تبدیل شود. سپاهان در مقاطع مختلف لیگ به‌جز چند فصل اخیر همواره مهاجمان طراز اولی داشته که حلال مشکلات بوده‌اند. از ادموند بزیک، محمود کریمی، لوسیانو پریرا، عماد رضا و حتی محمدرضا خلعتبری می‌توان به‌عنوان مهاجمانی یادکرد که در تمام کردن کار تبحر خاصی داشتند؛ اما همان‌گونه که اشاره شد سپاهان در چند فصل گذشته به‌شدت از کمبود بازیکنانی باتجربه که بتواند در زمان‌های بحرانی تیم را هدایت کند و به‌قول‌معروف عصای دست سرمربی باشد رنج می‌برد. البته زلاتکو کرانچار اعتقاد دارد تیمی فعلی سپاهان نیاز به زمان بیشتری دارد تا سروشکل درست‌وحسابی بگیرد: «ارزیابی من این است که نیم‌فصل نخست لیگ را باید به این هماهنگی اختصاص دهیم. ما تصمیماتی گرفته‌ایم، نفراتی جذب کرده‌ایم و زمان به ما ثابت می‌کند که تصمیمات یا نفرات جذب‌شده چقدر انتخاب‌های درستی بوده‌اند. 15 مسابقه نخست باید صرف این موارد شود. وقتی از شفافیت صحبت می‌کنم و می‌گویم باید در پایان مسابقه پانزدهم چیزهایی برای ما شفاف شود به بازیکن‌هایی اشاره می‌کنم که تاکنون بخشی از قابلیت‌های خود را به نمایش گذاشته‌اند و به‌تدریج بیشتر و بیشتر به توانایی‌های خود پی می‌برند.»

جای خالی محرم نویدکیا

سال گذشته محرم نویدکیا به‌عنوان طلایه دار نسل طلایی و سال‌های طلایی سپاهان از فوتبال خداحافظی کرد تا هواداران این تیم علیرغم میل باطنی‌شان با نسل قدیمی خود خداحافظی کنند؛ نسلی که پنج عنوان قهرمانی را برای سپاهان رقم زدند و موفق به ثبت سه قهرمانی پیاپی شدند...طلایی پوشان که با ویسی انقلابی در ترکیبش به پا کرده بود، با کرانچار به بازیکنان دیگری روی آورد تا طی دو سال، ترکیب طلایی پوشان دچار تغییرات اساسی شود. اگرچه روندی رو به رشد در بازی سپاهان دیده می‌شود، اما این تیم به‌شدت در گلزنی با مشکل مواجه شده است. حالا بازیکنان جدید سپاهان وارد آزمونی جدی و سخت شده‌اند؛ پس از کنار رفتن از جام حذفی، فشارها در اصفهان افزایش یافت و بازیکنان جدید تیم که 9 دیدار رسمی را کنار هم تجربه کرده‌اند، باید توانایی‌های خود را نشان دهند تا جایی در آینده تیم داشته باشند. کسب تنها 10 امتیاز از 9 دیدار نمی‌تواند کارنامه مناسبی برای تیم پرطرفدار سپاهان باشد و بازیکنان تازه‌وارد که بار تیم بر دوش آن‌ها است، باید هر چه زودتر روند صعودی تیم را شروع کنند. سپاهانی تا پایان بازی‌های نیم‌فصل تنها پنج دیدار دیگر پیش رودارند و باید در این دیدارها امتیازهای لازم را جمع کنند تا بلکه شرایط جدولی آنها بهتر شود.

نقش کلیدی حاج صفی

طلایی پوشان رقابت‌های این فصل را در حالی آغاز کرد که بازیکن کلیدی این تیم یعنی احسان حاج صفی جهت حضور در سوپر لیگ یونان راهی، از جمع زردپوشان جدا شد. یکی از عوامل کسب نتایج نامطلوب سپاهان را می‌توان به در اختیار نداشتن بازیکن ملی‌پوش و ستاره این تیم یعنی احسان حاج صفی ارتباط داد. به نظر می‌رسد سپاهان در سه چهارفصل اخیر وابستگی زیادی به حاج صفی داشته و نبود این بازیکن می‌تواند تأثیرات منفی در عملکرد و نتیجه‌گیری آن‌ها داشته باشد. حاج صفی در لیگ برتر پانزدهم تا هفته پنجم در سپاهان بود و این تیم با کسب چهار برد و یک مساوی، ۱۳ امتیازی شد. پس از هفته پنجم این بازیکن چپ پا به بوندسلیگای دو رفت؛ سپاهان ۲۵ بازی بعدی لیگ پانزدهم را بدون حاج صفی بازی کرد و با کسب ۲۵ امتیاز و درمجموع فصل ۳۸ امتیاز، به کار خود در لیگ برتر پانزدهم پایان داد. سپاهان لیگ شانزدهم را هم بدون احسان حاج صفی آغاز کرد و در سه بازی نخست فصل او را در اختیار نداشت. یک باخت و دو پیروزی و کسب شش امتیاز حاصل کار زردپوشان در این سه بازی بود. با پیوستن حاج صفی به سپاهان، این تیم در ۲۷ بازی باقیمانده از لیگ شانزدهم توانست ۳۹ امتیاز دیگر کسب کند تا با مجموع ۴۵ امتیاز و قرار گرفتن در رتبه پنجم جدول فصل را به پایان برساند. حاج صفی در این فصل با جدایی از جمع سپاهانی‌ها راهی یونان شد تا سال قبل از جام جهانی را در یک تیم اروپایی توپ بزند؛ و سپاهان هم تا پایان هفته نهم لیگ هفدهم عملکرد ضعیفی داشت و تنها 10 امتیاز به دست آورد. از مجموع ۶۷ بازی که سپاهان از ابتدای لیگ برتر پانزدهم انجام داده است، حاج صفی در ۳۲ بازی بازیکن سپاهان محسوب می‌شد که حاصل آن کسب ۵۲ امتیاز و میانگین امتیازی ۱/۶۲ برای هر بازی بود؛ اما در ۳۵ بازی که زردپوشان دیار زاینده‌رود احسان حاج صفی را در اختیار نداشتند، تنها ۳۸ امتیاز به دست آوردند که میانگین آن برای هر بازی ۱/۰۸ است. این آمار به‌خوبی تأثیر حضور احسان حاج صفی در ترکیب تیم سپاهان را نشان داده و غیبت وی به‌عنوان یکی از عوامل کسب نتایج ضعیف زردپوشان را آشکار می‌کند

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار