سوزاندن برگ های پاییزی در اصفهان ممنوع!

برگ ریزان درختان با آغاز فصل پاییز شروع شده است و کارگران در گوشه و کنار شهر مشغول جمع آوری برگ های زرد فرو ریخته درختان هستند.

برگ ریزان درختان با آغاز فصل پاییز شروع شده است و کارگران در گوشه و کنار شهر مشغول جمع آوری برگ های زرد فرو ریخته درختان هستند.

به گزارش ایمنا، بعضی ها پاییز را پادشاه فصل ها می نامند، بعضی دیگر پاییز را فصل عاشقان و بهترین فصل دنیا می دانند اما به نظرمن باید گفت پاییز فداکارترین فصل ها است که برگ ریزان آن هم برکت را به شهرمان «اصفهان» می بخشد.

پاییز، در کنار سایر فصل‌های دیگرسال، فصلی دوست داشتنی است، فصلی که برگ‌های زرین درختان در سنگفرش کوچه و خیابان و پارک‌ها، درهیاهوی باد بی‌تابی می کنند و خش‌خش‌کنان از این سو به آن سو می‌روند.

بدون شک، همه مردم به ویژه جوانان در طلایی‌ترین وزیباترین فصل سال، علاقمندند تا لحظاتی را با نگاه عمیق به درختان با برگ‌های زرد و نارنجی به تماشای طبیعت بنشینند.

یک شهروند اصفهانی که در پارک جنگلی ناژوان قدم می زند، در گفتگو با خبرنگار ایمنا می گوید: در هفته جاری سری به خیابان و برخی از پارک های شهر زدم، گرچه نمای پوشیده از برگ زرد درختان در حاشیه خیابان‌ها و محوطه پارک‌ها زیبایی خاصی دارد اما تلاش کارگران شهرداری برای جمع آوری برگ ها می تواند از پوشاندن چاله‌های داخل پارکها و آسیب دیدن افراد به خصوص کودکان پیشگیری کند.

جواد یزدانی ادامه می دهد: هر گاه کارگران شهرداری را مشغول جمع آوری برگ ها می بینم دقایقی به کمک آنها می روم تا من هم سهمی از لذت جمع کردن برگ ها داشته باشم.

در گوشه دیگری از پارک ناژوان یکی از کارگران زحمتکش شهرداری کمربند دستگاه جاروزن را بسته و نفس زنان به جمع آوری برگها می پردازد.

حسن چراغی می گوید: روزی ۸ ساعت سروصدای دستگاه را تحمل و برگ های پاییزی را جمع آوری می کنم، البته بودن در میان برگ های پاییزی لذت خاصی دارد که شاید خیلی ها خواهان تجربه کردن آن باشند.

جمع آوری برگ های پاییزی از مناطق پرتردد شهر
رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان نیز دراین باره می گوید: با توجه به اینکه در فصل برگ ریزان قرار داریم، به منظور نظافت و تمیزی شهر اصفهان برگ های پاییزی بیشتر از مکان های پرتردد شهر جمع آوری می شود .

غلامرضا ساکتی اظهار میکند: برگ های پاییزی در پارک های سطح شهر جلوه زیبایی به فضای شهر می دهند از این رو جمع آوری برگ های پاییزی بیشتر در مکان های پرتردد، پیاد روها و خیابان ها به صورت پیوسته انجام می شود.

وی ادامه می دهد: برای نقاط مرکزی و پربرگ شهر از جمله مناطق یک، ۳، ۴، ۵، ۶، ۹ شهرداری اصفهان، خودرو ویژه حمل برگ، پیش بینی شده است.

رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه مکانی در سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان به نام «چال برگ» تعبیه شده است، اضافه می کند: بخش عمده برگ های جمع آوری شده در این سازمان به کود برگ تبدیل شده و بخش دیگری از آنها نیز به کارخانه سازمان مدیریت پسماند برای تولید کود کمپوست فرستاده می شود.


وی خاطرنشان می کند: اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان به ۲۷۰ خودروی خدماتی مجهز است که برای جمع آوری برگ های پاییزی ۳۰ دستگاه خودرو علاوه بر خودروهای موجود در نظر گرفته شده است.

ساکتی با اعلام اینکه ۲ هزار و ۵۸۹ کارگر پاکبان در امور خدمات شهری و بازیافت، جمع آوری پسماند تر و خشک فعالیت دارند، اضافه می کند: در فصل برگ ریزان بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کارگر پاکبان به این تعداد اضافه می شوند تا برگ ها را به صورت دپویی جمع آوری کنند.

وی خاطرنشان می کند: برگ ها در برخی از معابر و پارکها به مدت یک تا ۲ روز به منظور فضاسازی حال و هوای پاییز، جمع آوری نمی شوند تا این حس و حال به خوبی به مردم القاء شود.

جمع آوری برگ درختان در ۱۸ سیلو

در این باره مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان می گوید: بسیاری از شهرها برگهای پاییزی را پس از جمع آوری می سوزانند، اما سوزاندن برگ در اصفهان ممنوع شده است.

احمد سلیمانی پور با اشاره به اینکه در شهر اصفهان ۳ هزار و ۷۵۰ هکتار فضای سبز وجود دارد، ادامه می دهد: از بیش از ۳ میلیون اصله درخت و درختچه اصفهان۲ هزار و ۳۰۰ تن برگ به زمین می ریزد که این برگ ها توسط ۱۵۰۰ نفر از نیروهای سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان جمع آوری می شود.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان اظهار می کند: حدود ۱۸ سیلو در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان دایر شده که برگ های جمع آوری شده درختان در این سیلوها طی فرآیند فرآوری پس از ۹ ماه به «خاکبرگ» تبدیل می شوند.

وی با اشاره به اینکه از برگ هایی که وارد سیلوهای مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان می شوند، بیش از ۲ هزار تن خاکبرگ تولید می شود، خاطرنشان می کند: بیشترین برگ ها پس از پارک طبیعی ناژوان، در خیابان های چهارباغ عباسی، فردوسی و عباس آباد دیده می شوند.

سلیمانی پور از شهروندان خواست که در کنار برگ هایی که در پارکها و کوچه ها جمع آوری می شود، زباله های خود را نریزند زیرا وارد شدن زباله به سیلوهای برگ، اثرات منفی به همراه دارد.

پاییز تداعی تغییر پوشش طبیعت و دگرگونی سرشت سبز تابستان است

یک روانشناس پیرامون تاثیرگذاری های فصل خزان در انسان، می گوید: مظاهر متحول طبیعت برگریزان به گونه ای است که روحیه و فکر انسان را شاد می کند و باعث فراغی بال و خاطری آسوده می شود.

حسین محمدزاده اظهار می کند: پاییز نوعی تداعی از عوض کردن پوشش طبیعت و دگرگونی سرشت سبز تابستان است، این تداعی و تغییر از طریق بصری بر مردمان تاثیرگذار است پیام این تداعی در یک جمله خلاصه می شود و آن اینکه «خودمان را با الگوپذیری از فصل متحول کنیم، یعنی تفکر و اندیشه نو دریابیم.»

گفته این روانشناس هم چنین حاکی از آن است که پاییز، از منظر برخی خوب نیست، چراکه به گمان آنان این فصل حس جدایی از حیات را یادآور می شود؛ البته این نگرش به چگونگی شناخت انسان از چرخه نظام طبیعت بستگی دارد، درحالی که باید به طبیعت نگاه چند وجهی داشت.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار