عکس‌ها و قصه‌ها؛ تلاشی نو از کودکان برای کودکان

نمایشگاه کودکان و نوجوانان کانون عکس انجمن سینمای جوانان اصفهان در خانه صفوی برپاست. همراه با برنامه‌های قصه خوانی کودکان که در هر شهر، کشور و قومی بزرگترین سرمایه آن مجموعه به‌حساب می‌آید. سرمایه‌ای که سمت‌وسوی فعالیت‌های جامعه باید در سوی شناسایی و بروز استعدادهای موجود در آن باشد. سرمایه‌ای که داشتن و استفاده درست از آن برگ برنده فرهنگ آینده به‌حساب می‌آید. از سویی نگاه کودکان و نوجوانان، بکر، تازه و سرشار از خلاقیت است و می‌تواند برای امروز بزرگان و فرهنگ هم راهگشا باشد.

سعید آقایی - اصفهان امروز : نخستین نمایشگاه کودکان و نوجوانان کانون عکس انجمن سینمای جوانان اصفهان با عنوان نخستین نگاه‌ها در خانه صفوی کارش را شروع کرد. 15 نفر 60 اثر عکاسی با ابعاد بیشتر 20 در 25 سانتی‌متری خود را در این نمایشگاه در معرض دید مخاطبان قرار داده‌اند. مجموعه‌ای که نه ازلحاظ تکنیکی بلکه ازلحاظ زاویه دید مؤثر است. افتتاحيه با حضور هنرجويان، مسئولان شهر، هنرمندان مهمان، نويسندگان و متخصصان هنر كودك و مديران مدارس، ٢٧ مهرماه برگزار شد. خیلی‌ها انتظار چنين آثاری از عكاسان كوچك نداشتند كه خوشحالي و خرسندي بازديدكنندگان را در پي داشت، فضا گالري و مهمان‌ها براي هنرجويان نو بود، با شوق فراوان از مهمانان استقبال كردند و راجع به آثارشان براي مخاطبان صحبت می‌کردند.

عاطفه مهوري، سرپرست این نمایشگاه درباره ایده اولیه برپایی آن گفت: «كانون عكس اصفهان با ديد روبه‌جلو رشد هنرمندان آينده عكاس شهر با همكاري موسسه سرزمين قصه‌های كهن كارگاهي تحت عنوان هنرهاي تجسمي با رويكرد عكاسي در تيرماه و مردادماه همين سال براي كودكان و نوجوانان علاقه‌مند رقم زد، با این رویکرد که مهمترين چيزي كه در ورود به هر رشته هنري بايد بدانيم مباني هنر است كه عكاسي از آن مستثنا نيست. اين کلاس‌ها فقط عكاسي نبود بلكه شناخت خود، نگاه، شناخت حس و ارتباط اجتماعي و كارگروهي را شامل می‌شد. با تمرين و ممارست هنرجويان و دست پيدا كردن به ديد شخصي، موضوع هرروز جالب و جالب‌تر می‌شد. كشف و اكتشاف همراه با بازي، تفريح و بعد عكاسي. خانه صفوي انتخاب شد تا هنرجويان از بدو ورود به حيطه هنر با مکان‌های نمايش جدي و حرفه‌ای شهر آشنا شوند، علاوه بر اينكه اين نمايشگاه يك رويداد ناب در شهر بود و نيازمند مكاني حرفه‌ای براي هنرجوياني كه از اول حرفه‌ای عمل كرده بودند. انتخاب آثار توسط محمدرضا مؤمنی يكي از عكاسان بنام كشورمان شكل گرفت كه با مباحث هنر كودكان و نوجوان آشناست و انتخاب‌ها بسيار دقيق صورت گرفت»

مهوری که خود هم مربی کودکان است و هم دانش‌آموخته کارشناسي گرافيك، درباره ترکیب این نمایشگاه، نحوه انتخاب عکس‌ها و سابقه این نوع نمایشگاه‌ها گفت: «در نخستين نگاه‌ها، شاهد آثار ١٥ نفر از هنرجويان ٧ تا ١٣ سال كارگاه عكاسان كوچك هستيم. با توجه به اينكه هدف اصلي ما از اول پرورش زاويه ديد بود، نگاه‌هاي شخصي و منحصربه‌فرد هر يك از هنرجويان را در نمايشگاه می‌بینیم و آثار شامل موضوع خاصي نبودند، آنچه در شروع عكاسي مهم است نگاه است. اين اولين نمايشگاه عكاسي هنرجويان كودك و نوجوان كانون عكس است و با ديگر نمايشگاهي كه قبلاً در شهر برگزارشده تفاوت‌های عمده دارد، اول اينكه اين نمايشگاه با همكاري مركز تخصصي عكس اصفهان (كانون عكس) كه عنوان كلوپ برتر عكس در جهان را هم به دست آورده و موسسه سرزمين قصه‌های كهن كه سابقه‌ای درخشان درزمینه تخصصي هنر كودك و نوجوان دارند برگزارشده است و دوم اينكه آموزش عكاسي به‌طور تخصصي براي كودكان و نوجوان انجام شد كه با توجه به روانشناسي اين گروه سني داراي حساسیت‌های زيادي است و کاملاً متفاوت با کارگاه‌های آموزش عكاسي كلاسيك در سطح شهر است.»

وی در بیان دستاوردهای بازدید از این آثار برای خود کودکان و نوجوانان و همچنین برای بزرگسالان و حتی مخاطبان و هنرمندان حرفه‌ای عکاسی، می‌گوید: «متأسفانه عكاسي در بسياري از آموزشگاه‌هایی كه تدريس می‌شود هنوز با نگاه قديمي به هنرجويان ارائه می‌شود، جايگاه زاويه ديد و خوب ديدن كه از مباحث اوليه و دقيق و بسيار مهم هر رشته هنري ازجمله عكاسي است در آخر ارائه می‌شود، درصورتی‌که ما اگر از ابتدا ياد بگيريم خوب ببينيم، با زواياي نگاه خودمان و ديگران آشنا شويم، می‌توانیم درك عمیق‌تری از پيرامون خود داشته باشيم، سطحي از مسائل نگذریم، كشف و جستجو ‌کنیم و از نو بسازيم و جالب‌تر از همه اينكه خوب ديدن كه حال و هواي قالب بر اين نمايشگاه است، فقط براي عكاسي يا رشته‌های هنري نيست، براي زندگي كردن است.»

این عکاس درباره دلیل انتخاب خانه صفوی برای نمایش کارها نیز گفت: «خانه صفوي در كنار ديگر گالری‌های شهر، یک گالري حرفه‌ای محسوب می‌شود، كه تابه‌حال ميزبان هنرمندان ارزشمندي از هنر معاصر بوده است و حال هم ميزبان هنرمندان كوچكي است كه در آينده هنرمندان بزرگي خواهند شد. علاوه بر اين، هدف بعدي ما ايجاد حس ارزشمندي عزيزانمان در كنار بقيه هنرمندان است، آشنايي دوطرفه و حضور هنرجويان در محيط سالم». به نظر او «تمرين و ممارست خود بچه‌ها، ايجاد زمینه‌های آموزش مناسب در شهر، با حضور متخصصان حوزه هنر كودك و با حمایت‌های ارگان‌های مربوطه از اين رويداد همه و همه می‌تواند به رشد هنرمندان بااخلاق آينده كمك می‌کند»، اتفاق‌هایی است که می‌تواند این کار را کامل کند.» وی همچنین خبر از دریافت پیشنهادهای همکاری از مراكز مختلف شهر، نمايندگان يونيسف و ...داد و گفت: «این پیشنهادها در حال بررسي است و خوش‌بینانه به آينده نگاه می‌کنیم.»

مهوری در پاسخ به این پرسش که اصفهان معاصر و تصویر آن چقدر به دنیای کودکان و نوجوانان گره‌خورده است؟ گفت: «اصفهان معاصر جايي است كه فرزندان ما در آن نفس می‌کشند، جستجو می‌کنند، كشف می‌کنند، خلق می‌کنند و شهر را می‌سازند. كه البته نگاه‌ها فراتر از المان‌های خاص شهري است و در مرحله اوليه و كلي قرار دارد، كه با ادامه‌دار شدن اين رويداد و حمایت‌ها شاهد نگاه‌هاي اصفهان‌شناسی نو در آينده خواهيم بود.»

در این نمایشگاه همزمان برنامه قصه‌گویی نیز برپاشد و از جمله کودکان و نوجوانان قصه‌های گوناگونی را برای حضار خواندند. پیوندی میان ادبیات و هنر و تعلیم و تربیت.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار