استاندارد، مطمئن‌ترین راه توسعه اقتصاد کشور

امروزه کيفيت، خواسته و ميلي زودگذر و تبليغاتي نيست؛ زيرا موضوع مرگ وزندگی مطرح است و بي‏توجهي به آن، موجب از دست رفتن مشتريان و کاهش درآمد مي‏شود.

مهناز احمدی - اصفهان امروز : امروزه کيفيت، خواسته و ميلي زودگذر و تبليغاتي نيست؛ زيرا موضوع مرگ وزندگی مطرح است و بي‏توجهي به آن، موجب از دست رفتن مشتريان و کاهش درآمد مي‏شود. استاندارد، يکي از راه‏هايي است که مي‏تواند کيفيت محصولات را بيمه کند و نيازها و انتظارها را برآورده سازد. استاندارد از پايه‏هاي علم و فن‏آوري است که در پيشرفت صنعت و اقتصاد نقشي بسزا دارد. بسياري چنين مي‏پندارند که استاندارد فقط براي حفظ منافع مصرف‏کننده است. البته اين نظر درستي است و استاندارد به نيازهاي فردي و اقتصادي مصرف‏کنندگان توجه دارد، ولي استواري نظام صنعت و فن‏آوري نيز از اهداف استاندارد به شمار مي‏آيد. مي‏توان گفت سود حاصل از رعايت استاندارد، براي توليدکنندگان بيش از مصرف‏کنندگان است. با اجراي قوانين و مقررات استاندارد، هزينه‏هاي انبارداري و ساخت ابزار و ماشين‏آلات کاهش مي‏يابد؛ فرآيند توليد منظم مي‏شود؛ آرايش عملکرد کارخانه‏ها به‌صورت متعادلي تنظيم مي‏گردد؛ اسناد، نقشه‏ها و طرح‏هاي مربوط به توليد محصولات بر اساس نظام دقيق بازيابي سريع، طبقه‏بندي و بايگاني مي‏شود؛ همکاري ميان واحدهاي گوناگون هر سازمان يا کارخانه براي پيشبرد فرآيند توليد ميسر مي‏گردد؛ تفاهم کارکنان در مسائل فني تحقق مي‏پذيرد و سرانجام با توليد کالاي کیفیت دار و بسته‏بندي مطلوب، رضايت مصرف‏کنندگان نيز جلب مي‏شود و توسعه صنعت و اقتصاد کشور را فراهم مي‏سازد. به همین دلیل در کشور ما روزی را به نام روز ملی استاندارد نامیده‌اند که در این روز به اهمیت استانداردسازی در حوزه‌های مختلف پرداخته می‌شود.

پلمپ برخی وسایل شهربازی‌ها در اصفهان

در سال 1339 با تصويب قانون تأسیس استاندارد ايران اين موسسه كار خود را در چهارچوب هدف‌ها و مسئولیت‌های تعیین‌شده آغاز كرد و اکنون در تمام استان‌های کشور اداره استاندارد وظیفه استانداردسازی در تمام حوزه‌ها را بر عهده دارد. اداره استاندارد استان اصفهان نیز به‌عنوان یکی از ادارات برتر و با عملکرد مناسب در طول سالیان مختلف به‌طور مستمر کنترل استاندارد در تمامی حوزه‌ها را بر عهده داشته است. مدیرکل اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان در این خصوص به مناسبت روز استاندارد گفت: اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان هرروزه در حال بررسی، نظارت و کنترل وضعیت استاندارد در استان است. غلامحسین شفیعی به بیان اقدامات انجام‌شده در خصوص استانداردسازی حوزه‌های مختلف در استان پرداخت و گفت: شهربازی‌ها یکی از مکان‌هایی هستند که طی سالیان مختلف به علت مشکلات ناشی از غیراستاندارد بودن وسایل و تجهیزاتشان مورد اتهام قرارگرفته‌اند. وی اذعان داشت: اداره استاندارد استان اصفهان از سال‌های قبل به‌صورت زنجیروار شروع به بررسی وسایل اسباب‌بازی کرده و در سال گذشته تمامی این وسایل را مشمول استاندارد اجباری کرده است، به‌طوری‌که برخی از تجهیزات شهربازی‌ها و پارک بادی‌های موجود در سطح شهر تا زمان رفع مشکل‌ها و نواقصشان پلمپ شده‌اند.

استانداردسازی تله‌کابین و تله سیژها در اصفهان

مدیرکل اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان با اشاره به اینکه در برخی از شهربازی‌ها تنها اسباب‌بازی‌های غیراستاندارد پلمپ شده‌اند و کل مجموعه قابل‌استفاده است، ادامه داد: استاندارد وسایل شهربازی ارتباط مستقیم باجان مردم دارد و نمی‌توان از کنار آن با بی‌تفاوتی عبور کرد. شفیعی تله‌کابین‌ها و تله سیژها را یکی دیگر از مکان‌های بسیار پراهمیت به لحاظ برخورداری از استاندارد دانست و یادآور شد: تمامی این تجهیزات در اصفهان به ترتیب اهمیت و استفاده در حال استانداردسازی هستند و درصد بسیار کمی از آنها باقی‌مانده‌اند که آن‌هم در حال اجرا است. وی تعداد شهربازی‌ها و پارک‌های بازی در استان را حدود 80 مجموعه برشمرد و گفت: همه این مجموعه‌ها تحت نظارت اداره استاندارد هستند و ملزم به استانداردسازی تجهیزات خود می‌باشند. وی در ادامه به بیان موضوع استانداردسازی آسانسورهای موجود در سطح شهر پرداخت و تصریح کرد: این موضوع مطالبه جدی اداره استاندارد و مردم است و به همین خاطر از سال 93 تاکنون کلیه آسانسورهای اماکن عمومی و دولتی برسی شده و در حال استانداردسازی هستند. مدیرکل اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان با اشاره به اینکه همه آسانسورها باید تأییدیه صحت عملکرد و ایمنی از اداره کل استاندارد دریافت کنند، تأکید کرد: در غیر این صورت در هنگام رخداد حوادث، شهرداری‌های صادرکننده مجوزها و هیئت‌امنای ساختمان‌ها باید پاسخگو باشند.

محصولات کشاورزی؛ استانداردترین محصولات در اصفهان

شفیعی مورد مهم دیگری که استاندارد آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است را آزمون نازل‌های سوخت مایع بنزین و گازوئیل در سطح استان اصفهان معرفی کرد و گفت: در سال گذشته 5 هزار و 50 دستگاه نازل سوخت در استان کنترل شد که حدود 20 درصد آنها مشکل داشتند. وی بابیان اینکه اختلاف تا 30 سی‌سی در دستگاه‌های نازل، قابل‌چشم‌پوشی است، افزود: بیشتر از این مقدار اختلاف، مشکل دارد و باید دستگاه مربوطه رفع نقص شود. مدیرکل اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان بیان داشت: تاکنون مورد خاصی از دست‌کاری عمدی در دستگاه‌های نازل سوخت در استان نداشتیم، ولی برخی از مردم اظهار می‌کنند که این مورد وجود دارد که خواهش ما این است که اگر گزارشی در این زمینه‌دارند به ما اعلام کنند تا موردبررسی قرار گیرد. شفیعی در ادامه با اشاره به 10 هزار و 651 مورد نمونه‌برداری از محصولات واحدهای تولیدی استان در سال 95 گفت: 30 درصد این نمونه‌ها با استاندارد مغایرت داشتند که این موارد از نشانه‌گذاری استاندارد تا موارد بحرانی را شامل می‌شود. وی سهم مصالح ساختمانی ازجمله تیرچه‌بلوک یا بلوک سقفی را غیراستانداردترین محصول در استان اصفهان و سهم تولیدات غذایی و کشاورزی را کمترین در میان تولیدات غیراستاندارد اصفهان دانست و اظهار داشت: در سال گذشته از یک هزار و 324 نمونه‌گیری انجام‌شده از واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی مشمول استاندارد اجباری، 973 مورد غیراستاندارد بودند که وظیفه نظارت بر استفاده نکردن از مصالح ساختمانی غیراستاندارد بر عهده نظام‌مهندسی ساختمان و شهرداری‌ها است و مهندس ناظر باید بر مراحل پی‌ریزی، ستون ریزی و سقف ریزی و استفاده از مصالح و روش‌های استاندارد، نظارت کامل داشته باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار