ترافیک؛ چشم‌نواز اما خسته کننده!

مطمئنا عناوین ریسینگ از بهترین گزینه‌ها برای سرگرم شدن در اسمارت‌فون‌ها به حساب می‌آیند. استودیو ایرانی «ارکا گیمز» نیز از این امر غافل نبوده و ساخت یک بازی در سبک مسابقه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است.

مطمئنا عناوین ریسینگ از بهترین گزینه‌ها برای سرگرم شدن در اسمارت‌فون‌ها به حساب می‌آیند. استودیو ایرانی «ارکا گیمز» نیز از این امر غافل نبوده و ساخت یک بازی در سبک مسابقه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است.

«دنده دو: ترافیک» حاصل تلاش این گروه خوش‌ذوق بازی‎ساز است که تا به‌ امروز به‌روزرسانی‌های متعددی برای محصول خود منتشر کرده و بیش از 200 هزار کاربر ایرانی به‌دست آورده است. بازی دنده دو: ترافیک، با قابلیت‌های خود می‌تواند تجربه‌ای به یاد ماندنی برای گیمر به ارمغان آورد. با آی‌تی‌رسان همراه باشید تا با بررسی این بازی، ببینیم که آیا این عنوان می‌تواند در برابر رقبای قدرتمند خود حرفی برای گفتن داشته باشد یا خیر؟!


نگاه اول

در ابتدا پس از نصب و اجرای بازی با چهار تاییدیه دسترسی مواجه می‌شوید که البته مشاهده شدن این پیام‌ها به نسخه اندروید دستگاه نیز بستگی دارد. سپس با صفحه لودینگ جذابی ملاقات خواهید داشت که متاسفانه همانند بسیاری از بازی‌های ایرانی دیگر، از حیث گرافیک در بند مبالغه و به اصطلاح «خالی‌بندی» ساخته و پرداخته شده‌ است؛ به‌طوری‌که با دیدن این تصویر، دل خود را برای تجربه یک غول گرافیکی اندرویدی، در حد بازی‌هایی همچون آسفالت و نید فور اسپید (Need For Speed) صابون می‌زنید. اما بخش اصلی بازی که محیط گیم‌پلی و جلوه اتومبیل‌ها در حین رانندگی باشد، فاصله زیادی با این تصویر دارد و اصلا در حد و اندازه این حرف‌ها نیست!

در صورتی‌که به اینترنت متصل باشید، بازی با کسب جواز مربوطه با سرویس گوگل سینک می‌شود و روند پیشرفت شما را در اکانت گوگل ذخیره می‌نماید. بدین‌ ترتیب با اولین فاکتور مثبت بازی مواجه می‌شوید که معمولا سازندگان ایرانی با بی‌اعتنایی از کنارش می‌گذرند. با تعبیه این قابلیت از طرف سازنده، شما می‌توانید بعد از ریست‌ فکتوری کردن یا حتی تعویض اسمارت‌فون اندرویدی خود، پروسه بازی را ادامه دهید. با ورود به منو اصلی، به‌صورت قدم‌‌‌ به‌ قدم و با توضیحاتی که به زبان فارسی ظاهر می‌شوند؛ با بخش‌های مختلف، آشنا می‌شوید.


طراحی المان‌های مختلف از جمله دکمه‌ها، رابط کاربری پویا و کاربرپسند، گاراژ بزرگ و پرجزئیات و به‌ویژه خودرو‌های پرتعداد و زیبای آن، همگی افکارتان را برای تجربه یک بازی سطح بالا، از‌ لحاظ جلوه‌های بصری آماده می‌کنند. با ورود به اولین مرحله و انتخاب حالت کنترل اتومبیل، می‌توانید صفر تا‌ صد کاری را که قرار است از ابتدا تا انتهای بازی انجام دهید، تجربه کنید؛ رانندگی در یک مسیر مستقیم و عبور از بین ماشین‌های دیگر!

گیم‌پلی

بسیاری از گیمرها فاکتور اصلی یک بازی ویدیویی را گیم‌پلی آن می‌دانند و دسته‌ای نیز داستان آن را ارجح و مقدم بر گیم‌پلی تصور می‌کنند. بحث و جدل بین این‌ دو گروه از بازی‌بازان همیشه وجود داشته‌ است اما در خصوص یک بازی ریسینگ، شبهه‌ای وجود ندارد که گیم‌پلی، اصلی‌ترین فاکتور به‌حساب می‌آید. از آنجایی که دنده دو: ترافیک، هیچ داستانی ندارد، قطعا می‌توان گیم‌پلی را شاخصه اصلی برای قضاوت دانست، که گرافیک، طراحی و صداگذاری را در اولویت‌های بعدی قرار می‌دهد.


خوشبختانه فیزیک کنترلی و فرمان اتومبیل‌ها دقت و کیفیت لازم برای لایی‌کشی و مانور دادن در بزرگراه را دارد، اما در شرایطی ضعیف و ناخوشایند عمل می‌کند. برای مثال در حالت نمایش از داخل خودرو، انحراف به طرفین جلوه‌ای غیرعادی داشته و شباهتی به انحراف از نمای بیرون ندارد. علاوه‌بر آن، با این‌که سیستم تعلیق برای اتومبیل‌ها تدارک دیده‌ شده، اما حس حضور در یک اتومبیل را به بازی‌کن القا نمی‌کند و تغییر جهت‌های ناگهانی به آن صورت که باید، واقع‌گرایانه و مهیج نیستند.

و اما بدترین خصیصه گیم‌پلی بازی تکراری شدن تجربه رانندگی در آن است. تنها پس‌از طی‌کردن چند مرحله دیگر رقبتی برای تجربه هیچ یک از حالت‌ها نخواهید داشت، چرا که حس می‌کنید همان کار تکراری را در محیط‌های تکراری تجربه می‌کنید. البته بدیهی‌است که با پیشرفت در پروسه بازی، کسب منابع و خرید ماشین‌های جدید با مراحل چالشی‌تر مواجه می‌شوید، اما می‌توان به سازنده بازی به علت ناتوانی در ترغیب و تحریک بازیکن، به ادامه مراحل، خرده گرفت.

شاید اگر ماموریت‌ها و اهداف روزانه متنوع‌تر و جذاب‌تری برای کاربر در نظر گرفته می‌شد، یا‌ حتی حالت‌های منحصر‌ به فرد، سوای رانندگی در یک مسیر مستقیم تدارک دیده می‌شد، عطش بازیکن را برای پیشرفت در بازی چند برابر می‌کرد. برخی مشکلات فنی نیز از کیفیت کار ارکا گیمز درخصوص گیم‌پلی، کاسته است. برای مثال به سیستم برخورد با اتومبیل‌های دیگر کم‌توجهی شده و همان‌طور که در عکس بالا می‌توانید ملاحظه کنید، تصویری در آینه‌ها نمایش داده نمی‌شود!


گرافیک

اگر سری به گاراژ بزنید و اتومبیل ها را برانداز کنید، بی‌تردید ارکا گیمز را به‌خاطر ریزبینی در مدل‌سازی، نورپردازی و جزئیات بسیار بالا، تحسین می‌کنید. خودروهای ایرانی و خارجی موجود در گاراژ، خیره‌کننده هستند و بسیار طبیعی شبیه‌سازی شده‌اند، به‌طوری‌که با دیدن خودرو پراید یا پژو‌ پارس ذوق‌زده خواهید شد. توجه ویژه سازنده به جزئیات گاراژ و علی‌الخصوص، جزئیات داخلی اتومبیل‌ها ستودنی‌ است که یقینا استاندارد تازه‌ای در بین بازی‌های ایرانی تعریف می‌کند. اما معادلات در حین رانندگی تا حد قابل توجهی دگرگون می‌شود: کیفیت و جزئیات گرافیکی اتومبیل‌ها و محیط بزرگراه‌ها بسیار پایین است و تماشای انعکاس‌ها تعریفی ندارد. البته نکات مثبت نیز در محیط بزرگراه‌ها به چشم می‌خورند: تنوع در المان‌های کنار جاده و تابلوها، حضور احشام و پرچم‌ها از جمله ویژگی‎های مثبت هستند.


طراحی

سازنده بازی دنده دو: ترافیک، تاکید به طراحی جزئی‌نگرانه داشته ‎است؛ به طوری که می‌توان مصداق‌های بارز آن را در ساخت منوها، دکمه‌ها، اسلایدرها، تابلوهای راهنمایی و تبلیغاتی موجود در مسیر، تنظیمات بازی، جدول رده‌بندی برای بازیکنان، نمایش جزئیات کامل پروسه بازی و آیتم‌های جذاب سفارشی سازی برای اتومبیل‌ها، ملاحظه کرد. قابلیت تماشای اتومبیل از زوایای مختلف با نرخ‎ فریم بسیار عالی انجام می‎شود به‌گونه‌ای‌ که خیره‌کننده‎ترین صحنه‌ها را در حین مشاهده اتومبیل‎ها خواهید دید.


در خصوص سفارشی‌سازی اتومبیل‌ها، عملکرد استودیو سازنده در یک‌ کلام خارق‌العاده است! بخش سفارشی سازی اتومبیل‌ها شما را قادر می‌سازد برچسب‌های زیبا روی ماشین‌ها نصب کرده، رنگ‌های مختلف روی هر یک اعمال نموده، رنگ فضای داخلی (تودوزی) ماشین را تغییر داده، روی صندوق‌عقب باله نصب کرده و حتی ارتفاع شاسی اتومبیل را تغییر دهید! این بخش شامل امکانات بسیار بیشتری است که می‌تواند شما را ساعت‌ها به سفارشی‌سازی ظاهر خودروها مشغول کند. مشخصه‌های فنی ماشین‌ها همچون: سرعت، شتاب و غیره نیز با صرف منابع، قابل‌‌ارتقا هستند. مشکلات جزئی هم در این بخش وجود دارد که حقیقتا نمی‌توانند به عملکرد عالی سازنده لطمه‌ای وارد آورند: برای مثال نمی‌توانید در حین خرید آیتم‌های سفارشی‌سازی، خودرو را از جهت‌های مختلف تماشا کنید و بعضا باید برای انتخاب یک آیتم چند بار آن را لمس کنید!


صداگذاری

اگر انتظار دارید که هدفون گران‌ قیمت خود را به دیوایس اندرویدتان متصل کرده و از صدای ترمز شدید و غرش موتور اتومبیل‌ها لذت ببرید، باید اذعان کنیم که به‌شدت ناامید خواهید شد! با این‌که ارکا گیمز سعی کرده از صدای واقعی هر اتومبیل، برای القای حس رانندگی به کاربر استفاده کند اما تلاش تیم سازنده تقریبا بی‌نتیجه است چراکه در طول مراحل، جذابیت صوتی احساس نمی‌شود و هرگز نمی‌تواند از راه صدا، آدرنالین را به خون بازیکن تزریق نماید. موزیک منو و مراحل نیز شرایطی مشابه دارند که شاید در دقایق ابتدایی خوشایند باشند اما پس از مدتی، بازی بدون موزیک را ترجیح خواهید داد.

جمع‌بندی

دنده دو: ترافیک، مصداق بارز توجه به مسائل فرعی و جزئی است و از طرف دیگر در فاکتور های اصلی بازی‌های رانندگی، بی‌بنیه و ضعیف است. تجربه این بازی به‌عنوان یک محصول ایرانی با حال‌ و‌ هوای خیابان‌ها، اتومبیل‌ها و تابلوهای ایرانی، لذت‌بخش و منحصر به‌‌فرد است، اما بعید است که بتواند به‌عنوان یک بازی ریسینگ سرگرم‌کننده و مهیج، برای مدت طولانی در دستگاه‌های اندروید کاربران باقی بماند!

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار